CHH571 Hasta Güvenliği

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
CERRAHİ HASTALIKLAR HEMŞİRELİĞİ (YL) (TEZLİ)
Kod CHH571
Ad Hasta Güvenliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Hastaların güvenliği konusunda risk içeren durumları tanımlama, önleme yollarını bilmek

Dersin İçeriği

Hasta güvenliği, sağlık hizmetine bağlı hataların önlenmesi ve sağlık hizmetine bağlı hataların neden olduğu hasta hasarlarının azaltılması veya eliminasyonunu içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu ya da yan koşulu bulunmamaktadır

Kaynaklar

1. Güven A. Hasta Güvenliği ve Sağlık Okuryazarlığı. Gece Kitaplığı, 2020. 2. Sur H, Palteki T, Yazıcı G. Hasta Güvenliği. Palme Yayıncılık, 2019. 3. Zehra A, Devrim Eren T, Serpil C. Hasta Güvenliği (Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü). Nobel Tıp Kitabevleri, 2012.

Notlar

1. Güven A. Hasta Güvenliği ve Sağlık Okuryazarlığı. Gece Kitaplığı, 2020. 2. Sur H, Palteki T, Yazıcı G. Hasta Güvenliği. Palme Yayıncılık, 2019. 3. Zehra A, Devrim Eren T, Serpil C. Hasta Güvenliği (Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü). Nobel Tıp Kitabevleri, 2012.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hasta güvenliğini, tarihçesini ve önemini açıklar
ÖÇ02 Sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanması, ve korunmasına ilişkin usül ve esasları tanımlar.
ÖÇ03 Hasta güvenliği hedeflerini ve uygulamasını, dünyada sağlıkla ilgili önemli kuruluşların hasta güvenliği hedeflerinin önemini açıklar.
ÖÇ04 Türkiye’deki sağlık kurumlarında hasta güvenliği uygulamalarını örneklendirir.
ÖÇ05 Ameliyathanede hasta güvenliği uygulamalarını sıralar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Cerrahi hemşireliğinin rol ve işlevlerini bilme, 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Vücudun fizyolojik ve patolojik süreçlerini ve cerrahi hastalıkların patolojik süreçleri bilme,
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Cerrahi girişim gerektiren hastalıklara ilişkin güncel bilgiye sahip olma, 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Elde ettiği bilgileri analiz edip yorumlayabilme becerisine sahip olabilme,
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulama, 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Cerrahi hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri bakıma yansıtabilme,
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kanıta dayalı uygulamaları cerrahi hastasının bakımına yansıtabilme, 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Cerrahi hastasının bakımında yenilikçi yaklaşımları meslektaşlarına ve hemşirelik öğrencilerine aktarmada model olabilme,
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ekip içinde veya ekipler arasında uyum içinde çalışabilme
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Cerrahi hemşireliği ile ilgili bilgilerini, ulusal ve uluslararası güncel kaynaklardan yararlanarak geliştirebilme, 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında özgün bilimsel araştırma yapabilme, 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, erişilen çıktıları etkin ve sistematik olarak raporlayabilme,
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güvenli cerrahi uygulamasında öncü olma, 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Cerrahi hastası ve bakım veren aile üyelerinin eğitim gereksinimlerine yanıt verecek öğretim becerilerini kullanabilme.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması. Dersin ön koşulu yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Hasta güvenliği tanımı, tarihçesi ve önemi Konu ile ilgili okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Tıbbi hatalar ve malpraktis Konu hakkında literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanması ve korunmasına ilişkin usül ve esaslar hakkında tebliğ Konu ile ilgili kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Türkiye’deki sağlık kurumlarında hasta güvenliği uygulama örnekleri Dersin ön koşulu yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 JCI hasta güvenliği ve hedefleri ve uygulaması Konu ile ilgili literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Dünyada sağlıkla ilgili önemli kuruluşların hasta güvenliği hedefleri Konu ile ilgili kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Dersin ön koşulu yoktur. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ameliyathanede hasta güvenliğini riske atan durumlar Konu hakkındaki literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Sağlıkta performans ve kalite yönergelerinin incelenmesi Dersin ön koşulu yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 DSÖ'nün güvenli cerrahi kontrol listesinin incelenmesi Konu ile ilgili okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Ameliyathanede hastaya yönelik güvenlik uyglamaları Dersin ön koşulu yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Ameliyathane çalışanına yönelik güvenlik uygulamaları Dersin ön koşulu yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
14 Tıbbi hata örneklerini konuşma Dersin ön koşulu yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 Öğrenci sunumları ve kritik verme Dersin ön koşulu yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 1.Yarıyıl Sonu Sınavları Dersin ön koşulu yoktur. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 2.Yarıyıl Sonu Sınavları Dersin ön koşulu yoktur. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ödev 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 20 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 120
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,80
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.03.2025 12:51