Genel Bilgi
Kod | İTSH745 |
Ad | Türk İslam Sanatları Tarihine Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 0 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Genel amaç, Türklerin İslamiyeti kabullerinden sonra ortaya koydukları eserleri; yaşam çevresinin, toplumsal-ekonomik koşulların sanat ürünlerine etkisinin, eserlerin kültürün maddi kalıntıları olduğunun kavranıp, kronolojik olarak üslupların anlaşılmasıdır. Öğrencide estetik duygunun gelişmesi; sorgulama ve karşılaştırma yapabilmesi beklenir.
Dersin İçeriği
Türklerin İslamiyet'i kabul etmelerinden sonraki dönemde üretmiş oldukları mimarlığın ve sanatın tarihi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
(Kolektif) Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları; Yılmaz Can - Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Kayıhan Yayınları; Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi; Metin Sözen vd., Türk mimarisinin gelişimi ve Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları; S. Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları; Ders Sunuları.
Notlar
Celal Esad Arseven, Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Yayınları; Hicabi Gülgen, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, Emin Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu bilmek ve gerekçeleriyle ifade etmek |
ÖÇ02 | Türk sanatı tarihi kapsamına giren eserlerin dönemlerini ayırt etmek ve uygun terminolojiyi kullanarak açıklamak |
ÖÇ03 | Farklı yapı tiplerini tanımak ve sınıflandırmak |
ÖÇ04 | Mimari ve bezemede dönemsel özellikleri tanımak |
ÖÇ05 | Mimari-sanatsal ürünü ortaya koyan ortamla bağlantısını hatırlamak, eserleri oluşturan maddi ve düşünsel arkaplanın önemini bilmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. | 1 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sanatın temel kavramları | Sanat ile ilgili temel kavramları öğrenme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Temel sanatsal- teknik terimler ve kavramlar (terminolojiye giriş) | Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Temel mimari terimler, uygulama teknikleri, kavramlar (terminolojiye giriş) | Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği isimli kitabın sonunda yer alan terimler kısmını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yapı türleri, işlevleri ve bölümleri | Ansiklopedik mimarlık sözlüğünü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Yapı türleri, işlevleri, bölümleri ve külliye kavramı | Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler isimli kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Orta Asya'da Türk mimarlığı ve sanatı | Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği isimli kitabın 58-70. sayfa aralığını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Anadolu Selçukluları mimarlığı ve sanatı | Türk Sanatı isimli kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Erken Dönem) | Türk İslam Sanatları Tarihi isimli kitaptan 62-85. sayfa aralığını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Klasik dönem) | Türk Sanatı isimli kitaptan Osmanlı mimarlığı bölümünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Klasik dönem- Mimar Sinan, mimarlığı ve bezemesi) | Türk Sanatı Tarihi isimli kitaptan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Geç dönem) | Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı'ndan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Teknik gezi (kent içi) | Gezilecek yerler hakkında ön araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Bezeme- tezyini sanatlar (çini, kalemişi, malakari, kündekari, ahşap-taş metal) | Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği isimli kitabın 260-314. sayfa aralığını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Kitap sanatları (cilt, minyatür, ebru, tezhip) | Türk İslam Sanatları Tarihi isimli kitabın 85-107. sayfa aralığını okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | ,00 | ||
AKTS | 0 AKTS |