Genel Bilgi
Kod | SAİ552 |
Ad | Balıkçılıkta Alternatif Ürünler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YASEMEN YANAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Su ürünleri endüstrisinin yan ürünlerini kavramak, doğrudan yenilebilen (balık yağı, balık proteini konsantreleri, balık unu, fermente su ürünleri) ve yenilemeyen yan ürünlerin (balık silajı, kitin, jelatin, insülin iyot, mannit vb.) tıbbi ve biyolojik değerlendirilmesi hakkında temel bilgileri kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste doğrudan yenilebilen su ürünleri yan ürünlerinin değerlendirilmesi (balık yağı, balık proteini konsantreleri, balık unu, fermente su ürünleri) ve besleyici değerleri açıklanmaktadır. Doğrudan yenilemeyen veya insan gıdası olamayan yan ürünlerin tıbbi ve biyolojik açıdan değerlendirilmesi (balık silajı, kitin, jelatin, insülin iyot, mannit vb.) öğretilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Maximising the value of marine by-products, (2007). Edited by Fereidoon Shahidi,Published
Notlar
Utilization of fish waste.Author(s): Raúl Pérez Gálvez; Jean-Pascal Bergé Publisher: CRC Press, Year: 2013 ISBN: 9781466585805,1466585803
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Su ürünleri işleme atıklarının önemini açıklar |
ÖÇ02 | Yenilebilen yan ürünlerin değerlendirilmesini kavrar |
ÖÇ03 | İşleme atıklarından elde edilen biyoaktif bileşenleri açıklar |
ÖÇ04 | Denizel yan ürünlerin farmasötik, tıbbi ve kozmetik olarak kullanım olanaklarını listeler |
ÖÇ05 | Yenilemeyen yan ürünlerin değerlendirilmesini açıklar |
ÖÇ06 | Su ürünleri yetiştiriciliği ve hayvan yemleri için deniz ürünlerinin işlenmesinden elde edilen yan ürünlerin kullanımlarını gösterir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi konularında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiyi farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur ve yorumlar | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında karşılaştığı sorunları uygun bilimsel yöntemleri kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sonuçlarını değerlendirir. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanıyla ilgili beklenen ya da öngörülmeyen sorunlara yönelik çözüm yöntemi belirler ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır, bu kaynaklardan yararlanır, edindiği bilgi ve beceriyi eleştirel olarak değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki güncel bilgileri veya çalışmalarını yazılı görsel ve sözlü olarak sunabilir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel gözle irdeler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dilde sözlü yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir, denetler ve bu değerleri öğretir. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planı geliştirebilir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri kapsamında değerlendirebilir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda uygular | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dünyada ve Türkiyede Su ürünleri işleme atıklarının durumu | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yenilebilen su ürünleri atıkları ve kullanım alanları | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Balık Protein Konsantreleri Üretim Teknolojisi | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Fermente Su Ürünleri Üretimi | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Hidrolize Balık Ürünleri Üretimi | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Vitamin ve Kalsiyum Üretimi | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Sanayide kullanılan Yenilemez Ürünler | İlgili kaynakların okunması ve makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ara sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Balık Unu | İlgili kaynakların okunması ve makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Balık Silajı | İlgili kaynakların okunması ve makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Balık Derisi, Tutkal, İnsülin üretimi | İlgili kaynakların okunması ve makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İyot ve Mannit Üretimi | Ders notları ve ilgili kaynakların okunması, ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Kitin ve Kitosan Üretimi ve Kullanım alanları | İlgili kaynakların okunması ve makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Kollojen ve jelatin Üretimi ve Kullanım Alanları | İlgili kaynakların okunması ve makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
15 | Gübre ve Rennin eldesi | İlgili kaynakların okunması ve makale tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |