Genel Bilgi
Birim | SU ÜRÜNLERİ FAKÜLTESİ |
SU ÜRÜNLERİ MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
Kod | SUF434 |
Ad | Deniz Balıkları Yetiştiriciliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MAHMUT ALİ GÖKÇE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MAHMUT ALİ GÖKÇE
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencilere deniz balıkları yetiştiriciliğinin en önemli unsurlarından olan kuluçkahanelerin, yer seçimi, kuluçkahaneler için büyük öneme sahip filitre sistemleri, kuluçkahanelerde bulunan unsurlar, Larva yetiştiriciliğinde önemli bir yere sahip olan canlı yem üretimi ile ilgili genel bilgiler, günümüzde balıkların pazar boyuna kadar büyütülmesinde yaygın olarak kullanılan kafes sistemleri, çipura, levrek, dil balıgı, kalkan gibi türlerin yetistiriciliği ve balık büyüme performansi ölçüm kriterleri konularının anlatılmasıdır.
Dersin İçeriği
Ders içeriği Kuluçkahane sistemleri ve kuluçkahane filtre, tank ve larva üretim sistemleri, Kafes yeri seçim ölçütleri ve kafes sistemleri, canl yem üretiminin genel özellikleri, çipura, levrek, dil baligi, kalkan yetistiriciligi teknikleri ve büyüme performansi ölçme kriterlerinden oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İç su balıkları yetiştiriciliği, Nazmi Tekelioğlu, Nobel yayınevi. Anadrom, katadrom ve deniz balıkları yetiştiriciliği, Nazmi Tekelioğlu, Nobel yayınevi.
Notlar
Deniz balıkları yetiştiriciliği, Devrim Memiş, İstanbul Üniversitesi Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kuluçkahane sistemlerini tanımlar |
ÖÇ02 | Larva kültürü sistemlerini analiz eder |
ÖÇ03 | Canlı yem ünitesi tasarlar |
ÖÇ04 | Kuluçkahane elemanlarını üretim için düzenler |
ÖÇ05 | Üretim için uygun havuz ve kafes sistemlerini ayırt eder |
ÖÇ06 | Levrek, çupra, dil balığı kalkan balığı yetiştiricilik sistemlerini açıklar |
ÖÇ07 | Büyüme performansı ölçüm kriterlerini listeler |
ÖÇ08 | Deniz balıkları yetiştiricilik sistemlerinin genel karakteristiğini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimleri ve temel mühendislik dallarında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, tasarım, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri ile ilgili üretim ve/veya işleme süreçlerini açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri le ilgili edindiği bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirir | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak olay ve olguları bilimsel yöntemle inceler. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ürünleri ile ilgili sorunları bilimsel yöntemler kullanarak araştırır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde danışmanlık, denetim ve bilirkişilik gibi görevlerin gerektirdiği beceri ve yetkinliğe sahiptir. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili işletmelerde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili disiplinler arası çalışmalar yapar. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili sürekli yenilenen bilgi ve becerileri öğrenmek için yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgilere ulaşma ve onları kullanma yetkinliğine sahiptir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgileri toplum yararına kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum ve dünya gündemindeki olayları izler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yaşadığı sosyal çevrenin sorunlarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak projeler üretir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri çeşitli platformlarda toplumun bilinçlenmesi amacıyla paylaşır. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili alanıyla ilgili kaynakları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Su ürünleri ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, su ürünleri yetiştiriciliği, avlama ve işleme teknolojisi alanlarında çalışmaları yürütür. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevresel, teknik, teknolojik ve ekonomik yönleri dikkate alarak su ürünleri ile ilgili projeler hazırlayarak yönetir. | 4 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 1 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili mevzuatı bilerek ona uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dünyada ve Türkiye'de balık yetiştiriciliği, deniz balıkları yetiştiriciliğinin aşamaları. | İlk ders için ön hazırlığa gerek duyulmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kuluçkahane yeri seçim ölçütleri, larva kültürü için alternatifler. | Ders notları ve ilgili kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Canlı yem kültürü ile ilgili temel bilgiler (Alg kültürü). | Deniz balıkları kuluçkahanelerinde ihtiyaç duyulan fitoplankton türleriyle ilgili bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Canlı yem kültürü ile ilgili temel bilgiler (zooplankton kültürü). | Deniz balıkları kuluçkahanelerinde ihtiyaç duyulan zooplankton türleriyle ilgili bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Filtre sistemleri ve işlevleri. | İnternet kaynakları, kitap bölümlerinden filtre sistemleri ve işlevleri ile ilgili ön bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Kuluçkahane unsurları. | İnternet kaynakları, kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Levrek anaç balık yönetimi, çevresel ve hormonal manuplasyonlar | Levrek üreme biyolojisi hakkında internet kaynakları ve ilgili kitap bölümlerinden bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İnternet kaynakları, kitap bölümleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Levreklerden elde edilmiş döllenmiş yumurtaların kuluçkalandırılmaları ve levrek larva kültürü teknikleri | Kuluçkalıklar ve yumurta inkübasyonuyla ilgili İnternet kaynakları, kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Çipura anaç balık yönetimi, çevresel ve hormonal manuplasyonlar | İnternet kaynakları, kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Çipuralardan elde edilmiş döllenmiş yumurtaların kuluçkalandırılmaları ve levrek larva kültürü teknikleri | İnternet kaynakları, kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Yassı balıklardan dil balığı ve kalkan balıklarının yetiştiriciliği ile ilgili genel bilgiler | İnternet kaynakları, kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Kafes ve toprak havuzda balık yetiştiriciliği. | Havuzlar, havuz çeşitleri ve kafes sistemleri hakkında ön bilgi. İnternet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Balık gelişim performans kriterleri. | İnternet kaynakları, kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
15 | Yetiştiriciliğin çevresel etkileri | İnternet kaynakları, kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,84 | ||
AKTS | 4 AKTS |