FAR684 Deneysel Konvilsüyon ve Depresyon Modelleri

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FAR684
Ad Deneysel Konvilsüyon ve Depresyon Modelleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, öğrencilere konvülsiyon ve depresyon gibi önemli nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların deneysel modellerini ve bu modellerin araştırma ve ilaç geliştirme süreçlerindeki rolünü kapsamlı bir şekilde sunmayı amaçlar.

Dersin İçeriği

Deneysel konvülsiyon modelleri- Giriş, Konvülsiyonun temel nörobiyolojisi (Nöronal eksitabilite, inhibitör ve eksitatör nörotransmiterler iyon kanalları ve reseptörler), Konvülsiyon modellerinin sınıflandırılması (Kimyasal (pentilenetetrazol, vb.), elektriksel (maksimal elektroşok, vb.), genetik ve diğer modeller (kindling, vb.), Konvülsiyon modellerinin mekanizmaları (Bu modellerin hangi nörotransmitter sistemlerini etkilediği, hangi beyin bölgelerinde aktiviteye yol açtığı ve hangi moleküler mekanizmalar üzerinden konvülsiyon oluşturduğu), Antikonvülsan ilaçların değerlendirilmesi (Farklı antikonvülsan ilaçların (örneğin, fenitoin, karbamazepin, valproik asit) bu modeller üzerindeki etkinliklerinin ve etki mekanizmalarının değerlendirilmesi), Model Seçimi ve Kısıtlamaları (Araştırma sorusuna uygun modelin seçimi, modellerin avantajları ve dezavantajları, sonuçların yorumlanması ve klinik yansımaları gibi konuların tartışılması), Depresyon Modelleri-Giriş, Depresyonun temel nörobiyolojisi (Monoamin nörotransmiterler (serotonin, norepinefrin, dopamin), nörotrofik faktörler (BDNF), hipotalamik-pituitary-adrenal (HPA) ekseni, inflamasyon ve diğer faktörlerin depresyon patofizyolojisindeki rolleri), Depresyon modellerinin sınıflandırılması (Davranışsal (örneğin, zorunlu yüzme testi, kuyruk asma testi, kronik hafif stres, vb.), genetik, farmakolojik ve diğer modellerin (örneğin, sosyal izolasyon) incelenmesi), Depresyon modellerinin mekanizmaları (Bu modellerin hangi nörotransmitter sistemlerini etkilediği, hangi beyin bölgelerinde değişikliklere yol açtığı ve hangi moleküler mekanizmalar üzerinden depresyon benzeri davranışlar oluşturduğu gibi konuların irdelenmesi), Antidepresan İlaçların Değerlendirilmesi (Farklı antidepresan ilaçların (SSRI'lar, SNRI'lar, trisiklik antidepresanlar, vb.) bu modeller üzerindeki etkinliklerinin ve etki mekanizmalarının araştırılması), Model Seçimi ve Kısıtlamaları (Araştırma sorusuna uygun modelin seçimi, modellerin avantajları ve dezavantajları, sonuçların yorumlanması ve klinik yansımaları gibi konuların tartışılması), Deneysel Tasarım ve Etik Hususlar, Deneysel konvülsiyon ve depresyon modelleri ile ilgili Ar-Ge çalışmaları

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Bilimsel veri tabanı

Notlar

Bilimsel veri tabanı


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Konvülsiyonun temel nörobiyolojisini ve konvülsiyon modellerinin sınıflandırılmasını anlatır.
ÖÇ02 Konvülsiyon modellerinin mekanizmalarını açıklar.
ÖÇ03 Depresyonun temel nörobiyolojisini ve depresyon modellerinin sınıflandırılmasını anlatır.
ÖÇ04 Depresyon modellerinin mekanizmalarını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Deneysel konvülsiyon modelleri- Giriş kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Konvülsiyonun temel nörobiyolojisi (Nöronal eksitabilite, inhibitör ve eksitatör nörotransmiterler iyon kanalları ve reseptörler) kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Konvülsiyon modellerinin sınıflandırılması (Kimyasal (pentilenetetrazol, vb.), elektriksel (maksimal elektroşok, vb.), genetik ve diğer modeller (kindling, vb.). kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Konvülsiyon modellerinin mekanizmaları (Bu modellerin hangi nörotransmitter sistemlerini etkilediği, hangi beyin bölgelerinde aktiviteye yol açtığı ve hangi moleküler mekanizmalar üzerinden konvülsiyon oluşturduğu) kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Antikonvülsan ilaçların değerlendirilmesi (Farklı antikonvülsan ilaçların (örneğin, fenitoin, karbamazepin, valproik asit) bu modeller üzerindeki etkinliklerinin ve etki mekanizmalarının değerlendirilmesi) kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Deneysel konvülsiyon modellerinde model seçimi ve kısıtlamaları (Araştırma sorusuna uygun modelin seçimi, modellerin avantajları ve dezavantajları, sonuçların yorumlanması ve klinik yansımaları gibi konuların tartışılması) kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Depresyon Modelleri-Giriş kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Depresyonun temel nörobiyolojisi (Monoamin nörotransmiterler (serotonin, norepinefrin, dopamin), nörotrofik faktörler (BDNF), hipotalamik-pituitary-adrenal (HPA) ekseni, inflamasyon ve diğer faktörlerin depresyon patofizyolojisindeki rolleri) kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Depresyon modellerinin sınıflandırılması (Davranışsal (örneğin, zorunlu yüzme testi, kuyruk asma testi, kronik hafif stres, vb.), genetik, farmakolojik ve diğer modellerin (örneğin, sosyal izolasyon) incelenmesi) kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Depresyon modellerinin mekanizmaları (Bu modellerin hangi nörotransmitter sistemlerini etkilediği, hangi beyin bölgelerinde değişikliklere yol açtığı ve hangi moleküler mekanizmalar üzerinden depresyon benzeri davranışlar oluşturduğu gibi konuların irdelenmesi) kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Antidepresan İlaçların Değerlendirilmesi (Farklı antidepresan ilaçların (SSRI'lar, SNRI'lar, trisiklik antidepresanlar, vb.) bu modeller üzerindeki etkinliklerinin ve etki mekanizmalarının araştırılması) kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Deneysel depresyon modellerinde model seçimi ve kısıtlamaları (Araştırma sorusuna uygun modelin seçimi, modellerin avantajları ve dezavantajları, sonuçların yorumlanması ve klinik yansımaları gibi konuların tartışılması) kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Deneysel Tasarım ve Etik Hususlar kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Deneysel konvülsiyon ve depresyon modelleri ile ilgili Ar-Ge çalışmaları kitap ve bilimsel veri tabanı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 101
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,04
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.02.2025 07:41