Genel Bilgi
Kod | BİO523 |
Ad | Gelişim Biyolojisi ve Genetiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Embriyonun gelişimi, gelişimde ilk farklılaşmalar, kök hücreler, gelişime eki eden genler, programlanmış hücre ölümleri hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Dersin İçeriği
Gelişim Biyolojisi ve Genetiği hakkında genel bilgiler. Zigotun oluşumu, bölünmenin başlaması, farklılaşmanın başlaması, morfogenezis, büyüme ve organizma oluşumu hakkında bilgiler. Kök Hücreler (Totipotent kök hücreler, Pluripotent kök hücreler, Multipotent kök hücreler) Embriyonik gelişim ve hücre farklılaşmasını etkileyen faktörler. Nükleusun etkisi. Sitoplazma içeriği ve segmentasyonun etkisi. Hücre-hücre etkisi (Hormonlar ve Çevre Faktörleri). Genom eşdeğerliliği. Klonlama. Gelişimde etkili olan genler. Çift açma-kapama sistemli genler. Embriyo oluşumunda maternal etkili genler. Embriyo oluşumunda zigotik genler. Drosophyla da segmentasyon modeli. Bu modelde yer alan genler; Boşluk genleri (gap genleri). Drosophyla da segmentasyon modeli. Bu modelde yer alan genler; Çift kural genleri, Segment polarite genleri. Caenorhabditis elegans'ın gelişimine genel bakış. Programlanmış hücre ölümü.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gelişim Biyolojisi. SCOTT.GILBERT, Çeviri Editörleri: Prof.Dr. Melike ERKAN, Prof.Dr. Tülay İREZ. Nobel TIP Kitabevi, 2013
Notlar
Öğretim Üyesi Ders Notları ve Slaytları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gelişim Biyolojisi ve Genetiği hakkında genel bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Zigotun oluşumu, bölünmenin başlaması, farklılaşmanın başlaması, morfogenezis, büyüme ve organizma oluşumu hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ03 | Kök Hücreler (Totipotent kök hücreler, Pluripotent kök hücreler, Multipotent kök hücreler) hakkında temel bilgileri öğrenir. |
ÖÇ04 | Embriyonik gelişim ve hücre farklılaşmasını etkileyen faktörleri öğrenir. |
ÖÇ05 | Gelişime nükleusun, sitoplazma içeriği ve segmentasyonun etkisini öğrenir. |
ÖÇ06 | Hücre-hücre etkisi (Hormonlar ve Çevre Faktörleri) hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Genom eşdeğerliliği nedir öğrenir. |
ÖÇ08 | Klonlama ve gelişimde etkili olan genleri (HOX genleri) öğrenir. |
ÖÇ09 | Çift açma-kapama sistemli genler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ10 | Embriyo oluşumunda maternal etkili genlerin etkisini öğrenir. |
ÖÇ11 | Embriyo oluşumunda zigotik genlerin etkisini öğrenir. |
ÖÇ12 | Drosophylada segmentasyon modeli. Bu modelde yer alan boşluk genleri hakkında bilgi sahibi olur (gap genleri). |
ÖÇ13 | Drosophylada segmentasyon modeli. Bu modelde yer alan çift kural genleri ve segment polarite genleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ14 | Gelişimde hayvan modellerinden Caenorhabditis elegans'ın gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ15 | Programlanmış hücre ölümü (Apopitozis)'nü öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlının temel yapısını oluşturan hücre ve organellerinin yapısını ve fonksiyonlarını kavramak | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını tanımak | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik materyalin yapısını incelemek | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri tanımak | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genlerin yapısını bilmek | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kromozom ve gen mutasyonlarını tanımlamak | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) sınıflandırmak | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri kullanmak | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otozomal ve cinsiyet kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini açıklayabilmek | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu yapmak | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PCR hazırlamak | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapmak ve sonuçları analiz etmek | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde ettiği DNA'yı spektrofotometrede ölçebilmek | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR tekniğini uygulamak ve sonuçları analiz etmek | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapmak, kromozom preparatını elde etmek | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini incelemek, insan kromozomlarının tamamını tanımak ve analiz etmek | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bir makaleyi yorumlamak ve makale nasıl yazılır kavramak | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gelişim Biyolojisi ve Genetiği hakkında genel bilgiler. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Zigotun oluşumu, bölünmenin başlaması, farklılaşmanın başlaması, morfogenezis, büyüme ve organizma oluşumu hakkında bilgiler. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kök Hücreler (Totipotent kök hücreler, Pluripotent kök hücreler, Multipotent kök hücreler) | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Embriyonik gelişim ve hücre farklılaşmasını etkileyen faktörler. Nükleusun etkisi. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sitoplazma içeriği ve segmentasyonun etkisi. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hücre-hücre etkisi (Hormonlar ve Çevre Faktörleri). | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Genom eşdeğerliliği. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Klonlama. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Gelişimde etkili olan genler. Çift açma-kapama sistemli genler. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Embriyo oluşumunda maternal etkili genler. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Embriyo oluşumunda zigotik genler. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Drosophyla'da segmentasyon modeli. Bu modelde yer alan genler; Boşluk genleri (Gap genleri). | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Drosophyla da segmentasyon modeli. Bu modelde yer alan genler; Çift kural genleri, Segment polarite genleri. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Caenorhabditis elegans'ın gelişimine genel bakış. Programlanmış hücre ölümü. | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,96 | ||
AKTS | 4 AKTS |