FAR616 İlaç Toksisitesi

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FAR616
Ad İlaç Toksisitesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA PEYMAN ERTUĞ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FATMA PEYMAN ERTUĞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı ilaçların toksik tesirleri ve toksikolojinin temel kavramlarını, ilaç alerjisi reaksiyonlarını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Yalın ve özel toksik tesirler, ilaç alerjisi, dayanıksızlık veya aşırı-duyarlık reaksiyonları, idiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar, ilaç toksisitesinin pazarlama-sonrası araştırılması ve değerlendirilmesi, ilaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve terapötik indeks

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Akılcı tedavi yönünden tıbbi farmakoloji Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp

Notlar

İnternet, kütüphane veri tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İlaçların toksik tesirlerini öğrenir.
ÖÇ02 Toksikolojinin temel kavramlarını bilir.
ÖÇ03 İlaç alerjisi sınıflandırılmasını bilir.
ÖÇ04 Teratojenite kavramını ve teratojenik etki sınıflandırılması hakkında bilgi verir.
ÖÇ05 İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümünü ve terapötik indeksini açıklayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yalın Toksik Tesirler Farmakoloji Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Özel Toksik Tesiler Farmakoloji Ders Kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Mutajenik (Genotoksik) Etki Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Karsinojenik (Onkojenik) etki (Kimyasal karsinojenesiz) Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Teratojenik Etki Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İlaç Alerjisi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Tip I (Anaflaktik) reaksiyonlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Okuma, tekrar, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tip II (sitotoksik) reaksiyonlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Tip III (toksik immün kompleks çökmesine bağlı) reaksiyonlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Tip IV (gecikmiş tipteki) reaksiyonlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Dayanıksızlık veya aşırı- duyarlık reaksiyonları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 İdiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 İlaç toksisitesinin pazarlama-sonrası araştırılması ve değerlendirilmesi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve terapötik indeks Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.10.2024 11:53