Genel Bilgi
Kod | VET120 |
Ad | Embriyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Alper ÇELENK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
kanatlı ve memelilerde dölleme-döllenme ile başlayan doğum ve kuluçkadan çıkış öncesi yavru gelişimindeki aşamaları ile bu aşamlar canlılar türleri arasındaki farklılıkların belirlemesi embriyolojinin amacını oluşturmaktadır
Dersin İçeriği
Bu derste embriyolojini tanımı, tariçesi, kullanılan terimler, ovulasyon döllenme ve zigot oluşumu ile embriyoluşumundaki gelişim safhası ile bu gelişmde rol oynayan organ ve hormonlar ile dokuların özellikleri verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Özfiliz N, Erdost H, Zık B. 2012. edit Özer A, Veteriner Embriyoloji. 4. Baskı, Nobel Yayın Evi; McGeady TA, Quinn PJ, Fitzpatric ES, Rayn MT, Kilroy D, Lonergan P. 2107. Veterinary Embryology, 2nd edition, Willy-Blackwell; Ders Notları
Notlar
Ders notu ve Güncel literatür
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kanatlı ve memeli hayvanların genital sistemini öğrenir |
ÖÇ02 | Gametogenezis öğrenir |
ÖÇ03 | Hayvan türlerine göre yarıklanmaları bilir |
ÖÇ04 | Hayvan türlerinde plasentasyon ve plasenta türlerini bilir |
ÖÇ05 | Embriyonal implantasyonun nasıl olduğunu öğrenir |
ÖÇ06 | Yavru zarları ve gebelikteki fonksiyonlarını bilir |
ÖÇ07 | Germ yapraklarını bilr ve germ yapraklarından hangi organ ve dokuların şekillendiği hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ08 | Kongenital Anomalilerin oluşum nedenleri ile anomalilerin isimlendirmesini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri bakımından tanır. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlıların yapı taşlarını, hücresel düzeydeki bileşenlerini ve vücutta oluşan kimyasal süreçleri bilir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal süreçleri kullanmayı gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olmak ve bu değerleri savunma becerisini gösterir. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını bilir. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini bilir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçları mevzuata uygun olarak reçete eder ve uygular. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvanlarda zehirlenmelerin tanı ve genel tedavi ilkelerini uygular. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının genel tanı ve tedavi protokollerini bilir. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik olarak tanır ve uygun önlemleri almayı bilir. | 4 |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda sistematik nekropsi yapar, bulguları değerlendirir, dokuları saklama yöntemlerini bilir ve gerekli laboratuvarlara yönlendirir. | 5 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkileri bilir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | |
PÖÇ20 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerini kullanır. Post operatif süreçte hastaların değerlendirme ve izlemini yapar. | 5 |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon ve anestezi yöntemlerini bilir ve uygular. | 4 |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağrıyı yönetiminin yöntemlerini bilir ve uygular. | 5 |
PÖÇ23 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarının ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | |
PÖÇ24 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde, hastalıkların klinik tanı ve tedavi protokollerini belirler. | |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgiyi bilir. | |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüketime sunulan hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çevre ve veteriner halk sağlığı konularında duyarlılık kazanır. | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını bilir. Radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene gerçekleştirir. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale eder ve ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ33 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türüne göre bakım-besleme protokollerini hazırlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evcil hayvanların fiziksel durumunu, refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek hayvan sahiplerine yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında bilgi verir. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için yaşam boyu öğrenme ve eğitim yöntemlerini bilir. | |
PÖÇ36 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışma bilinci kazanır. | |
PÖÇ37 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta sahipleri, toplum, meslektaşlar ve ilgili makamlarla uygun bir dil kullanarak uygun bir şekilde iletişim kurma yeteneği kazanır. | |
PÖÇ38 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hekimliği ve ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsız olarak anlar ve yorumlar. | |
PÖÇ39 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ40 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uygun şekilde bertaraf edilmesinin yollarını bilir. | |
PÖÇ41 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | |
PÖÇ42 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutmayı bilir. | |
PÖÇ43 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerektiğinde mesleki düzeyde toplum ve ilgili kurumlar tarafından anlaşılabilir bir biçimde vaka ve nekropsi raporları hazırlamayı becerir. | |
PÖÇ44 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapmayı bilir. | |
PÖÇ45 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner hekimlerin içinde bulunduğu ekonomik, sosyokültürel ve duygusal koşulları anlar, kendini bu koşullara göre konumlandırır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Embriyoloji dersine giriş, tanımı, diğer bilim dalları ile ilişkisi, tarihçesi, kullanılan terimler. | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Gametogenezis; germ hücrelerinin erkek ve dişi gametlere dönüşmesi, erkek genital sistemin histofizyolojisi, eklenti bezleri, | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Dişide genital sistem histofizyolojisi; ovaaryumun yapısı, folliküler gelişmenin aşamaları, tuba uterinanın yapısı, uterusun yapısı, serviks uterinin yapısı, vaginanın yapısı, vulvanın yapısı, klitorisin yapısı, uretranın yapısı, labium yapısı, genital siklusun aşamaları, kanatlılarda dişi genital sistemin bölümleri ve yapısı | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Fertilizasyon ve yalancı gebelik; memelilerde dişi genital kanalda sperm taşınması, ovositin taşınması, ovosit ve spermatozoonun yaşam süreleri, gametlerin birleşmesi, fertilizasyon reaksiyonu, parthogenesis, cinsiyet ayırımı, ovosit sitoplazmasının organizasyonu, ovosit tipleri ve bölünmeleri, yalancı gebelik, veteriner hekimlikte invitro fertilizasyon ve embriyo transferi | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Evcil hayvan zigotlarında yarıklanmalar; yarıklanma ve blastomer oluşumu, memeli hayvanlarda bölünmeler, morula ve blastula, kanatlı hayvanlarda bölünmeler, morula ve blastula, amphioxusta bölünmeler, morula ve blastula, amfibilerde bölünmeler, morula ve blastula, yarıklanma ve blastulasyon süresince moleküler aktiviteler | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gasturlasyonun oluşması; gastrulasyon, amphioxus embriyolarında gastrulasyon, amfibi embriyolarında gastrulasyon, kanatlı embriyolarında gastrulasyon, memeli hayvanlarda germ yaprakarının kökeni, gastrulasyon süresince metabolizma, embriyonal duplikasyonlar ve ikizlikler | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Nörülasyon ve somitlerin şekillenmesi; korda dorsalis ve nöyral plağın şekillenmesi, notokord ve nöyral induksiyon, yeni oluşan embriyoda mezoderm | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Arasınav sorularının hazılanlaması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Ekstraembriyonal keseler ve plasenta; kanatlılarda ekstraembriyonal keseler, ekstraembriyonal keselerle olan ilişkilerine göre korionun isimlendirilmesi, plasenta, plasenta türleri, implantasyon ve aşamları, hayvan türlerinde implantasyon, plasentanın işlevi, dış gebelik, kongenital anomaliler, implantasyon, dış gebelik, kongenital anomaliler | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kas dokunun oluşması; iskelet kasının oluşması, kalp kasının oluşması, bağ dokunun oluşumu, omurların ve kaburgaların oluşması, ekstremitelerin gelişmesi, gövde kol ve bacak kaslarının gelişmesi, ekstremite kasları, kraniyofasiyal iskeletin gelişimi, baş bölgesi kasların gelişimi | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sinir sistemi; nöyron, nöyral tüpün oluşması, omuriliğin gelişimi, beyin gelişimi, beyin bölümlerinin gelişmesi, perifer sinir sistemi, perifer sinirlerin sınıflandırılması, somatik efferent ve somatik afferent sistemler, otonom sinir sistemi | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Duyu organları; göz, göz merceğinin oluşumu, lensin farklılaşması, iris ve siliar cisimin oluşumu, koroid katı ve skleranın oluşumu, korneanın oluşumu, iç kulak oluşumu, orta kulak oluşumu, dış kulak oluşumu, deri ve epidermal organların oluşumu | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ağız boşluğu ile ilgili organların gelişmesi-Kardiyovasküler sistem oluşumu; damak oluşumu, burun boşluğu, diş oluşumu, tükrük bezi oluşumu, yutak kavislerinin oluşması, dil oluşumu, arterlerin oluşumu, kalbin oluşumu | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Üriner sistem oluşumu; ürogenital sinus oluşumu, internal kanalların oluşumu, mezonefroz, pronefroz, metanefroz oluşumları ve dişi ve erkek genital kanalların oluşumu | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sindirim sistemi oluşumu;ön bağırsak ve özefagusun oluşumu, midenin oluşumu,büyük omentum ve mezenterlerin oluşumu, bağırsakların gelişmesi, kloakanın bölümlenmesi, karaciğer ve safra kesesinin oluşumu, pankreasın oluşumu, solunum sisteminin oluşması, akciğer ve traheanın oluşması | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |