Genel Bilgi
Kod | MİK612 |
Ad | Viral İnfeksiyonların Moleküler Tanı Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FÜGEN YARKIN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FÜGEN YARKIN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Virusların tanı ve teşhisinde kullanılan moleküler yöntemlerin önemini ve uygulama alanlarını öğretmek
Dersin İçeriği
Viral enfeksiyonlar ve tanı yötemleri, moleküler biyoloji temelleri, polymerase chain reaction (PCR) Yöntemleri, dizi analizi ve genom incelemesi, hızlı tanı yöntemleri ve tanı yöntemlerinin klinik uygulamaları konularını kapsar
Dersin Ön Koşulu
Temel mikrobiyoloji bilgisi, virüslerin yapısını, replikasyonunu ve patojenezini anlamak için önemlidir. DNA ve RNA yapısı, gen ekspresyonu gibi konularda temel bilgi sahibi olmak. Enzimler ve biyomoleküllerle ilgili temel bilgiler, moleküler tekniklerin anlaşılmasına katkı sağlar.
Kaynaklar
Flint SJ et al. Principles of Virology Second Edition, ASM Press. 2004
Notlar
Us D.,Ergünay K. MOLEKÜLER,Klinik ve Tanısal Viroloji.Bilimsel Tıp. 2012
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | PCR'ı tanımlar ve PCR çeşitleri anlatabilir |
ÖÇ02 | Viral enfeksiyon ve tanısı hakkında genel bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Genom dizileme ve analizini öğrenir, anlatır |
ÖÇ04 | Nükleik asit bazlı testlerini kavrar |
ÖÇ05 | Viral enfeksiyon tanısında moleküler yöntemleri sayabilir ve genel bilgi verebilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuar çalışmaları ile teknik becerilerin kazanılmış olması, bilgiye ulaşabilme, araştırma yapabilme, deney planlayabilme, problem çözebilme, deney sonuçlarını yorumlayabilme, sunum yapabilme, mikrobiyoloji ile ilgili konularda strateji geliştirebilme becerilerinin kazanılmış olması | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslar arası platformlarda kabul gören standartta kaliteli bir mikrobiyoloji eğitimi almış, bilim ufku genişlemiş ve mikrobiyoloji ile ilişkili bir çok sektörde tercih edilen, mikrobiyoloji konusunda yetkinleşmiş bir insan olmak | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enfeksiyon etkenlerini izole eder. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enfeksiyon etkenlerini tanımlama basamaklarını gerçekleştirir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Genel bakteriyoloji, viroloji, parazitoloji, mikoloji ve immünoloji alanlarında kullanılan laboratuvar yöntemlerinin teorik ve pratik düzeyde bilinmesi ve uygulanması | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mikrobiyoloji bilim alanında etik değer ve sorunların farkında olunması | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mikrobiyoloji bilim alanında yayınlanmış araştırmalar konusunda eleştirel değerlendirme yapabilme becerisi kazanılması | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mikrobiyoloji alanında yapılan bir araştırmanın yazılı, sözlü ve görsel olarak sunulabilmesi ve yayına hazırlanabilmesi yetkinliğinin kazanılması | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Araştırma ve kariyer etiğinin kazanılmış olması | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Üzerinde çalışma yapılan (tez çalışması) spesifik konularda bilgilerin derinleştirilmiş olması | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Viral enfeksiyonların genel özellikleri | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Geleneksel tanı yöntemleri ve sınırlılıkları | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Moleküler Biyoloji Temelleri | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | DNA ve RNA virusları | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Polymerase Chain Reaction (PCR) Yöntemleri | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Real-time PCR | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Nested PCR) | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Sınav | Ders kaynakları ve kitap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Reverse Transcription PCR (RT-PCR) | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Dizi Analizi ve Genom İncelemesi | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Sıralama teknikleri | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Genom dizileme ve analizi | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Viral varyantların belirlenmesi | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Hızlı Tanı Yöntemleri | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Antijen tanı testleri | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Nükleikasit bazlı testler | Ders kaynakları ve kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Sınav | Ders kaynakları ve kitap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |