Genel Bilgi
Kod | BTE0055 |
Ad | Structure elucidation methods in bioactive molecules |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Hacı Ali DÖNDAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında biyoaktif moleküllerde yapı aydınlatmada kullanılan yöntemler, bu yöntemlerde uygulanan teknikler ve biyoaktif moleküllerin yapısının aydınlatılmasında izlenen stratejilerin öğretilmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Moleküler spectroskopi, Elektromanyetik spektrum, (UV-Vis) spectroskopisi, Bazı farmasotik ve kromofor grupların UV-Absorpsiyon bantları,Biyoaktif bileşiklerde IR-Spektroskopinin uygulamaları, IR Spektroskopisi, Raman moleküllerdeki fonksiyonel grupların belirlenmesinde IR-Spektrumlarının yorumlanması,İlaç ve biyoaktif moleküllerdeki fonksiyonel grupların belirlenmesinde IR-Spektroskopisi, Raman spectroskopisi, Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) Spectroskopisi, Kimyasal kayma ve spin-spin etkileşimler,Sinyal (pik) yarılmaları, H-NMR C-NMR,D-COSY,DEPT,HETCOR,NOESY ve nOe teknikleri, NMR Spectrumlarının yorumlanması, NMR spektroskopisinin biyoaktif ve ilaç moleküllerde yapı aydınlatmada kullanılması,Kütle spectrometresi (MS) ,spektrumların değerlendirilmesi,ilaç ve biyoaktif moleküllerde yapı tayininde kullanılması,Kombine Spectral Analiz Yöntemlerinin İlaç,biyorganik ve biyoaktif bileşiklerin analizlerinde kullanılması .Biyoaktif moleküllerde sterokimyanın belirlenmesi,Biyoaktif moleküllerde kiralitenin belirlenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Horst Friebolin Transl. by Jack Becconsall Basic One-and-Two-dimensional NMR spectroscopy, 1993 Pavia DL., Lampman GM., Kriz GS. Introduction to Spectroscopy , Saunders College Publishing, 1979 lremore, I.R., Evaluation of Instrumentation for UV-Visible Spectrophotometry, J. Chem. Educ., 63 : A, 216, 1986 Nakanishi, K., Infrared Absorption Spectroscopy, 2nd ed., San Fransisco, Holden Day, 1997 Kar, A, Pharmaceutical Drug Analysis, New Age Int. Publishers, 2005 Williams H. D., Fleming I. Spectroscopic methods in organic chemistry. Fourth Edt. Revised, McGraw-Hill Book Company, England, 1989 Balcı M. Nükleer manyetik rezonans Spektroskopisi. ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş. Birinci Baskı, Ankara, 2000 De Hoffmann E., Stoobant V. Mass Spectroscopy. Newyork, John wiley Sons, Second Ed. 2001 Rene E. Van Grieken, Andrzej A. Markowicz, Handbook of X-ray spectrometry: methods and techniques, 1993 Manz, Pamme, N., Lossfidis, Bioanalytical Chemistry, Imperial colege Press, 2003 Erdik, E; Organik Kimyada Spektroskopik Yöntemler, 3. Baskı, Gazi Kitapevi, 2005
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoaktif molekülleri bilir ve tanır |
ÖÇ02 | Biyoaktif moleküllerde yapı aydınlatmada kullanılan analitik teknikleri bilir ve kullanır |
ÖÇ03 | İlaç ve ilaç ara ürünlerinin yapısının aydınlatılmasında izlenen stratejileri bilir ve kavrar |
ÖÇ04 | ilaç ve biyoaktif moleküllerde kullanılan kombine spectral analiz yöntemlerini bilir ve karakterizasyonda kullanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Moleküler spectroskopi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
2 | Electromagnetic Spektrum, UV-Visible Spektroskopi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bazı farmasotik ve kromofor grupların UV-Absorpsiyon bantları, | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Biyoaktif bileşiklerde IR-Spektroskopinin uygulamaları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | IR Spektrumlarının yorumlanması, İlaç ve biyoaktif moleküllerdeki fonksiyonel grupların belirlenmesinde IR-Spektroskopisi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Raman spektroskopisi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Nükleer Manyetik Rezonans (NMR) Spektroskopisi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Kimyasal kayma ve spin-spin etkileşimleri, Sinyal(pik) yarılmaları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | 1H-NMR 13C-NMR, 2D-COSY, DEPT, HETCOR, NOESY ve nOe teknikleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | NMR Spektrumlarının yorumlanması | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | NMR spektroskopisinin biyoaktif ve ilaç moleküllerde yapı aydınlatmada kullanılması | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kütle spektrometresi (MS), spektrumların değerlendirilmesi, ilaç ve biyoaktif moleküllerde yapı tayininde kullanılması | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tek kristal X-ışınları spektroskopisi ve yapı aydınlatmada kullanılması | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kombine Spektral Analiz Yöntemlerinin ilaç, biyorganik ve biyoaktif bileşiklerin analizlerinde kullanılması | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Biyoaktif moleküllerde sterokimyanın belirlenmesi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Biyoaktif moleküllerde kiralitenin belirlenmesi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |