Genel Bilgi
Kod | MEDF503 |
Ad | Medikal Fizikçiler için Radyobiyoloji ve Biyofizik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. IŞIL ÖCAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. IŞIL ÖCAL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Biyolojik madde ve iyonize radyasyon etkileşmelerini, radyasyon etkilerinde doz-yanıt ilişkilerini sayısal örneklerle öğretmek ve açıklamak
Dersin İçeriği
Temel radyoloji kavramları, atomun yapısı, moleküler bağlar ve bağ enerjileri, elektromanyetik enerji ve iyonizasyon, insan biyolojisi, radyobiyolojinin temel ilkeleri, moleküler radyobiyoloji, hücresel radyobiyoloji, radyasyonun deterministik etkileri, radyasyonun stokastik etkileri, ödev1,2,3,4, final sınavı
Dersin Ön Koşulu
Dersin Ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) ) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi)
Notlar
İnternet Araştıması
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Radyasyonun çeşitlerini öğrenir |
ÖÇ02 | İyonize ve iyonize olmayan radyasyonların etkilerini tartışır |
ÖÇ03 | Moleküler bağların ve bağ enerjilerini önemi bilir |
ÖÇ04 | Radyobiyolojinin temel ilkelerini anlar |
ÖÇ05 | Moleküler radyobiyolojiyi öğrenir |
ÖÇ06 | Radyasyonun deterministik etkilerini kavrar |
ÖÇ07 | Radyasyonun stokastik etkilerini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık örgütlerinin fonksiyonlarını listeler ve açıklar; ulusal ve uluslararası sağlık kuruluşlarının nasıl örgütlendiğini açıklar; kliniklerin nasıl yönetildiğini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziğin kendi geleceğinde nitelikli servis için gerekli teknik altyapıyı açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik konusuyla ilgili olarak Avrupa Topluluğuna ait ve ulusal yasal çerçeveleri, düzenlemeleri, rehberleri ve uygulama kodlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fiziği kapsayan alanlarda yapıyı, fonksiyonu, karakteristiği ve sınırlamaları açıklayabilmek için fiziksel kavramlar, prensipler ve teorileri detaylı ve sayısal olarak kullanır; medikal cihazların medikal fiziğin kendi alanındaki kullanımını açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Detaylı ve niceliksel olarak iyonlaştırıcı radyasyonun (elektromanyetik, elektronlar, iyonlar, nötronlar) ve diğer fiziksel ajanların (elektrik enerjisi, statik elektrik/magnetik alanlar, iyonize olmayan elektromanyetik radyasyon, vibrasyon, ses ve ultrason, lazer) özelliklerini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun ve medikal cihazlarla bağlantısı olan farklı fiziksel ajanların faydalı ve ters/zararlı biyolojik etkilerini biyolojik modellerle sayısal olarak açıklar. Biyolojik etkinin büyüklüğünü etkileyen faktörleri açıklar. Kliniksel çıktıları geliştirmek için manipülasyon yollarını açıklar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her fiziksel ajanla ilgili olarak deterministik/stokastik, erken/geç, teratogenik/genetik etkileri açıklar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medikal Fizik uygulama alanında sistematik bir biçimde bir şeyi gözden geçirebilmek için Genel Fizik, Medikal Fizik ve Sağlık Fiziğiyle ilgili literatür içerisinden bir liste çıkarır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini medikal cihazların klinikteki kullanımları, iyonlaşma radyasyonuyla ilgili emniyet/risk yönetimi gibi konularla ilgili olarak klinik problemlerine uygular. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin genel kavramlarını, prensiplerini ve teorilerini, kliniksel çevreye yeni cihazları ve ilgili teknikleri transfer etmek için kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kliniksel ve biyomedikal verilerin analizi için istatistiksel paketler kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kullanılan değişik dosimetrik nicelikleri tanımlar ve açıklar; dozimetrik nicelikler arasındaki bağıntıyı açıklar (enerji akısı, kerma, soğurulan doz). | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Titiz ve özenli bir istatistiksel tabana dayanan ve sayısal olan kliniksel ve biyomedikal çalışmalar tasarlar. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İyonlaştırıcı radyasyonun hastaya verilmesi sırasında yöntem belirler ve bu yöntemi geliştirmek için değişik uygulamalar tasarlar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Radyolojik bilimin temel kavramları | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
2 | Maddenin yapısı ve Atom | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
3 | Moleküler bağlar ve bağ enerjileri | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Elektromanyetik enerji ve iyonlaşma | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
5 | İnsan Biyolojisi | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
6 | İnsan Metabolizması | Dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Radyobiyolojinin temel ilkeleri | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Dönem boyunca anlatılan derslere çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Moleküler radyobiyoloji | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
10 | Ödev Çalışması | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Hücresel radyobiyoloji | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Ödev Çalışması-1 | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Radyasyonun deterministik etkileri | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Ödev Çalışması-2 | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Radyasyonun stokastik etkileri | Öğrenci dersten önce ilgili bölümü okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca anlatılan derslere çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca anlatılan derslere çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |