Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTSH741 |
Ad | İslam Tarihine Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 0 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri siyasi ve sosyal yapısı hakkında yeterli düzeyde bilgi edindirmek, bu devirlerde meydana gelen olayların sebep ve sonuçlarını anlayıp değerlendirebilecek bir bakış açısı kazandırmak ve edinilen bilginin çağdaş meselelerde kullanabilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Hz. Peygamber'in vefatı sonrasında Hulefâ-yı-i Râşidîn, Emevîler ve Endülüs Emevîleri dönemleri siyasi ve sosyal yapısını öğretmektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Yoktur.
Kaynaklar
1. A.Cevdet Paşa, Kısas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefa, Ankara 2000 2. Hüseyin Algül, İslâm Tarihi II-III, İstanbul 1991 3. Âdem Apak, Anahatlarıyla İslâm Tarihi 2 Hulefa-I Raşidin Dönemi, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2007. 4. Âdem Apak, Anahatlarıyla İslâm Tarihi 3 Emeviler Dönemi, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2008. 5. Âdem Apak, Hz. Osman Dönemi Devlet Siyaseti, İstanbul 2003 6. İrfan Aycan, Saltanata Giden Yolda Muaviye b. Ebi Süfyan, Ankara 2001 7. Mustafa Fayda, Hz. Ömer Devrinde Gayrimüslimler, İstanbul 2006 8. Mustafa Günal, Hz. Ali Dönemi İç Siyaset, İstanbul 1998 9. Mehmet Özdemir, Endülüs Müslümanları – 1, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 1994.
Notlar
1. H. Dursun Yıldız, Doğuşundan Günümüze Büyük İslâm Tarihi II, İstanbul 1989
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemlerinin İslâm tarihindeki yerini ve önemini kavrayabilme. |
ÖÇ02 | Hz. Peygamber’in vefatından sonra İslâm dünyasında oluşan atmosferi fark edebilme. |
ÖÇ03 | Hz. Peygamber sonrası ortaya çıkan yeni gelişmeleri analiz edebilme. |
ÖÇ04 | Hulefâ-i Râşidîn’den her birinin uygulamalarını karşılaştırabilme ve çeşitli konulardaki farklı uygulamalarını örnek alabilme. |
ÖÇ05 | Hilafet ile Saltanat dönemlerini karşılaştırabilme. |
ÖÇ06 | İslâm tarihinde farklı görüş ve mezheplerin ortaya çıkış nedenlerini açıklayabilme. |
ÖÇ07 | Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevilerinin farklılık gösteren yönlerini açıklayabilme ve yorumlayabilme. |
ÖÇ08 | Günümüzde ortaya çıkan bazı hadiseler ile Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri olayları arasında benzerlikler kurabilme. |
ÖÇ09 | Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri ile ilgili klasik ve modern kaynakları tanıyabilme. |
ÖÇ10 | Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri hakkındaki çağdaş yaklaşımları bilimsel yöntemlerle eleştirebilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Halife ve hilafet kavramları ile başlangıcından itibaren hilafetin ana hatlarıyla tarihi. | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Election of Abu Bakr as caliph, sending of Usama's Army, reasons and suppression of abstinence and rebellion movements. | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Doğu Roma ve Sasaniler’e bağlı Arapların yaşadığı topraklar üzerine seferlerin başlaması. | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hz. Ömer’in halife olması, İran cephesindeki askerî faaliyetler (Köprü, Kadisiye ve Nihavend Savaşları) | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hz. Ömer dönemi Suriye, Cezire ve Mısır istikametine yönelik fetih hareketleri. | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hz. Ömer dönemi devlet idaresi ve yönetim | Döküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Şura oluşumu ve Hz. Osman’ın halife seçilmesi. | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | İşlenen konularla ilgili ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Hz. Osman dönemi fetihler (İfrikiye fütuhâtının başlaması, Kıbrıs’ın fethi ve Horasan’ın fethinin tamamlanması) | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Hz. Osman’ın icraatları ve tenkide uğradığı noktalar ve fitne hadiseleri | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hz. Ali’nin halife seçilmesi ve iç karışıklıkar: Cemel ve Sıffin savaşları. | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Hakem olayı, hariciler ve Hz. Ali’nin şehadeti | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Hilafetin saltanata dönüşümü ve Emevilerin kuruluşu | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Emeviler dönemindeki fetih hareketleri, Emeviler döneminde meydana gelen iç karışıklar ve Emevilerin yıkılışı | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Endülüs Emevi Devletinin kuruluşu, parçalanması ve Müslümanların Endülüs’ten tamamen çıkartılması | Doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | ,00 | ||
AKTS | 0 AKTS |