Genel Bilgi
Kod | SAİ541 |
Ad | Su Ürünleri Toksinleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH ÖZOĞUL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FATİH ÖZOĞUL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Scombroid ve ciguatera balık zehirlenmesine yol açan toksinler, saksitoksin, gonyautoksin, okadaik asit, tetrodotoksin, domoik asit, ve brevetoksin gibi paralitik, nerotoksik, amnezik ve diyaretik kabuklu balık zehirlenmesine yol açan toksinlerin sınıflandırılması, orijini, oluşum mekanizması ve kimyası, toksikolojisi, insanlarda görülen hastalık semptomları, kontrol ölçütleri ve tespit metotları hakkında bilgiler verilmesi
Dersin İçeriği
Scombroid ve ciguatera balık zehirlenmesine yol açan toksinler, saksitoksin, gonyautoksin, okadaik asit, tetrodotoksin, domoik asit ve brevetoksinin insan sağlığına etkileri, paralitik, nerotoksik, amnezik ve diyaretik kabuklu balık zehirlenmesine neden olan toksinler, toksinlerin sınıflandırılması, orijini, oluşum mekanizması, kimyası ve toksikolojisi, insanlarda görülen hastalık semptomları, kontrol ölçütleri ve tespit metotları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notu ve internet kaynağı
Notlar
İnternet
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Scombroid ve ciguatera balık zehirlenmesine yol açan toksinler hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ02 | Saksitoksin, gonyautoksin, okadaik asit, tetrodotoksin, domoik asit ve brevetoksinin insan sağlığına etkilerini anlar. |
ÖÇ03 | Paralitik, nerotoksik, amnezik ve diyaretik kabuklu balık zehirlenmesine neden olan toksinlerin hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ04 | Toksinlerin sınıflandırılması, orijini, oluşum mekanizması, kimyası ve toksikolojisi hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ05 | İnsanlarda görülen hastalık semptomları, kontrol ölçütleri ve tespit metotlarını öğrenir. |
ÖÇ06 | Kontrol ölçütleri ve tespit metotları hakkında bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi konularında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiyi farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur ve yorumlar | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında karşılaştığı sorunları uygun bilimsel yöntemleri kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sonuçlarını değerlendirir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanıyla ilgili beklenen ya da öngörülmeyen sorunlara yönelik çözüm yöntemi belirler ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır, bu kaynaklardan yararlanır, edindiği bilgi ve beceriyi eleştirel olarak değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki güncel bilgileri veya çalışmalarını yazılı görsel ve sözlü olarak sunabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel gözle irdeler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dilde sözlü yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir, denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planı geliştirebilir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri kapsamında değerlendirebilir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda uygular | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Su ürünleri kaynaklı toksinlerin sınıflandırılması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
2 | Toksinlerin orijini, oluşum mekanizması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Toksinlerin kimyası ve toksikolojisi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | İnsanlarda görülen zehirlenme semptomları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Scombroid balık zehirlenmesi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Ciguatera balık zehirlenmesi | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Toksinler: Saksitoksin, gonyautoksin | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Toksinler: Okadaik asit, tetrodotoksin | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Toksinler: Domoik asit, ve brevetoksin | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Toksin üreten mikroorganizmalar | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Kabuklu su ürünleri zehirlenmesi: paralitik, nerotoksik | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Kabuklu su ürünleri zehirlenmesi: Amnezik ve diyaretik | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Kontrol ölçütleri ve tespit metotları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Su ürünleri kaynaklı toksinlerin insan sağlığına etkileri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuar hazırlığ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,44 | ||
AKTS | 6 AKTS |