Genel Bilgi
Kod | VPT 509 |
Ad | Bilimsel araştırmalarda istatistik-sel yöntemlerin kullanımı (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Önder KARAYİĞİT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin kendi gerçekleştirdikleri çalışmaların sonuçlarını istatistiksel olarak analiz edip, yorumlama bilgi, beceri ve tutumuna sahip olmasını sağlamak amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bilimsel araştırmalarda eleştirel bakış açısının sağlanması ve araştırmaların istatistiksel olarak analiz edilip yorumlanmalarının yollarının öğretildiği bir derstir.
Dersin Ön Koşulu
YOKTUR
Kaynaklar
Ders notu ve güncel literatür
Notlar
Alaçam E. Bilimsel Etkinlik ve Yayım, Medisan Yayınevi, 2001; Alaçam E. Bilimsel Araştırma ve Bulguların Yayımı, Medisan Yayınevi, 2012
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel çalışmalara eleştirel gözle bakma yollarını sıralar |
ÖÇ02 | Örnekleme tiplerini tanımlar |
ÖÇ03 | Veri toplamada genel ilkeleri sıralar |
ÖÇ04 | Araştırmadan elde edilen sonuçları tablo ve grafik ile sunmayı yorumlar |
ÖÇ05 | Bilimsel çalışmalardan elde edilen sonuçların istatistik değerlendirmesini tanımlar |
ÖÇ06 | Bilimsel çalışmada kullanılacak optimum materyal sayısını listeler |
ÖÇ07 | Elde edilen verileri bilimsel tabana yayarak daha sağlıklı bir şekilde tartışır. |
ÖÇ08 | Bilimsel verilerin toplanma yöntemlerinin önemini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanında temel kavramları tanımlar, | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanına türlere özgü hastalıkları açıklar | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına özgü temel patoloji kavramları tanımlar ve bu kavramları kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numunelerin laboratuvar işlemlerini öğrenir ve değerlendirmesini öğrenir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numuneleri mikroskopta inceler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında numunelerin sonuçlarını yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner, Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırmalar yapar | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında hastalık teşhislerini yapar ve hastalıktan korunmak için gerekli tedbirlerin alınması sağlar, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner alanda hayvan türlerine göre tümörlerin teşhisini sağlar, | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında son bilimsel gelişmeler çerçevesinde tanı yöntemlerini kullanır, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hayvan hastalıkları ve zoonoz karakterli hastalıkların belirlenmesi amacıyla saha taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında hayvan hastalıklarının tanısı belirler ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli birimlerle işbirliği ve danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında birçok türde saptanan hastalık ve tümörlerin prognozu hakkında verileri raporlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması. | Ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İstatistiğe giriş | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Değişken Tipleri ve SPSS Paket Programında Veri Seti Hazırlama | Ders notu okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Hipotez Testlerine Giriş ve Güven Aralıkları, Uygun Hipotez Testlerinin Seçimi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Örnekleme ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi | Ödev yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | İki Ortalama Arasındaki Farkın Önemlilik Testi, Mann-Whitney U Testi ve SPSS Uygulaması | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Ki-Kare Testi ve SPSS Uygulaması | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Korelasyon Katsayısı ve SPSS Uygulaması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Regresyon Analizi ve SPSS Uygulaması | Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tanı Testlerinde Kullanılan İstatistiksel Yöntemler | Ödev yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Literatürde Kullanılan İstatistiksel Yöntemlerinin İncelenmesi | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kruskal-Wallis Varyans Analizi ve SPSS Uygulaması | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İleri İstatistiksel yöntemlerinin İncelenmesi | Slayt inceleme, kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Öğrenci sunumları ve kritik verme | İnternetten araştırma yapma, ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 95 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,80 | ||
AKTS | 4 AKTS |