Genel Bilgi
Kod | CMS323 |
Ad | Sistem Analizi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BELGİN BAYAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BELGİN BAYAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mühendislik problemlerinin çözümünde sistem yaklaşımı ve optimizasyon tekniklerinin yararının ve uygulama yaklaşımlarının öğrencilere anlatılması.
Dersin İçeriği
Sistem yaklaşımı, matematiksel modeller, optimizasyon algoritmaları, mühendislik ekonomisi ve seçeneklerin kıyaslanması, doğrusal programlama ve çevre mühendisliği uygulamaları, dinamik programlama.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sistem yaklaşımını (amaç fonksiyonu, sınır şartları, alternatif projeler) ifade edebilme kazanımı sağlar |
ÖÇ02 | Optimizasyon tekniklerinin yararını ve uygulama yaklaşımları hakkında bilgi edinir |
ÖÇ03 | Doğrusal programlama yöntemini öğrenme ve Çevre Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanabilme kazanımı sağlar |
ÖÇ04 | Çevre Mühendisliğinde ekonominin temel prensiplerini ifade edebilme, mühendislik ekonomisinde zamanın etkisini öngörebilme ve sonuçları yorumlayabilme kazanımı sağlar |
ÖÇ05 | Ekonomik kıyaslama yöntemlerini açıklayabilme, mühendislik projelerinde ekonomik açıdan zamanın etkisini ortaya çıkarabilme ve kıyaslama yöntemleri ile farkları ortaya koyabilme hakkında bilgi edinir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sistem Yaklaşımı: Amaç Fonksiyonu, Sınır Şartlar, Alternatif Projele | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sistem Yaklaşımı: Amaç Fonksiyonu, Sınır Şartlar, Alternatif Projeler (konu devamı) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Matematik Modeller ve Optimizasyon: Karar Modelleri, Simülasyon Modelleri | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Optimizasyon Algoritmalarına Giriş: Lagrange Çarpanları Yöntemi, Şebeke Analizleri | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Optimizasyon Algoritmalarına Giriş: Lagrange Çarpanları Yöntemi, Şebeke Analizleri (konu devamı) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Optimizasyon Algoritmalarına Giriş: Lagrange Çarpanları Yöntemi, Şebeke Analizleri (aynı konuya devam) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Doğrusal Programlama: Grafik Yöntem | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Doğrusal Programlama: Simplex Yöntemi | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Doğrusal Programlama: Dual Problemler | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Doğrusal Programlama Örnekleri: Su Kirliliği Kontrolü | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Doğrusal Programlama Örnekleri: Katı Atıkların Toplanması | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Doğrusal Programlama Örnekleri: Hava Kirliliği Kontrolü | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Dinamik Programlama | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Dinamik Programlama (konuya devam) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 71 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,84 | ||
AKTS | 3 AKTS |