Genel Bilgi
Kod | VPT 505 |
Ad | Hastalık Bilimi ve Hücresel Düzeyde Hastalıklar (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Önder KARAYİĞİT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
*Hastalıklarda hangi fiziksel etmenlerin rol oynadığı, *Hastalıkların oluşumunda hangi kimyasal maddelerin rol oynadığı, *Canlı hastalık sebeplerinin neler olduğu, *Beslenme hastalıklarının mekanizması *Vitamin yetersizliklerine bağlı hastalıkların oluşum şekli *Mineral madde yetersizliğine bağlı oluşan hastalıkların oluşum şekli
Dersin İçeriği
Hastalıkların oluşum ve gelişlerinin hücresel düzeyde incelenmesi ve mekanizmaların anlatılmasını içerir.
Dersin Ön Koşulu
YOKTUR
Kaynaklar
Ders notu ve güncel literatür
Notlar
Erer H, Çiftçi MK, Veteriner Genel Patoloji, Bahçıvanlar Basım Sanayi, 2021; Köküuslu C, Genel Patoloji, Medisan yayınevi, 1996; Cheville NF, Introduction to Veterinary Pathology, Iowa State University Press, 1999
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hastalık sebeplerini tanımlar |
ÖÇ02 | Hastalık sebepleri arasında fiziksel etkenleri açıklar |
ÖÇ03 | Hastalık sebepleri arasında kimyasal sebeplerin rolünü tanımlar |
ÖÇ04 | Hücrelerde hastalık etkenlerinin yaptığı hasarları sıralar |
ÖÇ05 | Hastalıkların olası patogenezini ve önemini açıklar |
ÖÇ06 | Hastalık çeşitlerine göre hücresel yanıtlarları sıralar |
ÖÇ07 | Hücresel yanıtlarda öne çıkan kimyasal aracıları tanımlar |
ÖÇ08 | Hücresel hasardan korunma yollarını ve önemini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanında temel kavramları tanımlar, | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanına türlere özgü hastalıkları açıklar | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına özgü temel patoloji kavramları tanımlar ve bu kavramları kullanır, | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numunelerin laboratuvar işlemlerini öğrenir ve değerlendirmesini öğrenir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numuneleri mikroskopta inceler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında numunelerin sonuçlarını yorumlar | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner, Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırmalar yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında hastalık teşhislerini yapar ve hastalıktan korunmak için gerekli tedbirlerin alınması sağlar, | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner alanda hayvan türlerine göre tümörlerin teşhisini sağlar, | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında son bilimsel gelişmeler çerçevesinde tanı yöntemlerini kullanır, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hayvan hastalıkları ve zoonoz karakterli hastalıkların belirlenmesi amacıyla saha taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında hayvan hastalıklarının tanısı belirler ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli birimlerle işbirliği ve danışmanlık yapabilir, | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında birçok türde saptanan hastalık ve tümörlerin prognozu hakkında verileri raporlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması. | Ön hazırlıık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Travma, Elektrik akımı ve ısı gibi fiziksel hastalık sebeplerinin hücresel düzeyde etkileri ve yapmış oldukları patolojik lezyonlar | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Fiziksel hastalık sebeplerinden radyasyonun hücreler üzerindeki etkileri ve patolojik lezyonları | Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Biyolojik toksinler ve mikrobiyal toksinler gibi kimyasal hastalık sebeplerinin hücresel düzeyde meydana getirdikleri patolojik lezyonlar | Kaynak okuma, ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Kimyasal hastalık sebeplerinden olan bitki toksinleri, pestisit ve herbisitler, ilaç toksisitesi ve metallerin hücresel düzeyde meydana getirdikleri patolojik lezyonlar | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Hastalıklara karşı duyarlıklık ve dayanıklılığı etkileyen faktörlerin neler olduğunun belirlenmesi. | Ödev yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Viruslar ve prokaryotik patojenlerin neler olduğu ve hücresel düzeyde meydana getirdikleri patolojik lezyonlar | Ödev yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Sepsis, septisemi, bakteriyemi ve viremi gibi terimlerin anlamları ve hücre düzeyinde bu tabloların oluşturdukları hasar ile bu hasaların belirlenmesi | Ders kitabı okuma, kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Sepsis, septisemi, viremi ve bakteriyeminin bazı doku ve organlardaki bulguları ve patolojik yönden bu bulguların saptanması | Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
11 | Protozoon ve metazoon gibi parazitlerin hastalık etkenlerinin hücrelerde meydana getirdiği patolojik değişiklikler | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
12 | Beslenme yetersizliklerinin hücreler üzerindeki etkileri ve bunların klinik ve patolojik belirtileri ile lezyonları | kaynak okuma, internetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | A, D, E, C, B ve C vitaminlerinin yetersizlik sebepleri ve hücrelerde oluşturdukları patolojik lezyonların tanımlanması | Ödev yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Kalsiyum, fosfor, demir ve selenyum gibi mineral madde yetersizliklerinin yan etkileri ve patolojik lezyonlarının tanımlanması | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Öğrenci sunumları ve kritik verme | Kaynak okuma, slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları I | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |