Genel Bilgi
Kod | FAR520 |
Ad | Klinik Farmakoloji I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YUSUF KARATAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
1.Temel ilaç gruplarının farmakolojisini değerlendirilmesi, 2. Farmakokinetik prensiplerini ve klinik uygulamalarını tanımlanması, 3. Farmakodinamik prensiplerini ve klinik uygulamalarını tanımlanması, 4. Farmakokinetik ve farmakodinamik prensiplerini farmakolojideki özel hasta gruplarında değerlendirilmesi: çocuklar, geriatri, gebelik, emzirme, farmakogenetik, böbrek hastalığı ve karaciğer hastalığı gibi…
Dersin İçeriği
1. Bir ilacın etki mekanizmasını anlayarak farmakolojisini ve olası etkilerini tahmin etmek, 2. Farmakokinetik prensipleri anlamak ve uygulamak, 3. Yaşlılar, çocuklar, hamile ve emziren anneler ve böbrek veya karaciğer hastalığı olan hastalar dahil olmak üzere özel hasta gruplarında reçeteleme konusunda derinlemesine tavsiyelerde bulunmak, 4. İlaçlara atipik hasta tepkileri üreten klinik olarak önemli genotipleri tanımlamak 5. Olası ilaç etkileşimlerini tahmin etmek ve tanımak 5. İlaç geliştirme sürecini ve ilaçların etkinliğini, güvenliğini ve kalitesini, temel araştırma ilkelerini açıklamak ve ilaçla ilgili araştırmalar yapmak, 6. Advers ilaç reaksiyonlarını değerlendirmek ve nedenselliği belirlemek ve ulusal ve uluslararası farmakovijilans sistemleri hakkında farkındalığa sahip olmak, advers ilaç reaksiyonlarını teşhis etmek ve yönetmek kanıta dayalı reçeteleme kılavuzlarını yorumlamak ve geliştirmek, 7. Zehirlenmeyi ve ilaç doz aşımını teşhis etmek ve yönetmek, 8. Farmakoepidemiyolojik, farmakoekonomik ilkeleri açıklamak ve maliyet etkin ilaç kullanımı hakkında tavsiyede bulunmak 9. İlaç bağımlılığının farmakolojisini tanımlamak ve diğer disiplinleri klinik farmakoloji ile bütünleştirmek.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Oğuz Kayaalp Tıbbi Farmakoloji 2. Goodman and Gilman's Farmakoloji
Notlar
1. Oğuz Kayaalp Klinik Farmakoloji 2. Katzung Klinik Farmakoloji
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Akılcı ilaç kullanımı ve hekimin rolü |
ÖÇ02 | Türkiye'deki akılcı olmayan ilaç tedavisi örnekleri |
ÖÇ03 | Akılcı ilaç tedavisi için uygulama ilkeleri |
ÖÇ04 | Reçete yazma ilkeleri |
ÖÇ05 | Hastanelerdeki akılcı ilaç kullanma ile çalışmalar ve örgütlenmeler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji, farmakokinetik ve farmakodinamik kavramlarını açıklar | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların yan tesirlerini ve toksik tesirlerini açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | In vitro veya in vivo farmakolojik bir çalışma için deney düzeneğini kullanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel literatürleri takip eder | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bir araştırmanın projelendirilmesinde, sürdürülmesinde ve verilerin analizinde görev alır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma etiğinin öneminin farkındadır. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel düşüncesini analitik bir şekilde ifade eder ve hipotez kurar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Verilerin istatistiksel olarak değerlendirilmesinde görev alır. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımının öneminin farkındadır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Akılcı ilaç kullanımı tarihçesi DSÖ'de örgütlenmesi | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
2 | Hekimin Akılcı ilaç kullanımındaki işlevi | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
3 | Akılcı olmayan ilaç kullanımın Türkiye'de ve Dünyada örnekleri | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
4 | Çocuklarda akılcı ilaç kullanımı | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
5 | Türkiye'de ve dünyada akılcı olmayan ilaç kullanımın önlenme çalışmaları | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
6 | Rasyonel olmayan ilaç kullanımına otorite bakışı | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
7 | Sağlık kurumlarında çalışan hekimlerin rasyonel ilaç kullanımındaki rolü | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
8 | Ara Sınavlar | ||
9 | Hastaya akılcı ilaç seçiminde seçme yöntemleri | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
10 | Kişisel ilaç seçiminde MUAU Analizi yöntemi | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
11 | Tanıda ilaca geçerken ilaç seçimi için uygulama kriterleri | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
12 | Reçete yazma kuralları | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
13 | Tıp eğitiminde akılcı ilaç kullanımı eğitim programları | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
14 | Mezuniyet sonrası akılcı ilaç kullanımı eğitimi | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
15 | Ortak hedef: Hasta odaklı akılcı tedavi | Farmakoloji Kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ||
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |