Genel Bilgi
Kod | VPT 532 |
Ad | İmmunpatoloji ve Otoimmun Hastalıklar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET AYDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Doğal bağışıklık özelliklerini, edinsel bağışıklığın özelliklerini, aşırı duyarlılık reaksiyonlarının mekanizmasını, otoimmun hastalıkların mekanizmalarını ve önemli otoimmun hastalıkların patolojisinin öğretilmesi amaçlanmıştır
Dersin İçeriği
İmmun cevabın hücresel elamanları, mekanizmaları, hücrelerin, immunoglobulinlerin, kimyasal aracıların bu cevaptaki rolleri ile immun aracılı doku harabiyeti ve aşırı duyarlılık reaksiyonları
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Erer Hüdaverdi, Çiftçi M. Kemal, Veteriner Sistemik Patoloji, I. ve II. Cilt, Selçuk Üniversitesi Basımevi 2015, 978-975-97351-5-9, Maxie Grant M. Jubb, Kennedy & Palmer's Pathology of Domestic Animals (3 Cilt) Elsevier 2015 978-0702053221, Maxie, Milli ÜH.2001. Veteriner Patoloji, I. Cilt ve Cilt II. Medipress
Notlar
Ders notu ve Güncel literatür
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğal ve edinsel bağışıklığın genel özelliklerini yazar |
ÖÇ02 | Aşırı duyarlılık reaksiyonlarını ve mekanizmalarını özetler |
ÖÇ03 | İmmun yetmezlik hastalıklarını ayırt eder |
ÖÇ04 | Otoimmun hastalıkların mekanizmaslarını ve patolojik bulgularını tanımlar |
ÖÇ05 | Otoimmun hastalıklarda patolojik teşhis yöntemlerini uygular |
ÖÇ06 | Evcil hayvanlarda otoimmun hastalıkları türlere göre benzerlikleri ve farklılıkları açısından karşılaştırır |
ÖÇ07 | İmmunopatolojik laboratuvar yöntemlerini test eder |
ÖÇ08 | Evcil hayvanlarda otoimmun hastalıkların prognozunu yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanında temel kavramları tanımlar, | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanına türlere özgü hastalıkları açıklar | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına özgü temel patoloji kavramları tanımlar ve bu kavramları kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numunelerin laboratuvar işlemlerini öğrenir ve değerlendirmesini öğrenir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numuneleri mikroskopta inceler | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında numunelerin sonuçlarını yorumlar | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner, Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırmalar yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında hastalık teşhislerini yapar ve hastalıktan korunmak için gerekli tedbirlerin alınması sağlar, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner alanda hayvan türlerine göre tümörlerin teşhisini sağlar, | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında son bilimsel gelişmeler çerçevesinde tanı yöntemlerini kullanır, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hayvan hastalıkları ve zoonoz karakterli hastalıkların belirlenmesi amacıyla saha taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında hayvan hastalıklarının tanısı belirler ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli birimlerle işbirliği ve danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında birçok türde saptanan hastalık ve tümörlerin prognozu hakkında verileri raporlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş | Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sistemlerle ilişkili doğal savunma, doğal bağışıklıkta rol oynayan hücreler ve kimyasal maddeler | Ders notu ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Humoral ve hücresel bağışıklık | Ders notu ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Hipersensitivite mekanizmaları | Ders notu ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Greft'in genel özellikleri ve greft reddi | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | İmmunyetmezlik hastalıklarının mekanizmaları | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Otoimmunitenin mekanizması | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınav soru hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Lupus eritematozus | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Otoimmun büllöz hastalıklar ve pemfigus kompleksi | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Anti-glomeruler bazal membran hastalığı ve immun kompleks glomerulonefritis | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Otoimmun hemolitik anemi, myastenia gravis, romatoid artrit | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Otoimmun hastalıklarda makroskobik teşhis | Vaka tartışma, nekropsi uygulaması ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
14 | Otoimmun hastalıklarda mikroskobik teşhis | Vaka tartışma, mikroskop uygulaması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Otoimmun hastalıkların patolojik teşhisinde laboratuvar uygulamaları | Laboratuvar uygulaması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav soru hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav soru hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |