Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTSH745 |
Ad | Türk İslam Sanatları Tarihine Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 0 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Genel amaç, Türklerin İslamiyeti kabullerinden sonra ortaya koydukları eserleri; yaşam çevresinin, toplumsal-ekonomik koşulların sanat ürünlerine etkisinin, eserlerin kültürün maddi kalıntıları olduğunun kavranıp, kronolojik olarak üslupların anlaşılmasıdır. Öğrencide estetik duygunun gelişmesi; sorgulama ve karşılaştırma yapabilmesi beklenir.
Dersin İçeriği
Türklerin İslamiyet'i kabul etmelerinden sonraki dönemde üretmiş oldukları mimarlığın ve sanatın tarihi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
(Kolektif) Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları; Yılmaz Can - Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Kayıhan Yayınları; Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi; Metin Sözen vd., Türk mimarisinin gelişimi ve Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları; S. Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları; Ders Sunuları.
Notlar
Celal Esad Arseven, Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Yayınları; Hicabi Gülgen, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, Emin Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu gerekçeleriyle ifade eder |
ÖÇ02 | Türk sanatı tarihi kapsamına giren eserlerin dönemlerini ayırt eder ve uygun terminolojiyi kullanır |
ÖÇ03 | Farklı yapı tiplerini tanıtır ve sınıflandırır |
ÖÇ04 | Mimari ve bezemede dönemsel özellikleri açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sanatın temel kavramları | Sanat ile ilgili temel kavramları öğrenme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Temel sanatsal- teknik terimler ve kavramlar (terminolojiye giriş) | Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Temel mimari terimler, uygulama teknikleri, kavramlar (terminolojiye giriş) | Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği isimli kitabın sonunda yer alan terimler kısmını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yapı türleri, işlevleri ve bölümleri | Ansiklopedik mimarlık sözlüğünü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Yapı türleri, işlevleri, bölümleri ve külliye kavramı | Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler isimli kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Orta Asya'da Türk mimarlığı ve sanatı | Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği isimli kitabın 58-70. sayfa aralığını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Anadolu Selçukluları mimarlığı ve sanatı | Türk Sanatı isimli kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Erken Dönem) | Türk İslam Sanatları Tarihi isimli kitaptan 62-85. sayfa aralığını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Klasik dönem) | Türk Sanatı isimli kitaptan Osmanlı mimarlığı bölümünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Klasik dönem- Mimar Sinan, mimarlığı ve bezemesi) | Türk Sanatı Tarihi isimli kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Geç dönem) | Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı'ndan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Teknik gezi (kent içi) | Gezilecek yerler hakkında ön araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Bezeme- tezyini sanatlar (çini, kalemişi, malakari, kündekari, ahşap-taş metal) | Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği isimli kitabın 260-314. sayfa aralığını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Kitap sanatları (cilt, minyatür, ebru, tezhip) | Türk İslam Sanatları Tarihi isimli kitabın 85-107. sayfa aralığını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | ,00 | ||
AKTS | 0 AKTS |