Genel Bilgi
Kod | İTSH741 |
Ad | İslam Tarihine Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 0 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri siyasi ve sosyal yapısı hakkında yeterli düzeyde bilgi edindirmek, bu devirlerde meydana gelen olayların sebep ve sonuçlarını anlayıp değerlendirebilecek bir bakış açısı kazandırmak ve edinilen bilginin çağdaş meselelerde kullanabilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Hz. Peygamber'in vefatı sonrasında Hulefâ-yı-i Râşidîn, Emevîler ve Endülüs Emevîleri dönemleri siyasi ve sosyal yapısı.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Yoktur.
Kaynaklar
1. A.Cevdet Paşa, Kısas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefa, Ankara 2000 2. Hüseyin Algül, İslâm Tarihi II-III, İstanbul 1991 3. Âdem Apak, Anahatlarıyla İslâm Tarihi 2 Hulefa-I Raşidin Dönemi, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2007. 4. Âdem Apak, Anahatlarıyla İslâm Tarihi 3 Emeviler Dönemi, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2008. 5. Âdem Apak, Hz. Osman Dönemi Devlet Siyaseti, İstanbul 2003 6. İrfan Aycan, Saltanata Giden Yolda Muaviye b. Ebi Süfyan, Ankara 2001 7. Mustafa Fayda, Hz. Ömer Devrinde Gayrimüslimler, İstanbul 2006 8. Mustafa Günal, Hz. Ali Dönemi İç Siyaset, İstanbul 1998 9. Mehmet Özdemir, Endülüs Müslümanları – 1, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 1994.
Notlar
1. H. Dursun Yıldız, Doğuşundan Günümüze Büyük İslâm Tarihi II, İstanbul 1989
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemlerinin İslâm tarihindeki yerini ve önemini kavrayabilme. |
ÖÇ02 | Hz. Peygamber’in vefatından sonra İslâm dünyasında oluşan atmosferi fark edebilme. |
ÖÇ03 | Hz. Peygamber sonrası ortaya çıkan yeni gelişmeleri analiz edebilme. |
ÖÇ04 | Hulefâ-i Râşidîn’den her birinin uygulamalarını karşılaştırabilme ve çeşitli konulardaki farklı uygulamalarını örnek alabilme. |
ÖÇ05 | Hilafet ile Saltanat dönemlerini karşılaştırabilme. |
ÖÇ06 | İslâm tarihinde farklı görüş ve mezheplerin ortaya çıkış nedenlerini açıklayabilme. |
ÖÇ07 | Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevilerinin farklılık gösteren yönlerini açıklayabilme ve yorumlayabilme. |
ÖÇ08 | Günümüzde ortaya çıkan bazı hadiseler ile Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri olayları arasında benzerlikler kurabilme. |
ÖÇ09 | Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri ile ilgili klasik ve modern kaynakları tanıyabilme. |
ÖÇ10 | Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri hakkındaki çağdaş yaklaşımları bilimsel yöntemlerle eleştirebilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Halife ve hilafet kavramları ile başlangıcından itibaren hilafetin ana hatlarıyla tarihi. | Doküman hazırlığı | |
2 | Election of Abu Bakr as caliph, sending of Usama's Army, reasons and suppression of abstinence and rebellion movements. | Doküman hazırlığı | |
3 | Doğu Roma ve Sasaniler’e bağlı Arapların yaşadığı topraklar üzerine seferlerin başlaması. | Doküman hazırlığı | |
4 | Hz. Ömer’in halife olması, İran cephesindeki askerî faaliyetler (Köprü, Kadisiye ve Nihavend Savaşları) | Doküman hazırlığı | |
5 | Hz. Ömer dönemi Suriye, Cezire ve Mısır istikametine yönelik fetih hareketleri. | Doküman hazırlığı | |
6 | Hz. Ömer dönemi devlet idaresi ve yönetim | Döküman hazırlığı | |
7 | Şura oluşumu ve Hz. Osman’ın halife seçilmesi. | Doküman hazırlığı | |
8 | Ara Sınavlar | İşlenen konularla ilgili ödev | |
9 | Hz. Osman dönemi fetihler (İfrikiye fütuhâtının başlaması, Kıbrıs’ın fethi ve Horasan’ın fethinin tamamlanması) | Doküman hazırlığı | |
10 | Hz. Osman’ın icraatları ve tenkide uğradığı noktalar ve fitne hadiseleri | Doküman hazırlığı | |
11 | Hz. Ali’nin halife seçilmesi ve iç karışıklıkar: Cemel ve Sıffin savaşları. | Doküman hazırlığı | |
12 | Hakem olayı, hariciler ve Hz. Ali’nin şehadeti | Doküman hazırlığı | |
13 | Hilafetin saltanata dönüşümü ve Emevilerin kuruluşu | Doküman hazırlığı | |
14 | Emeviler dönemindeki fetih hareketleri, Emeviler döneminde meydana gelen iç karışıklar ve Emevilerin yıkılışı | Doküman hazırlığı | |
15 | Endülüs Emevi Devletinin kuruluşu, parçalanması ve Müslümanların Endülüs’ten tamamen çıkartılması | Doküman hazırlığı | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | ,00 | ||
AKTS | 0 AKTS |