Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
CERRAHİ HASTALIKLAR HEMŞİRELİĞİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | CHH571 |
Ad | Hasta Güvenliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Hastaların güvenliği konusunda risk içeren durumları tanımlama, önleme yollarını bilmek
Dersin İçeriği
Hasta güvenliği, sağlık hizmetine bağlı hataların önlenmesi ve sağlık hizmetine bağlı hataların neden olduğu hasta hasarlarının azaltılması veya eliminasyonunu içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu ya da yan koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
1. Güven A. Hasta Güvenliği ve Sağlık Okuryazarlığı. Gece Kitaplığı, 2020. 2. Sur H, Palteki T, Yazıcı G. Hasta Güvenliği. Palme Yayıncılık, 2019. 3. Zehra A, Devrim Eren T, Serpil C. Hasta Güvenliği (Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü). Nobel Tıp Kitabevleri, 2012.
Notlar
1. Güven A. Hasta Güvenliği ve Sağlık Okuryazarlığı. Gece Kitaplığı, 2020. 2. Sur H, Palteki T, Yazıcı G. Hasta Güvenliği. Palme Yayıncılık, 2019. 3. Zehra A, Devrim Eren T, Serpil C. Hasta Güvenliği (Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü). Nobel Tıp Kitabevleri, 2012.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hasta güvenliğini, tarihçesini ve önemini açıklar |
ÖÇ02 | Sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanması, ve korunmasına ilişkin usül ve esasları tanımlar. |
ÖÇ03 | Hasta güvenliği hedeflerini ve uygulamasını, dünyada sağlıkla ilgili önemli kuruluşların hasta güvenliği hedeflerinin önemini açıklar. |
ÖÇ04 | Türkiye’deki sağlık kurumlarında hasta güvenliği uygulamalarını örneklendirir. |
ÖÇ05 | Ameliyathanede hasta güvenliği uygulamalarını sıralar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi hemşireliğinin rol ve işlevlerini bilme, | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vücudun fizyolojik ve patolojik süreçlerini ve cerrahi hastalıkların patolojik süreçleri bilme, | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi girişim gerektiren hastalıklara ilişkin güncel bilgiye sahip olma, | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde ettiği bilgileri analiz edip yorumlayabilme becerisine sahip olabilme, | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulama, | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Cerrahi hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri bakıma yansıtabilme, | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları cerrahi hastasının bakımına yansıtabilme, | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Cerrahi hastasının bakımında yenilikçi yaklaşımları meslektaşlarına ve hemşirelik öğrencilerine aktarmada model olabilme, | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekip içinde veya ekipler arasında uyum içinde çalışabilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hemşireliği ile ilgili bilgilerini, ulusal ve uluslararası güncel kaynaklardan yararlanarak geliştirebilme, | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında özgün bilimsel araştırma yapabilme, | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, erişilen çıktıları etkin ve sistematik olarak raporlayabilme, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güvenli cerrahi uygulamasında öncü olma, | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cerrahi hastası ve bakım veren aile üyelerinin eğitim gereksinimlerine yanıt verecek öğretim becerilerini kullanabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması. | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Hasta güvenliği tanımı, tarihçesi ve önemi | Konu ile ilgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tıbbi hatalar ve malpraktis | Konu hakkında literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanması ve korunmasına ilişkin usül ve esaslar hakkında tebliğ | Konu ile ilgili kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türkiye’deki sağlık kurumlarında hasta güvenliği uygulama örnekleri | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | JCI hasta güvenliği ve hedefleri ve uygulaması | Konu ile ilgili literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Dünyada sağlıkla ilgili önemli kuruluşların hasta güvenliği hedefleri | Konu ile ilgili kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Dersin ön koşulu yoktur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ameliyathanede hasta güvenliğini riske atan durumlar | Konu hakkındaki literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Sağlıkta performans ve kalite yönergelerinin incelenmesi | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | DSÖ'nün güvenli cerrahi kontrol listesinin incelenmesi | Konu ile ilgili okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ameliyathanede hastaya yönelik güvenlik uyglamaları | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Ameliyathane çalışanına yönelik güvenlik uygulamaları | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Tıbbi hata örneklerini konuşma | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Öğrenci sunumları ve kritik verme | Dersin ön koşulu yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | 1.Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersin ön koşulu yoktur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | 2.Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersin ön koşulu yoktur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ödev | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,80 | ||
AKTS | 5 AKTS |