Genel Bilgi
Kod | FAR620 |
Ad | Davranış Farmakolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. OLCAY KIROĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. OLCAY KIROĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Davranış farmakolojisi ile ilgili genel kavramları öğrenilmesi. Davranış farmakolojisinin temellerini oluşturan kavramlar hakkında bilgi verilmesi. Deney hayvanlarında motor aktivite, bellek, öğrenme ve ağrı ile ilişkili modeller anlatılması.
Dersin İçeriği
Davranış farmakolojisi ile ilgili genel kavramları anlatılır. Davranış farmakolojisinin temellerini oluşturan kavramlar hakkında bilgi verilir. Deney hayvanlarında motor aktivite, bellek, öğrenme ve ağrı ile ilişkili modeller anlatılır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İ. Tayfun Uzbay: Psikofarmakolojinin Temelleri ve Deneysel Araştırma Teknikleri. Ankara: Çizgi Tıp Yayınevi, 2004 McKim, William A., Drugs and behavior: an introduction to behavioral pharmacology. Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall, 2003 Meyer, Jerrold S., Psychopharmacology: drugs, the brain, and behavior. Sunderland, Mass.: Sinauer Associates, 2005 Medical Pharmacology (Oguz Kayaalp) Pharmacology (Katzung)
Notlar
İ. Tayfun Uzbay: Psikofarmakolojinin Temelleri ve Deneysel Araştırma Teknikleri. Ankara: Çizgi Tıp Yayınevi, 2004McKim, William A., Drugs and behavior: an introduction to behavioral pharmacology. Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall, 2003Meyer, Jerrold S., Psychopharmacology: drugs, the brain, and behavior. Sunderland, Mass.: Sinauer Associates, 2005
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Davranış farmakolojisi ile ilgili genel kavramları yorumlayabilecektir. |
ÖÇ02 | Davranış farmakolojisinin temellerini oluşturan kavramları tartışabilecektir. |
ÖÇ03 | Deney hayvanlarının motor aktivitelerini ve motor koordinasyonlarını ölçmekte uygulanan testleri sınıflandırabilecektir. |
ÖÇ04 | Deney hayvanlarında anksiyete davranışları değerlendirmekte uygulanan testleri sınıflandırabilecektir. |
ÖÇ05 | Deney hayvanlarında depresyon-benzeri davranışları değerlendirmekte uygulanan testleri sınıflandırabilecektir. |
ÖÇ06 | Deney hayvanlarının öğrenme ve bellek davranışlarını değerlendirmekte uygulanan testleri sınıflandırabilecektir. |
ÖÇ07 | Deney hayvanlarının davranışsal parametrelerini ölçmekte kullanılan diğer deneysel yöntemleri tartışabilecektir. |
ÖÇ08 | Deney hayvanlarında ağrı davranışları değerlendirmekte uygulanan testleri sınıflandırabilecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Davranış farmakolojisi ile ilgili genel kavramların tartışılması | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Davranış farmakolojisine hazırlık, ön bilgilerin sorgulanması | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Deneysel farmakoloji araştırmalarında kullanılan yöntemlerin tartışılması | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hareket bozuklukları hakkında tartışma, motor aktivite ve motor koordinasyon testlerinin incelenmesi | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Anksiyete bozukluklukları hakkında tartışma. | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Anksiyete bozukluklukları etkiyi değerlendirmekte kullanılan testlerin incelenmesi | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Depresyon hakkında tartışma, antidepresan etkiyi değerlendirmekte kullanılan testlerin incelenmesi | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Ağrı yolaklarının tartışılması | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Analjezik etkiyi değerlendirmekte kullanılan testlerin incelenmesi | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Öğrenme ve bellek mekanizmaları ve öğrenme bozuklukları hakkında tartışma | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Öğrenme ve bellek parametrelerini artırıcı etkiyi değerlendirmekte kullanılan testlerin incelenmesi | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Epilepsi ve şizofreni mekanizmaları hakkında tartışılması | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Epilepsi ve şizofreni modellerinin incelenmesi | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Madde bağımlılığı hakkında tartışılması | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji kitaplarının ilgili bölümünün ve ders notlarının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,04 | ||
AKTS | 4 AKTS |