Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ODYOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | KBB521 |
Ad | Ses Fiziği Fonetik Akustik Fonetikleri İşitsel Eği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA METE KIROĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sesin oluşumu ve artikülasyonu, ses bilgisi kuramlarını ve klinik uygulayışı, konuşma dilindeki ses sistemleri
Dersin İçeriği
Sesin temel frekansları, artikülasyon, ses bilgisi kuramları ve fonolojik prensipler
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
1. Musiek, F.E., & Chermak, G.D. (2007). Handbook of (Central) Auditory Processing Disorder: Volume I - Auditory Neuroscience and Diagnosis. 2. Chermak, G.D., & Musiek, F.E., & (2007). Handbook of (Central) Auditory Processing Disorder: Volume II ? Comprehensive Intervention.
Notlar
Ders ile ilgili Google scholar, Pubmed, Cochrane Library, Çukurova Üniversitesi kütüphanesi veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sesin fiziksel özellikleri (frekansı, şiddeti ve zamansal özellikleri) hakkında gerekli bilgi ve becerileri kazanma |
ÖÇ02 | Akustik, psikooakustik ve ilgili terminolojiye hakim olma |
ÖÇ03 | Sesin tanımı, oluşumu, enine-boyuna dalgalar, yayılımı, etkileşimi hakkında basit bilgi ve becerileri kazanma |
ÖÇ04 | Sesin kırılması, yansıması gibi iletilmesiyle ilgili (refleksiyon, refraksiyon, interferans, difraksiyon, rezonans difraksiyon, rezonans) kavramları tanıma |
ÖÇ05 | Odyolojide sıklıkla kullanılan saf ses, beyaz gürültü,pembe gürültü, klik, ton burst gibi) uyaranların temel özelliklerini kavrama |
ÖÇ06 | Gürültü ve benzeri seslerin ölçümünü, nasıl yapıldığını kavrama |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kulak burun boğaz hastalıkları ile ilgili temel kavramları bilir | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşitme ve konuşma mekanizmasının anatomisini, fizyolojisini bilir, santral sinir sistemi ile ilişkisini kavrar | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İleri odyoloji tekniklerini bilir ve uygulayabilir, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşitme cihazları ve koklear implant çalışma prensiplerini kavrar ve uygulamalarını yapabilir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşitme taramasının amacını bilir ve uygulayabilir | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ses ve konuşma bozukluklarını değerlendirebilir | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makale ve seminer sunumu yapabilir | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hastalar ile etkili iletişim kurabilir, | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Odyolojide gelişmiş yöntemlerle klinik pratiği yürütür |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | ses bilimi | ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Akustik, psikoakustik | ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Dalga ve ses kavramları | ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Ses kaynağı, sinusoidal olan ve olmayan dalgalar | ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Sesin fiziksel özellikleri | ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Sesle ilgili diğer kavramlar: empedans, rezonans, immitans | ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | temel frekanslar | ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | artikülasyon 1 | ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | artikülasyon 2 | ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | artikülasyon 3 | ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | fonetikler 1 | ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | fonetikler 2 | ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | fonemler 1 | ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | fonemler 2 | ders notlarının okutulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 20 | 3 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 20 | 4 | 80 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |