SAİ032 Su Ürünlerinde Gastronomi Uygulamaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SAİ032
Ad Su Ürünlerinde Gastronomi Uygulamaları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. Yılmaz UÇAR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Su ürünleri tüketiminin insan sağlığı açısından önemi vurgulanarak, su ürünlerinin tüketiciye sevdirilmesi ve tüketiminin artırılmasını teşvik etmektir.

Dersin İçeriği

Su ürünlerinde gastronominin önemi vurgulanarak, su ürünlerinin sahip olduğu besinsel değerlerin, su ürünlerinde uygulanan pişirme yöntemlerinin ve bunların besinsel değer ve insan sağlığı üzerindeki etkilerinin anlaşılması ve Türk ve Dünya mutfaklarındaki çeşitli su ürünleri tarifleri ele alınacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Baldwin, D.E.2012. Sous vide cooking:A review. International Journal of Gastronomy and Food Science, 1:15-30. Navarro,V.et al.2012. Cooking and nutritional science:Gastronomy goes further. International Journal of Gastronomy and Food Science, 1:37-45. Beauge´, B. 2012. On the idea of novelty in cuisine. International Journal of Gastronomy and Food Science, 1:5-14. Roff,A. 2011. Seafood How to buy, prepare, and cook the best sustainable fish and seafood from around the World. Editor in Chief C.J. Jackson.Dorling Kindersley (DK Publishing) Limited, USA,400 p. Lee, P., Rogersn, M.A.2012. Effect of calcium source and exposure-time on basic caviar spherification using sodiumalginate. International Journal of Gastronomy and Food Science, 1:96-100. Rogers,M.A.et al.2014. Edible oleogels in molecular gastronomy. International Journal of Gastronomy and Food Science, 2: 22–31. Topal, Ş., Pala, M., Saygı, B.1996. Sous Vide Teknolojisinin Geleneksel Yemeklerimize Uygulanması. Gıda,21 (2): 131-144. Schieber, A.2008. Introduction to Food Authentication, pp 1-17. In Modern Techniques for Food Authentication. Edited by Da-Wen Sun. Elsevier Inc. USA,645p. Engin Yaralı. 2014. Gıdalarda duyusal analizler. Ders notları Altuğ, T, Elmacı, Y. 2011. Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. Sidas Medya Ltd. Şti. İzmir. ISBN:978-9944-5660-8-7. Anonim. 2014. Milli Eğitim bakanlığı ders notları. Duyusal Test Teknikleri. Anonim, 2011. Yiyecek ve İçecek Hizmetleri Balıklar ve Su Ürünleri. 811ORK046. Alasalvar, C., Shahidi, F., Miyashita, U. 2011. Handbook of seafood quality, safety and health applications Wiley-Blackwell. Inc., New Delhi, India

Notlar

Ders notları ve ilgili makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Su ürünlerinde gastronomi uygulamalarını analiz eder.
ÖÇ02 Su ürünlerinin besleyicilik düzeylerini ve çeşitlerini açıklar.
ÖÇ03 Pişirme metotları ve bunların besinsel değer ve sağlık üzerindeki etkilerini listeler.
ÖÇ04 Su ürünleri pişirme yöntemlerini belirleme konularını sıralar.
ÖÇ05 Su ürünlerinde koruyucu kullanımının potansiyel avantaj ve dezavantajlarını tanımlar.
ÖÇ06 Su ürünleri gastronomisi ile ilgili yasal düzenlemeleri analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi konularında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiyi farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur ve yorumlar 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanında karşılaştığı sorunları uygun bilimsel yöntemleri kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sonuçlarını değerlendirir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanıyla ilgili beklenen ya da öngörülmeyen sorunlara yönelik çözüm yöntemi belirler ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlık alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır, bu kaynaklardan yararlanır, edindiği bilgi ve beceriyi eleştirel olarak değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki güncel bilgileri veya çalışmalarını yazılı görsel ve sözlü olarak sunabilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel gözle irdeler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dilde sözlü yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir, denetler ve bu değerleri öğretir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planı geliştirebilir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri kapsamında değerlendirebilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda uygular


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gastronomiye ilişkin kavram, tanım ve ekipmanlar Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Beslenmemizde su ürünlerinin besinsel önemi, balık tüketimi, balık yağı ve insan sağlığındaki yeri Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Türk ve Dünya mutfaklarından gastronomi uygulamaları Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Pişirme teknikleri ve ekipmanları Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Geleneksel mutfakta su ürünlerinin vakumlanabilir plastik poşetlerde pişirilmesi (Sous vide pişirme) Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Geleneksel mutfakta balık, kabuklu, yumuşakça tütsüleme teknikleri (füzyon tekniği) Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Diğer pişirme teknikleri (Poşe pişirme, fırında pişirme, ızgarada, mirodalgada, vb.) Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım
9 Pişirme yöntemlerinin su ürünlerinin besin bileşimi ve değerine etkisi Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Yağlı ve yağsız balık türlerinin tanıtımı ve uygulanan pişirme yöntemleri ve dikkat edilecek hususlar Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Gıda aroma bileşenleri elde etme yöntemleri Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Ekstraksiyon, distilasyon, filtrasyon ve santrifüj yöntemleri Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 İmitasyon havyar eldesi (alg, deniz kestanesi özütü, mürekkep balığı mürekkebi vb. kullanılarak) Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Balık ve kabuklu deniz ürünleri için muhtelif sos reçetelerinin hazırlanması Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Dünya mutfaklarından su ürünleri gastronomisine dayalı güncel makale takibi ve analizi, sunumların web ortamında izlenmesi Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.06.2024 12:47