Genel Bilgi
Kod | İTSH742 |
Ad | Türk İslam Edebiyatına Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 0 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk-İslam Edebiyatının tanımını, sınırlarını, kaynaklarını öğretmek, öğrendiği bu bilgilerin nasıl kullanılacağı konusunda kılavuzluk etmek.
Dersin İçeriği
Türk İslam Edebiyatının başlangıcı, gelişimi ve günümüzdeki karşılığı kronolojik ve örnekli olarak anlatımı
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Bilal Kemikli, Türk İslam Edebiyatı Giriş, Bursa 2018
Notlar
Necla Pekolcay vd., İslami Türk Edebiyatı Şekil ve Nev'ilerine Giriş, İstanbul 1998.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk İslam Edebiyatının tarihi gelişimini bilir. |
ÖÇ02 | Erken dönem Türk İslam edebiyatı kaynaklarının özelliklerini bilir. |
ÖÇ03 | Türklerin İslamlaşma süreci ile bu sürecin edebiyatlarına yansımasını edebi metinler üzerinden gösterebilir. |
ÖÇ04 | Edebi eserleri türlerine ve biçimlerine göre sınıflayabilir. |
ÖÇ05 | Edebi eserlerin dil ve anlatım gücünün farkına varır. |
ÖÇ06 | Dini bilgi ve duygu aktarımında edebiyatın rolünü anlar. |
ÖÇ07 | Din, sanat ve edebiyat ilişkisini örneklerle açıklayabilir. |
ÖÇ08 | Bildiklerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme yeteneği gelişir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. | 2 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin kaynak ve konu başlıkları hakkında bilgi verilecektir. | Ders için gerekli doküman ve kaynakların listesini hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İslam, tasavvuf düşüncesi sanat ve edebiyat ilişkisi örneklerle anlatımı | Ders için gerekli doküman hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Türk edebiyatının tarihçesi ve tarihi devreleri örneklerle anlatımı | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Müslüman Türklerin günümüze ulaşan en eski edebi eserleri hakkında bilgi verilmesi | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tasavvufun Türk edebiyatına etkisi (Ahmed-i Yesevi örneği) anlatımı | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Dini anlatmada edebi eserlerin rolü (örnek metinler üzerinden) | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Edebi biçimlerin ve türlerin neler olduğu örneklerle tanıtımı | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Nasihatname türü ve mesnevi biçimi örneklerle anlatımı | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Münacat türü gazel biçimi hakkında bilgi verilmesi | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Tevhid türü ve meşhur örnekleri | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Konusu Hz. Peygambere duyulan hayranlık olan Na't türü ve kaside biçimi hakkında bilgi | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Mensur edebi siyerler ve siyer türü | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mevlid türü ve Süleyman Çelebi'nin Vesiletü'n-Necat Adlı eseri | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Miracname türü ve özellikleri, meşhur örnekleri | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Tekke-tasavvuf edebiyatının türleri tanıtılacak ve aruz-hece ölçüsü hakkında uygulamalı bilgiler | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | ,00 | ||
AKTS | 0 AKTS |