Genel Bilgi
Kod | FAR645 |
Ad | Membran Taşıyıcıları ve İlaç Yanıtları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Hücre membraMembran taşıyıcıları ile ilaçlara verilen farmakolojik yanıtları ve /veya advers etkiler arasındaki ilişkiyi incelemeknı, yapısı ve fonksiyonlarını öğrenme, ilaçların membranlarla olan etkileşimi, ilaçların hücre içine geçişi sırasında etkili mekanizmalar hakkında bilgi sahibi olan öğrenciler yetiştirmek.
Dersin İçeriği
Hücre membranı ve fonksiyonları, Taşınma mekanizmaları, Taşınma proteinleri, Taşınma kinetiği, Membran taşıyıcıları ve advers ilaç yanıtları, PTeröpatik ilaç yanıtında membran taşıyıcılarının fonksiyonel önemi, advers ilaç yanıtları ile membran taşıyıcıları arasındaki ilişki. Membran transport kinetiği ve mekanizmasıasif ve aktif taşıyıcılar, İnsan genomundaki taşıyıcı süperfamilyaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Basic and Clinical Pharmacology (Katzung), 2. The Pharmacologıcal Basıs of Therapeutıcs (Goodman and Gilman), 3. Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Editör: Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp
Notlar
İnternet ve kütüphane veritabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Teröpatik ilaç yanıtlarında membran transpörtörlerinin fonksiyonel rolünü bilir. |
ÖÇ02 | Advers ilaç yanıtlarında membran transpörtörlerinin fonksiyonel rolünü bilir. |
ÖÇ03 | Membrandan taşınmanın temel mekanizmalarını biilir. |
ÖÇ04 | Membrandan taşınma kinetiğini bilir. |
ÖÇ05 | İnsan genomundaki taşıyıcı süperfamilyaları bilir |
ÖÇ06 | Farmakokinetikte görev alan hepatik ve renal taşıyıcıları bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Teröpatik ilaç yanıtında membran taşıyıcıları | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Membran taşıyıcıları ve advers ilaç yanıtları | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Membrandan taşınmanın temel mekanizmaları | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Membrandan taşınmanın kinetiği | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Vektörel taşıma..... | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Taşıyıcı yapısı ve mekanizması | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | İnsan genomunda taşıyıcı süperfamilyaları | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | İlaç-ilişkili ABC taşıyıcılarının doku dağılımı | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Membran taşıyıcılarında genetik varyasyon. Klinik ilaç yanıtındaki anlamı | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Farmakokinetik görev alan taşıyıcılar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Hepatik taşıyıcılar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Renal taşıyıcılar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Taşıyıcılar ve farmakodinami. beyinde ilaç hareketi | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kan-beyin engeli ve Kan-beyin omurilik sıvısı engeli | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji Ders Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji Ders Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |