Genel Bilgi
Kod | MEDF510 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin radyasyon terapisi, diyagnostik ve nükleer tıp alanlarıyla ilgili olarak temel araştırma, etik ve yayın etiğini öğretmek
Dersin İçeriği
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiğini Öğrenme
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Yayın etiği, Etik Kurallar Ders notları ve internet araştırması
Notlar
İnternet Araştırması
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. |
ÖÇ03 | Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; |
ÖÇ04 | Ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; |
ÖÇ05 | Kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Medikal Fizik nedir?Avrupa Topluluğunda yeri nedir? | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ulusal ve uluslararası yasal çerçeveler nelerdir? | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | ulusal yasal düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodları nelerdir? | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İstatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Sağlık örgütlerinin fonksiyonları | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının örgütlenmesi | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Genel Tekrar-1 | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Sağlıkta Etik Kurallar | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Klinikte uygulamalar | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Uygulamalarda uyulması gereken Etik kurallar | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Araştırma konularının seçimi | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Araştırma konularında etik | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Etik kuralların araştırmalarda yeri ve önemi | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kliniklerin araştırmalarda kullanılması gerekli etik kurallar | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | genel tekrar-2 | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Term Exams-1 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-2 | Term Exams-2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 8 | 5 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 4 | 32 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |