Genel Bilgi
Birim | CEYHAN VETERİNER FAKÜLTESİ |
VETERİNER PR. | |
Kod | VTS145 |
Ad | Veteriner Hekimlikte İnovasyon ve Girişimcilik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | GK Genel Kültür Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ayris GÖKÇEOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Ayris GÖKÇEOĞLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilerin veteriner hekimlikte inovasyon ve girişimciliğini, hekimlikte oluşturulan iş yeri yönetimini, inovatif bir girişimi ve önemini açıklamasını hedeflemektedir.
Dersin İçeriği
Girişimcilik kavramı ve kullanım alanları, inovasyon kavramı ve kullanım alanları, oluşturulan iş yeri nasıl yönetilir ve inovatif bir girişim nasıl yapılır, girişimciliğini, veteriner hekimlikte kullanımını, mesleğin ekonomik boyutlarına bakış açısını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Veteriner Hekimliğinde Girişimcilik ve Sosyal Sorumluluk: Kavramlar ve Uygulamalar
Notlar
Veterinerlik İşletmesi ve Girişimciliği: Teorik Temeller ve Pratik Örnekler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veteriner Hekimlikte İnovasyon ve Girişimcilik alanındaki temel kavramları ifade eder. |
ÖÇ02 | Veteriner sektöründe yeni fikirler tahmin eder. |
ÖÇ03 | Veteriner hekimliği ve girişimcilik konusunu bir araya getirir. |
ÖÇ04 | Veteriner hekimlikte girişimcilik ve inovasyon alanına özgü sorunlara bilimsel veriler, kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. |
ÖÇ05 | Girişimcilik konusunda üretir. |
ÖÇ06 | İş yeri, iş güvenliği, çalışan personel, girişimci, yatırımcı kavramlarını ilişkilendirir. |
ÖÇ07 | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma, inovatif girişim metotlarının ana hatlarını çıkarır. |
ÖÇ08 | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında geliştirilen yeni işletmeler ve ekonomik girdileri bağımsız olarak yapılandırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | 3 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | 5 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | 4 |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 5 |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Girişimcilik temel kavramlarına giriş. | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Mesleğinde girişimciliğin kullanımı. | Girişimcilik hakkında temel okuma, kaynakları okuma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması |
3 | Veteriner hekimliğinin girişimcilik alanları | Mesleki alandaki girişimcilik araçlarını incelemek. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Veteriner hekimliğinde yeni yaklaşımlar | Veteriner hekimliği alanında yeni literatür incelemek. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | Girişimcilik Fikirleri Oluşturma | Örnek girişimcilik projeleri ve grup çalışması ile bilgi pekiştirmek. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Proje Temelli Öğrenme |
6 | İş Planı Geliştirme | powerpoint sunumunu incelemek. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
7 | Kaynakları Bulma ve Yatırım Alma | Web-tabanlı girişimcilik kaynaklarını ve araçlarını incelemek. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İşletme Yönetimi ve Operasyonlar | powerpoint sunumu inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay |
10 | Pazarlama ve Marka Yönetimi | Kaynak inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Benzetim, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Müşteri İlişkileri Yönetimi | powerpoint sunumu inceleme. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay |
12 | Risk Yönetimi ve Hukuki Konular | powerpoint sunumunu inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
13 | İnovasyon Stratejileri | powerpoint sunumunu inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Sosyal Girişimcilik ve Sürdürülebilirlik | powerpoint sunumunu inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Rol Oynama, Gösteri, Benzetim |
15 | İş Geliştirme ve Büyüme Stratejileri | internetten araştırma yapma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 73 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,92 | ||
AKTS | 3 AKTS |