Genel Bilgi
Kod | SAİ032 |
Ad | Su Ürünlerinde Gastronomi Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. Yılmaz UÇAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Su ürünleri tüketiminin insan sağlığı açısından önemi vurgulanarak, su ürünlerinin tüketiciye sevdirilmesi ve tüketiminin artırılmasını teşvik etmektir.
Dersin İçeriği
Su ürünlerinde gastronominin önemi vurgulanarak, su ürünlerinin sahip olduğu besinsel değerlerin, su ürünlerinde uygulanan pişirme yöntemlerinin ve bunların besinsel değer ve insan sağlığı üzerindeki etkilerinin anlaşılması ve Türk ve Dünya mutfaklarındaki çeşitli su ürünleri tarifleri ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Baldwin, D.E.2012. Sous vide cooking:A review. International Journal of Gastronomy and Food Science, 1:15-30. Navarro,V.et al.2012. Cooking and nutritional science:Gastronomy goes further. International Journal of Gastronomy and Food Science, 1:37-45. Beauge´, B. 2012. On the idea of novelty in cuisine. International Journal of Gastronomy and Food Science, 1:5-14. Roff,A. 2011. Seafood How to buy, prepare, and cook the best sustainable fish and seafood from around the World. Editor in Chief C.J. Jackson.Dorling Kindersley (DK Publishing) Limited, USA,400 p. Lee, P., Rogersn, M.A.2012. Effect of calcium source and exposure-time on basic caviar spherification using sodiumalginate. International Journal of Gastronomy and Food Science, 1:96-100. Rogers,M.A.et al.2014. Edible oleogels in molecular gastronomy. International Journal of Gastronomy and Food Science, 2: 22–31. Topal, Ş., Pala, M., Saygı, B.1996. Sous Vide Teknolojisinin Geleneksel Yemeklerimize Uygulanması. Gıda,21 (2): 131-144. Schieber, A.2008. Introduction to Food Authentication, pp 1-17. In Modern Techniques for Food Authentication. Edited by Da-Wen Sun. Elsevier Inc. USA,645p. Engin Yaralı. 2014. Gıdalarda duyusal analizler. Ders notları Altuğ, T, Elmacı, Y. 2011. Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. Sidas Medya Ltd. Şti. İzmir. ISBN:978-9944-5660-8-7. Anonim. 2014. Milli Eğitim bakanlığı ders notları. Duyusal Test Teknikleri. Anonim, 2011. Yiyecek ve İçecek Hizmetleri Balıklar ve Su Ürünleri. 811ORK046. Alasalvar, C., Shahidi, F., Miyashita, U. 2011. Handbook of seafood quality, safety and health applications Wiley-Blackwell. Inc., New Delhi, India
Notlar
Ders notları ve ilgili makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Su ürünlerinde gastronomi uygulamalarını analiz eder. |
ÖÇ02 | Su ürünlerinin besleyicilik düzeylerini ve çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Pişirme metotları ve bunların besinsel değer ve sağlık üzerindeki etkilerini listeler. |
ÖÇ04 | Su ürünleri pişirme yöntemlerini belirleme konularını sıralar. |
ÖÇ05 | Su ürünlerinde koruyucu kullanımının potansiyel avantaj ve dezavantajlarını tanımlar. |
ÖÇ06 | Su ürünleri gastronomisi ile ilgili yasal düzenlemeleri analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi konularında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiyi farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur ve yorumlar | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında karşılaştığı sorunları uygun bilimsel yöntemleri kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su ürünleri avlama ve işleme teknolojisi alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sonuçlarını değerlendirir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanıyla ilgili beklenen ya da öngörülmeyen sorunlara yönelik çözüm yöntemi belirler ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanıyla ilgili kaynaklara ulaşır, bu kaynaklardan yararlanır, edindiği bilgi ve beceriyi eleştirel olarak değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki güncel bilgileri veya çalışmalarını yazılı görsel ve sözlü olarak sunabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel gözle irdeler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dilde sözlü yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili verilerin toplanması, değerlendirilmesi, yorumlanması ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir, denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planı geliştirebilir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri kapsamında değerlendirebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gastronomiye ilişkin kavram, tanım ve ekipmanlar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Beslenmemizde su ürünlerinin besinsel önemi, balık tüketimi, balık yağı ve insan sağlığındaki yeri | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Türk ve Dünya mutfaklarından gastronomi uygulamaları | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Pişirme teknikleri ve ekipmanları | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Geleneksel mutfakta su ürünlerinin vakumlanabilir plastik poşetlerde pişirilmesi (Sous vide pişirme) | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Geleneksel mutfakta balık, kabuklu, yumuşakça tütsüleme teknikleri (füzyon tekniği) | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Diğer pişirme teknikleri (Poşe pişirme, fırında pişirme, ızgarada, mirodalgada, vb.) | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Pişirme yöntemlerinin su ürünlerinin besin bileşimi ve değerine etkisi | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yağlı ve yağsız balık türlerinin tanıtımı ve uygulanan pişirme yöntemleri ve dikkat edilecek hususlar | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Gıda aroma bileşenleri elde etme yöntemleri | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ekstraksiyon, distilasyon, filtrasyon ve santrifüj yöntemleri | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İmitasyon havyar eldesi (alg, deniz kestanesi özütü, mürekkep balığı mürekkebi vb. kullanılarak) | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Balık ve kabuklu deniz ürünleri için muhtelif sos reçetelerinin hazırlanması | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Dünya mutfaklarından su ürünleri gastronomisine dayalı güncel makale takibi ve analizi, sunumların web ortamında izlenmesi | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |