İTSH745 Türk İslam Sanatları Tarihine Giriş

0 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 0 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTSH745
Ad Türk İslam Sanatları Tarihine Giriş
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 0 AKTS
Yerel Kredi 0 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Genel amaç, Türklerin İslamiyeti kabullerinden sonra ortaya koydukları eserleri; yaşam çevresinin, toplumsal-ekonomik koşulların sanat ürünlerine etkisinin, eserlerin kültürün maddi kalıntıları olduğunun kavranıp, kronolojik olarak üslupların anlaşılmasıdır. Öğrencide estetik duygunun gelişmesi; sorgulama ve karşılaştırma yapabilmesi beklenir.

Dersin İçeriği

Türklerin İslamiyet'i kabul etmelerinden sonraki dönemde üretmiş oldukları mimarlığın ve sanatın tarihi

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

(Kolektif) Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları; Yılmaz Can - Recep Gün, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Kayıhan Yayınları; Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi; Metin Sözen vd., Türk mimarisinin gelişimi ve Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları; S. Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları; Ders Sunuları.

Notlar

Celal Esad Arseven, Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Yayınları; Hicabi Gülgen, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, Emin Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu gerekçeleriyle ifade eder
ÖÇ02 Türk sanatı tarihi kapsamına giren eserlerin dönemlerini ayırt eder ve uygun terminolojiyi kullanır
ÖÇ03 Farklı yapı tiplerini tanıtır ve sınıflandırır
ÖÇ04 Mimari ve bezemede dönemsel özellikleri açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sanatın temel kavramları Sanat ile ilgili temel kavramları öğrenme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Temel sanatsal- teknik terimler ve kavramlar (terminolojiye giriş) Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğünü okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
3 Temel mimari terimler, uygulama teknikleri, kavramlar (terminolojiye giriş) Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği isimli kitabın sonunda yer alan terimler kısmını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Yapı türleri, işlevleri ve bölümleri Ansiklopedik mimarlık sözlüğünü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Yapı türleri, işlevleri, bölümleri ve külliye kavramı Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler isimli kitabı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Orta Asya'da Türk mimarlığı ve sanatı Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği isimli kitabın 58-70. sayfa aralığını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Anadolu Selçukluları mimarlığı ve sanatı Türk Sanatı isimli kitaptan ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Erken Dönem) Türk İslam Sanatları Tarihi isimli kitaptan 62-85. sayfa aralığını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Klasik dönem) Türk Sanatı isimli kitaptan Osmanlı mimarlığı bölümünü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Klasik dönem- Mimar Sinan, mimarlığı ve bezemesi) Türk Sanatı Tarihi isimli kitaptan ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Osmanlı mimarlığı ve sanatı (Geç dönem) Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı'ndan ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Teknik gezi (kent içi) Gezilecek yerler hakkında ön araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Bezeme- tezyini sanatlar (çini, kalemişi, malakari, kündekari, ahşap-taş metal) Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği isimli kitabın 260-314. sayfa aralığını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Kitap sanatları (cilt, minyatür, ebru, tezhip) Türk İslam Sanatları Tarihi isimli kitabın 85-107. sayfa aralığını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 0
Toplam İş Yükü / 25 (s) ,00
AKTS 0 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.02.2025 04:08