Genel Bilgi
Kod | VTS144 |
Ad | Yeni İlaç Keşfetme Metotları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP ÖZDEMİR KÜTAHYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP ÖZDEMİR KÜTAHYA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kapsamında yeni ilaç geliştirme ve ilaç etken madde sentez stratejilerinin tanımlaması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Ders ilaçların çeşitli hammaddelerden doğru bir şekilde sentezlerinin yapılması, ilaç aktif hammadde sentezi ve sentez yöntemlerinin geliştirilmesi konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
S. Oğuz Kayaalp. Klinik Farmakolojinin Esasları ve Temel Düzenlemeler. Pelikan Yayıncılık Ltd. Şti., 2013, 5.Baskı. ISBN: 978-605-5270-36-0
Notlar
S. Oğuz Kayaalp. Klinik Farmakolojinin Esasları ve Temel Düzenlemeler. Pelikan Yayıncılık Ltd. Şti., 2013, 5.Baskı. ISBN: 978-605-5270-36-0
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Orijinal ilacı tanımlar. |
ÖÇ02 | Muadil (jenerik) ilacı betimler. |
ÖÇ03 | İlaç / aşı klinik geliştirme fazlarını özetler. |
ÖÇ04 | Yeni ilaç bulma yollarını listeler. |
ÖÇ05 | Kombinatoryal kimya ve yüksek girip-çıktılı tarama yöntemlerine dayanarak ilaç geliştirilmesini tanımlar. |
ÖÇ06 | Bilgisayar yardımıyla ilaç molekülü tasarımı ve sanal taramayı açıklar. |
ÖÇ07 | Biyoteknoloji, genomik ve farmakogenomik alandaki gelişmelerin ilaç geliştirmeye katkısını ifade eder. |
ÖÇ08 | Yeni ilaç geliştirilmesinde ekonomik dürtülerin önemi ve harcama / kazanç profilini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. | |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
PÖÇ28 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. | |
PÖÇ29 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır | |
PÖÇ30 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. | 3 |
PÖÇ31 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ32 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. | |
PÖÇ33 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. | |
PÖÇ34 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. | |
PÖÇ35 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Orjinal ilaç, muadil ilaç tanımı | Ders notu, kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İlaç / aşı klinik geliştirme fazları | Ders notu, güncel haberler, kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Halk ilaçlarından ve doğal kaynaklardan yararlanarak ilaç bulunması | Ders notu, görsel kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Doğal kaynaklı ilaçların yapılarını değiştirmek veya taklit etmek suretiyle ilaç geliştirilmesi | Ders notu, kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Vücutta işlevsel önemi olan yeni hedef moleküllerin bulunması ve onu aktive veya inhibe eden kimyasal maddelerin tasarımlanması | Ders notu, kitaplar, güncel makale | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Nöromediyatörler, hormonlar, otakoidler ve sitokinler gibi endojen etkin maddeleri taklit etmek suretiyle ilaç geliştirilmesi | Ders notu, kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Başka firmanın ilacının taklidi suretiyle ilaç bulunması | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Var olan ilaçların yan tesirlerinin incelenmesi suretiyle yeni ilaç geliştirilmesi | Ders notu, kitaplar, güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Görece gelişigüzel bir yaklaşımla ya da tesadüfen ilaç bulunması | Ders notu, kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kombinatoryal kimya ve yüksek girip-çıktılı tarama yöntemlerine dayanarak ilaç geliştirilmesi | Ders notu, kitaplar, güncel makale | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Bilgisayar yardımıyla ilaç molekülü tasarımı ve sanal tarama | Ders notu, güncel makale | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Biyoteknolojinin ilaç geliştirilmesine ve yapımına etkisi | Ders notu, güncel haberler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Genomik ve farmakogenomik alandaki gelişmelerin ilaç geliştirmeye katkısı | Ders notu, güncel haberler, kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Yeni ilaç geliştirilmesinde ekonomik dürtülerin önemi ve harcama / kazanç profili | Ders notu, kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,60 | ||
AKTS | 4 AKTS |