Genel Bilgi
Kod | FAR684 |
Ad | Deneysel Konvilsüyon ve Depresyon Modelleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilere konvülsiyon ve depresyon gibi önemli nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların deneysel modellerini ve bu modellerin araştırma ve ilaç geliştirme süreçlerindeki rolünü kapsamlı bir şekilde sunmayı amaçlar.
Dersin İçeriği
Deneysel konvülsiyon modelleri- Giriş, Konvülsiyonun temel nörobiyolojisi (Nöronal eksitabilite, inhibitör ve eksitatör nörotransmiterler iyon kanalları ve reseptörler), Konvülsiyon modellerinin sınıflandırılması (Kimyasal (pentilenetetrazol, vb.), elektriksel (maksimal elektroşok, vb.), genetik ve diğer modeller (kindling, vb.), Konvülsiyon modellerinin mekanizmaları (Bu modellerin hangi nörotransmitter sistemlerini etkilediği, hangi beyin bölgelerinde aktiviteye yol açtığı ve hangi moleküler mekanizmalar üzerinden konvülsiyon oluşturduğu), Antikonvülsan ilaçların değerlendirilmesi (Farklı antikonvülsan ilaçların (örneğin, fenitoin, karbamazepin, valproik asit) bu modeller üzerindeki etkinliklerinin ve etki mekanizmalarının değerlendirilmesi), Model Seçimi ve Kısıtlamaları (Araştırma sorusuna uygun modelin seçimi, modellerin avantajları ve dezavantajları, sonuçların yorumlanması ve klinik yansımaları gibi konuların tartışılması), Depresyon Modelleri-Giriş, Depresyonun temel nörobiyolojisi (Monoamin nörotransmiterler (serotonin, norepinefrin, dopamin), nörotrofik faktörler (BDNF), hipotalamik-pituitary-adrenal (HPA) ekseni, inflamasyon ve diğer faktörlerin depresyon patofizyolojisindeki rolleri), Depresyon modellerinin sınıflandırılması (Davranışsal (örneğin, zorunlu yüzme testi, kuyruk asma testi, kronik hafif stres, vb.), genetik, farmakolojik ve diğer modellerin (örneğin, sosyal izolasyon) incelenmesi), Depresyon modellerinin mekanizmaları (Bu modellerin hangi nörotransmitter sistemlerini etkilediği, hangi beyin bölgelerinde değişikliklere yol açtığı ve hangi moleküler mekanizmalar üzerinden depresyon benzeri davranışlar oluşturduğu gibi konuların irdelenmesi), Antidepresan İlaçların Değerlendirilmesi (Farklı antidepresan ilaçların (SSRI'lar, SNRI'lar, trisiklik antidepresanlar, vb.) bu modeller üzerindeki etkinliklerinin ve etki mekanizmalarının araştırılması), Model Seçimi ve Kısıtlamaları (Araştırma sorusuna uygun modelin seçimi, modellerin avantajları ve dezavantajları, sonuçların yorumlanması ve klinik yansımaları gibi konuların tartışılması), Deneysel Tasarım ve Etik Hususlar, Deneysel konvülsiyon ve depresyon modelleri ile ilgili Ar-Ge çalışmaları
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Bilimsel veri tabanı
Notlar
Bilimsel veri tabanı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Konvülsiyonun temel nörobiyolojisini ve konvülsiyon modellerinin sınıflandırılmasını anlatır. |
ÖÇ02 | Konvülsiyon modellerinin mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ03 | Depresyonun temel nörobiyolojisini ve depresyon modellerinin sınıflandırılmasını anlatır. |
ÖÇ04 | Depresyon modellerinin mekanizmalarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Deneysel konvülsiyon modelleri- Giriş | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Konvülsiyonun temel nörobiyolojisi (Nöronal eksitabilite, inhibitör ve eksitatör nörotransmiterler iyon kanalları ve reseptörler) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Konvülsiyon modellerinin sınıflandırılması (Kimyasal (pentilenetetrazol, vb.), elektriksel (maksimal elektroşok, vb.), genetik ve diğer modeller (kindling, vb.). | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Konvülsiyon modellerinin mekanizmaları (Bu modellerin hangi nörotransmitter sistemlerini etkilediği, hangi beyin bölgelerinde aktiviteye yol açtığı ve hangi moleküler mekanizmalar üzerinden konvülsiyon oluşturduğu) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Antikonvülsan ilaçların değerlendirilmesi (Farklı antikonvülsan ilaçların (örneğin, fenitoin, karbamazepin, valproik asit) bu modeller üzerindeki etkinliklerinin ve etki mekanizmalarının değerlendirilmesi) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Deneysel konvülsiyon modellerinde model seçimi ve kısıtlamaları (Araştırma sorusuna uygun modelin seçimi, modellerin avantajları ve dezavantajları, sonuçların yorumlanması ve klinik yansımaları gibi konuların tartışılması) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Depresyon Modelleri-Giriş | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
9 | Depresyonun temel nörobiyolojisi (Monoamin nörotransmiterler (serotonin, norepinefrin, dopamin), nörotrofik faktörler (BDNF), hipotalamik-pituitary-adrenal (HPA) ekseni, inflamasyon ve diğer faktörlerin depresyon patofizyolojisindeki rolleri) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Depresyon modellerinin sınıflandırılması (Davranışsal (örneğin, zorunlu yüzme testi, kuyruk asma testi, kronik hafif stres, vb.), genetik, farmakolojik ve diğer modellerin (örneğin, sosyal izolasyon) incelenmesi) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Depresyon modellerinin mekanizmaları (Bu modellerin hangi nörotransmitter sistemlerini etkilediği, hangi beyin bölgelerinde değişikliklere yol açtığı ve hangi moleküler mekanizmalar üzerinden depresyon benzeri davranışlar oluşturduğu gibi konuların irdelenmesi) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Antidepresan İlaçların Değerlendirilmesi (Farklı antidepresan ilaçların (SSRI'lar, SNRI'lar, trisiklik antidepresanlar, vb.) bu modeller üzerindeki etkinliklerinin ve etki mekanizmalarının araştırılması) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Deneysel depresyon modellerinde model seçimi ve kısıtlamaları (Araştırma sorusuna uygun modelin seçimi, modellerin avantajları ve dezavantajları, sonuçların yorumlanması ve klinik yansımaları gibi konuların tartışılması) | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Deneysel Tasarım ve Etik Hususlar | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Deneysel konvülsiyon ve depresyon modelleri ile ilgili Ar-Ge çalışmaları | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,04 | ||
AKTS | 4 AKTS |