Genel Bilgi
Kod | FAR653 |
Ad | Moleküler Farmakoloji II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilere, ilaçların moleküler düzeydeki etkilerini ve etki mekanizmalarını öğretmek ve öğrencilerin ilaçların hücreler ve dokularla nasıl etkileşimde bulunduğunu, hangi moleküler yolakları etkilediğini ve bu etkilerin nasıl terapötik sonuçlara yol açtığını anlamalarını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
İlaçların hedef molekülleri (Reseptörler, enzimler,pompalar, iyon kanalları, DNA, RNA, Ribozomlar, hücre iskeleti proteinleri)-I, İlaçların hedef molekülleri (Reseptörler, enzimler,pompalar, iyon kanalları, DNA, RNA, Ribozomlar, hücre iskeleti proteinleri)-II, İlaçların enzim aktivitesini inhibe etmesi veya aktive etmesi, İlaçların iyon kanalı fonksiyonlarını etkilemesi, İlaçların taşıyıcı proteinlere bağlanması ve taşınması, İlaç-hedef etkileşimleri, bağlanma afinitesi ve özgüllüğü, İlaçların hedef moleküllerde yapısal değişikliklere yol açması, İlaçların sinyal iletim yollarını aktive etmesi veya inhibe etmesi, Sinyal İletim Yolları (İkinci haberci moleküller (cAMP, cGMP, IP3, DAG, Ca2+), Protein kinazlar ve fosfatazlar, Gen ekspresyonunun düzenlenmesi (Hücre büyümesi, farklılaşması ve apoptozu), İlaçların Farmakokinetiği ve Farmakodinamiği, Yeni İlaç Hedeflerinin Belirlenmesi ve İlaç Geliştirme, Hastalıkların moleküler mekanizmalarının analizi, Yeni ilaç hedeflerinin belirlenmesi, İlaç tasarımı ve geliştirme süreçleri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Moleküler Farmakoloji kitapları
Notlar
İnternet kaynakları (örneğin, PubMed, Google Scholar)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlaçların hedef moleküllerini sayar. |
ÖÇ02 | Sinyal iletim yollarını, ilaçların sinyal iletim yollarını aktive etmesi veya inhibe etmesini açıklar. |
ÖÇ03 | İlaçların farmakokinetiğini ve farmakodinamiğini anlatır. |
ÖÇ04 | Yeni ilaç hedeflerinin belirlenmesini, ilaç tasarımı ve geliştirme süreçlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlaçların hedef molekülleri (Reseptörler, enzimler,pompalar, iyon kanalları, DNA, RNA, Ribozomlar, hücre iskeleti proteinleri)-I | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İlaçların hedef molekülleri (Reseptörler, enzimler,pompalar, iyon kanalları, DNA, RNA, Ribozomlar, hücre iskeleti proteinleri)-II | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İlaçların enzim aktivitesini inhibe etmesi veya aktive etmesi | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İlaçların iyon kanalı fonksiyonlarını etkilemesi | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İlaçların taşıyıcı proteinlere bağlanması ve taşınması | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İlaç-hedef etkileşimleri, bağlanma afinitesi ve özgüllüğü | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İlaçların hedef moleküllerde yapısal değişikliklere yol açması | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
9 | İlaçların sinyal iletim yollarını aktive etmesi veya inhibe etmesi | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sinyal İletim Yolları (İkinci haberci moleküller (cAMP, cGMP, IP3, DAG, Ca2+), Protein kinazlar ve fosfatazlar | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Gen ekspresyonunun düzenlenmesi (Hücre büyümesi, farklılaşması ve apoptozu), | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İlaçların Farmakokinetiği ve Farmakodinamiği | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yeni İlaç Hedeflerinin Belirlenmesi ve İlaç Geliştirme | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hastalıkların moleküler mekanizmalarının analizi | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yeni ilaç hedeflerinin belirlenmesi, İlaç tasarımı ve geliştirme süreçleri | kitap ve bilimsel veri tabanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,04 | ||
AKTS | 4 AKTS |