Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTSH742 |
Ad | Türk İslam Edebiyatına Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 0 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk-İslam Edebiyatının tanımını, sınırlarını, kaynaklarını öğretmek, öğrendiği bu bilgilerin nasıl kullanılacağı konusunda kılavuzluk etmek.
Dersin İçeriği
Türk İslam Edebiyatının başlangıcı, gelişimi ve günümüzdeki karşılığı kronolojik ve örnekli olarak anlatımı
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Bilal Kemikli, Türk İslam Edebiyatı Giriş, Bursa 2018
Notlar
Necla Pekolcay vd., İslami Türk Edebiyatı Şekil ve Nev'ilerine Giriş, İstanbul 1998.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk İslam Edebiyatının tarihi gelişimini bilir. |
ÖÇ02 | Erken dönem Türk İslam edebiyatı kaynaklarının özelliklerini bilir. |
ÖÇ03 | Türklerin İslamlaşma süreci ile bu sürecin edebiyatlarına yansımasını edebi metinler üzerinden gösterebilir. |
ÖÇ04 | Edebi eserleri türlerine ve biçimlerine göre sınıflayabilir. |
ÖÇ05 | Edebi eserlerin dil ve anlatım gücünün farkına varır. |
ÖÇ06 | Dini bilgi ve duygu aktarımında edebiyatın rolünü anlar. |
ÖÇ07 | Din, sanat ve edebiyat ilişkisini örneklerle açıklayabilir. |
ÖÇ08 | Bildiklerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme yeteneği gelişir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin kaynak ve konu başlıkları hakkında bilgi verilecektir. | Ders için gerekli doküman ve kaynakların listesini hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İslam, tasavvuf düşüncesi sanat ve edebiyat ilişkisi örneklerle anlatımı | Ders için gerekli doküman hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Türk edebiyatının tarihçesi ve tarihi devreleri örneklerle anlatımı | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Müslüman Türklerin günümüze ulaşan en eski edebi eserleri hakkında bilgi verilmesi | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tasavvufun Türk edebiyatına etkisi (Ahmed-i Yesevi örneği) anlatımı | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Dini anlatmada edebi eserlerin rolü (örnek metinler üzerinden) | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Edebi biçimlerin ve türlerin neler olduğu örneklerle tanıtımı | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Nasihatname türü ve mesnevi biçimi örneklerle anlatımı | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Münacat türü gazel biçimi hakkında bilgi verilmesi | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tevhid türü ve meşhur örnekleri | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Konusu Hz. Peygambere duyulan hayranlık olan Na't türü ve kaside biçimi hakkında bilgi | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Mensur edebi siyerler ve siyer türü | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mevlid türü ve Süleyman Çelebi'nin Vesiletü'n-Necat Adlı eseri | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Miracname türü ve özellikleri, meşhur örnekleri | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Tekke-tasavvuf edebiyatının türleri tanıtılacak ve aruz-hece ölçüsü hakkında uygulamalı bilgiler | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | ,00 | ||
AKTS | 0 AKTS |