Genel Bilgi
Kod | BK082 |
Ad | Akarların Toplanması, Saklanması ve Preparatlarının Yapılması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İsmail DÖKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında, Akaroloji çalışmalarının temelini oluşturan kalıcı ve geçici preparatların hazırlanması, teşhise uygun hale getirilmesi ve en uygun koşullarda saklanmasına ilişkin temel bilgilerin öğretilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Akaroloji çalışmalarının temelini oluşturan kalıcı ve geçici preparatlarda kullanılan ortamların hazırlanması uygulamalı olarak açıklanacaktır. Hazırlanan ortamlar ile Acarina alt sınıfı içerisinde yer alan tarımsal açıdan önemli Astigmata, Prostigmata ve Mesostigmata takımlarından bitki zararlısı ve avcı akar türlerinin kalıcı ve geçici preparatlarının hazırlanma aşamaları detaylı olarak anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yok
Kaynaklar
Dogan, S, Ozman-Sullivan S. (2023) Genel Akaroloji. Nobel Yayınevi, 716s. Jeppson LR, HK Hartford ve EW Baker 1975. Mites Injurious to Economic Plants. University of California Press, 614 pp. Krantz GW 1978. A Manuel of Acarology, O.S.U., Book Stores Inc., 509 pp
Notlar
Dogan, S, Ozman-Sullivan S. (2023) Genel Akaroloji. Nobel Yayınevi, 716s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Akarın kalıcı ve geçici preparatlarının yapılmasında kullanılan ortamların hazırlanmasını öğrenir. |
ÖÇ02 | Farklı gruplardan akarların teşhis karakterlerine göre kalıcı ve geçici preparatlarının yapılmasını öğrenir. |
ÖÇ03 | Akar preparatarının saklanması, etiketlenmesi, koleksiyonlarının oluşturulmasını öğrenir |
ÖÇ04 | Akarların toplanmasında kullanılan farklı teknikleri öğrenir. |
ÖÇ05 | Akaroloji,de preparat yapım teknikleri hakkında temel bilgilere sahip olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur | 1 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki zararlısı akarların akarların toplanması | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Bitkiler üzerinde yaşayan avcı akarların toplanması | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Toprak, yosun ve bitki döküntülerinde yaşayan akarların toplanması | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Toz akarlarının toplanması | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Doğrudan toplama ve darbe yöntemi ile akarların toplanması | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Akar fırçalama makinası ve Berlese hunisi ile akarların toplanması | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Farklı akar gruplarında önemli teşhis karakterleri ve preparat yapma açısından önemleri | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Akar örneklerinin preparat yapmaya hazırlanması ve bunlar için kullanılan ortamlar | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Akar örneklerinin şeffaflaştırılması ve boyanması | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Akar örneklerinin saklanmasında kullanılan Hoyer ve PVA ortamları | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Akar örneklerinin geçici preparatlarının yapılması | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Akar örneklerinin kalıcı preparatlarının yapılması | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Tetranychidae familyasına bağlı akarların preparatlarının yapılması | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Phytoseiidae familyasına bağlı akarların preparatlarının yapılması | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Tenuipalpidae familyasına bağlı akarların preparatlarının yapılması | Verilen kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |