İTSH742 Türk İslam Edebiyatına Giriş

0 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 0 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTSH742
Ad Türk İslam Edebiyatına Giriş
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 0 AKTS
Yerel Kredi 0 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Türk-İslam Edebiyatının tanımını, sınırlarını, kaynaklarını öğretmek, öğrendiği bu bilgilerin nasıl kullanılacağı konusunda kılavuzluk etmek.

Dersin İçeriği

Türk İslam Edebiyatının başlangıcı, gelişimi ve günümüzdeki karşılığı kronolojik ve örnekli olarak anlatımı

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

Bilal Kemikli, Türk İslam Edebiyatı Giriş, Bursa 2018

Notlar

Necla Pekolcay vd., İslami Türk Edebiyatı Şekil ve Nev'ilerine Giriş, İstanbul 1998.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk İslam Edebiyatının tarihi gelişimini bilir.
ÖÇ02 Erken dönem Türk İslam edebiyatı kaynaklarının özelliklerini bilir.
ÖÇ03 Türklerin İslamlaşma süreci ile bu sürecin edebiyatlarına yansımasını edebi metinler üzerinden gösterebilir.
ÖÇ04 Edebi eserleri türlerine ve biçimlerine göre sınıflayabilir.
ÖÇ05 Edebi eserlerin dil ve anlatım gücünün farkına varır.
ÖÇ06 Dini bilgi ve duygu aktarımında edebiyatın rolünü anlar.
ÖÇ07 Din, sanat ve edebiyat ilişkisini örneklerle açıklayabilir.
ÖÇ08 Bildiklerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme yeteneği gelişir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin kaynak ve konu başlıkları hakkında bilgi verilecektir. Ders için gerekli doküman ve kaynakların listesini hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 İslam, tasavvuf düşüncesi sanat ve edebiyat ilişkisi örneklerle anlatımı Ders için gerekli doküman hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Türk edebiyatının tarihçesi ve tarihi devreleri örneklerle anlatımı Doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Müslüman Türklerin günümüze ulaşan en eski edebi eserleri hakkında bilgi verilmesi Doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Tasavvufun Türk edebiyatına etkisi (Ahmed-i Yesevi örneği) anlatımı Doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Dini anlatmada edebi eserlerin rolü (örnek metinler üzerinden) Doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Edebi biçimlerin ve türlerin neler olduğu örneklerle tanıtımı Doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Nasihatname türü ve mesnevi biçimi örneklerle anlatımı Doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Münacat türü gazel biçimi hakkında bilgi verilmesi Doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Tevhid türü ve meşhur örnekleri Doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Konusu Hz. Peygambere duyulan hayranlık olan Na't türü ve kaside biçimi hakkında bilgi Doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Mensur edebi siyerler ve siyer türü Doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Mevlid türü ve Süleyman Çelebi'nin Vesiletü'n-Necat Adlı eseri Doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Miracname türü ve özellikleri, meşhur örnekleri Doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Tekke-tasavvuf edebiyatının türleri tanıtılacak ve aruz-hece ölçüsü hakkında uygulamalı bilgiler Doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 0
Toplam İş Yükü / 25 (s) ,00
AKTS 0 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.09.2024 05:41