Genel Bilgi
Kod | FELH702 |
Ad | Sosyolojinin Temel Kavram ve Kuramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Bilimsel Hazırlık |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CAHİT ASLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, toplumu ve toplumun bütününe yönelik unsurları inceleyen sosyoloji bilimine ait temel kavramlar, olgu ve yaklaşımlar ile ilgili genel bir bakış açısı kazandırmaktır. Bu derste; sosyolojinin temel araçları, tarihçesi, gelişimi, diğer bilimlerle (özellikle iktisat ve siyaset bilimi ile) ilişkisi sunulduktan sonra, temel kavramlar ile sosyolojinin alt dalları tartışılacaktır.
Dersin İçeriği
Sosyolojinin tanımı, konusu, gayesi, sınırları ve sosyal ilimler içindeki yeri, sosyolojinin bir ilim olarak ortaya çıkışından önceki dönemde sosyal düşüncenin gelişmesi hakkında genel ve kısa bir bilgi, sosyolojinin bir ilim olarak doğuşu ve gelişmesi, sosyolojinin doğuşuna öncülük yapan bazı sosyologların temel görüşleri, Türkiye'de sosyolojinin doğuşu ve gelişmesi: Ziya Gökalp ve Prens Sabahattin'in sosyolojik görüşleri, çağdaş sosyolojinin temel özellikleri, sosyolojide metodoloji hakkında genel bilgi, grup sosyal statü, sosyal rol, sosyal yapı ve sosyal ilişkiler kavramlarının incelenmesi. Determinizm ve sosyal ilişkileri etkileyen faktörler.
Dersin Ön Koşulu
dad
Kaynaklar
Giddens, A., 2008, Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, İstanbul.
Notlar
Giddens, A., 2008, Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplum, birey, kültür, sosyal yapı, sosyal değişme ve sosyal ilişki gibi temel sosyoloji kavramlarını tanımlayabilir. |
ÖÇ02 | Sosyolojinin bilimsel doğasını, yöntemlerini ve diğer sosyal bilimlerle olan ilişkisini kavrayabilir. |
ÖÇ03 | Sosyal olay ve olguları sosyolojik bir bakış açısıyla analiz ederek, eleştirel düşünme becerilerini geliştirebilir. |
ÖÇ04 | Durkheim, Marx ve Weber gibi kurucuların geliştirdiği klasik sosyolojik kuramları ve bu kuramların temel ilkelerini öğrenir. |
ÖÇ05 | Feminist teori, postmodernizm, eleştirel teori ve diğer çağdaş sosyolojik yaklaşımları açıklayabilir. |
ÖÇ06 | Toplumsal değişme ve gelişme süreçlerini açıklayarak, bu süreçlerin tarihsel ve güncel örneklerini inceler. |
ÖÇ07 | Kültürün toplumsal yapı üzerindeki etkilerini analiz ederek, kültürel farklılıkların toplumsal ilişkilerdeki rolünü değerlendirir. |
ÖÇ08 | İşsizlik, eşitsizlik, göç, küreselleşme gibi güncel toplumsal sorunları sosyolojik teorilerle ilişkilendirerek çözüm önerileri geliştirir. |
ÖÇ09 | Sosyolojinin eğitim, sağlık, ekonomi ve politika gibi uygulamalı alanlardaki rolünü anlayarak, bu alanlarda sosyolojinin katkısını tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki farklılıkları bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimindeki problemleri bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak tartışır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve dersin genel özellikleri hakkında bilgi sunma | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sosyolojinin tanımı ve temel özellikleri; sosyolojinin diğer bilimlerle ilişkisi. • Sosyolojinin diğer bilimlerle ilişkisi. | İlgili kaynak okunacaktır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toplum kavramı ve türleri. Kültür: Tanımı, unsurları ve işlevleri. Kültürel farklılıklar ve kültürel etkileşim. | İlgili kaynak okunacaktır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sosyal yapı nedir? Unsurları ve işleyişi. Sosyal sistemler ve işlevsel analiz. | İlgili kaynak okunacaktır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sosyal statü ve türleri. Rol çatışması ve rol pekişmesi. Sosyal gruplar ve türleri | İlgili kaynak okunacaktır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sosyalleşme kavramı ve önemi. Sosyalleşmeyi etkileyen faktörler. Sosyalleşme sürecinde aile, eğitim ve medya. | İlgili kaynak okunacaktır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Değerler, normlar ve sosyal kontrol. Gelenekler, görenekler ve toplumsal alışkanlıklar. Kültürel değişim ve modernleşme. | İlgili kaynak okunacaktır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ailenin yapısı, işlevleri ve değişimi. Din ve toplumsal etkileri. Eğitimin toplumsal işlevleri. Ekonomik sistemler ve toplumsal eşitsizlik | İlgili kaynak okunacaktır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sosyal tabakalaşmanın temelleri. Sosyal sınıflar, statü ve güç ilişkileri. Toplumsal hareketlilik. | İlgili kaynak okunacaktır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
11 | Sosyal değişimin nedenleri ve sonuçları. Modernleşme teorileri ve eleştirileri. Küreselleşme ve etkileri. | İlgili kaynak okunacaktır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sosyal sapma nedir? Sapma teorileri. Suç, ceza ve toplumsal tepkiler. Sosyal kontrol mekanizmaları. | İlgili kaynak okunacaktır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Auguste Comte, Emile Durkheim ve Max Weber. Karl Marx ve çatışma teorisi. | İlgili kaynak okunacaktır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İşlevselcilik ve yapısal işlevselcilik. Sembolik etkileşimcilik ve etnometodoloji. Postmodern sosyoloji. | İlgili kaynak okunacaktır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Ders boyunca işlenen kavramların özetlenmesi. Sosyolojinin toplumsal sorunları anlamadaki rolü. Tartışma: Güncel sosyolojik meseleler. | İlgili kaynak okunacaktır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 13 | 39 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 166 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,64 | ||
AKTS | 7 AKTS |