Genel Bilgi
Kod | FAR631 |
Ad | Otokoidler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖĞÜLENER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NURAN ÖĞÜLENER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Otakoidlerin sınıflandırmaları, etkileri, etkilerine aracılık eden reseptörler, etki mekanizmaları, fizyolojik ve fizyopatolojikolaylardaki rollerini, otakoidler ve antagonistlerinin indikasyonları, kontrindikasyonları, yan tesirlerini açıklamalarıamaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Otakoidlerin sınıflandırılması, fizyolojik etkileri, reseptörleri, etki mekanizmaları, hastalıkların fizyopatolojisindeki rolleri,otakoidlerin ve antagonistlerinin farmakolojik etkileri, etki mekanizmaları, indikasyonları, yan tesirleri, kullanımlarınınkontrindike olduğu durumlar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji-Oğuz KAYAALP 4-Integrated Pharmacology
Notlar
İnternet ve kütüphane veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Otakoidleri tanımlar ve sınıflandırırlar. |
ÖÇ02 | Histaminin reseptörlerini sınıflandırır, lokalizasyonlarını ve aracılık ettikleri olayları açıklarlar. |
ÖÇ03 | Histamin preparatları ve klinik kullanımlarını tanımlar. |
ÖÇ04 | H1 reseptör blokörlerinin farmakolojik etkileri, indikasyonları, yan tesirleri ve kontrindikasyonlarını açıklar. |
ÖÇ05 | H2 reseptör blokörlerinin farmakolojik etkileri, indikasyonları, yan tesirleri ve kontrindikasyonlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Serotoninin fizyolojik ve farmakolojik etkilerini ve rolü olduğu fizyopatolojik olayları açıklar. |
ÖÇ07 | Serotonin ve antagonistlerinin indikasyonları, yan tesirleri, kontrindikasyonlarını açıklarlar. |
ÖÇ08 | Anjiyotensinlerin sentez inhibitörlerinin ve reseptör blokörlerinin farmakolojik etkileri, indikasyonları, yan tesirleri vekontrindikasyonlarını sayar. |
ÖÇ09 | Endotelin, endotelin reseptörleri, endotelinlerin fizyolojik ve patolojik olaylardaki önemleri ve endotelinlerin tedavi yaklaşımdakirollerini açıklarlar. |
ÖÇ10 | Nitrik oksid sentezini, fizyolojik ve fizyolojik etkilerini, etki mekanizmalarını, fizyopatolojik olaylara katkısını ve tedavi yaklaşımındakirolünü sayar. |
ÖÇ11 | Hidrojen sülfür’ün sentezini, fizyolojik ve farmakolojik etkilerini, etki mekanizmalarını, fizyopatolojik olaylara katkısını ve tedaviyaklaşımındaki rolünü açıklarlar. |
ÖÇ12 | Eikazonoid sentezini ve reseptörlerini bloke eden ilaçların indikasyonları, yan tesirleri ve kontrindike olduğu durumları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Otakoid Kavramı Nedir? Otakoidlerin Yapılarına Göre Sınıflandırılması | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Histamin Nedir? Histaminin Yapısı, Kaynağı, Sentezi, Metabolizması Nasıldır? EndojenHistaminin Farmakolojik Etkileri, Fizyolojik Ve Patolojik Olaylardaki Rolleri, Reseptörleri Ve Preparatları Nelerdir? Antihistaminiklerin Sınıflandırılması, Etkileri, Kullanıldıklarıİndikasyonlar, Yan Tesirleri, Kontrindike Oldukları Durumlar Nelerdir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Serotonin Nedir? Serotonin’in Sentezi, Depolanması, Metabolizması Nasıl Olur?Serotoninin Sentezlendiği Dokular, Serotonin Reseptörleri, Serotoninin FarmakolojikEtkileri, Fizyolojik Ve Patolojik Olaylarda Rolü Olduğu Önemi, Antagonistlerininİndikasyonları, Yan Tesirleri, Kontrindikasyonlarını Nelerdir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Peptid Yapılı Otakoidler Nelerdir? Anjiyotensin Nedir? Anjiyotensin’in Sentezi,Reseptörleri, Farmakolojik Etkileri, Fizyolojik Ve Patolojik Olaylardaki Önemi VeAnjiyotensin Antagonistlerinin İndikasyonları, Yan Tesirleri, Kontrendikasyonları Ve Etkileşimleri Nelerdir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kininler Ve Kalikrein-Kinin Sistemi Nedir? Kininlerin Reseptörleri, Kininlerin Etkileri,Fizyolojik Ve Patolojik Olaylardaki Rolleri, Tedavi Yaklaşımlarındaki Rolleri Nelerdir. | Konu derskitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Natriüretik Peptidler Nelerdir? Natriüretilk Peptidlerin Reseptörleri, Etkileri, FizyolojikVe Patolojik Olaylardaki Önemi Ve Tedavi Yaklaşımlarındaki Rolleri Nelerdir? | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Ders kitapları ve sunumlara çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ürotensin II, Reseptörleri, Etkileri, Patolojik Olaylardaki Önemi Ve TedaviYaklaşımlarındaki Rolleri Nelerdir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Nitrik Oksid Nedir? Nitrik Oksidin Sentezi, Metabolizması, Etkileri, Etki Mekanizmaları VeTedavi Yaklaşımlarındaki Rolü Nelerdir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Hidrojen Sülfür Nedir? Hidrojen Sülfürün Sentezi, Metabolizması, Etkileri, EtkiMekanizmaları Ve Tedavi Yaklaşımlarındaki Rolü Nelerdir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Karbon Monoksid Nedir? Karbon Monoksidin Sentezi, Metabolizması, Etkileri, EtkiMekanizmaları Ve Tedavi Yaklaşımlarındaki Rolü Nelerdir? Endotel KaynaklıHiperpolarizan Faktör Ve Epitel Kaynaklı Gevşetici Faktör Nedir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Siklooksijenaz Ürünlerinin Sentezi, Salıverilmesi, Metabolizması, Farmakolojik VeFizyolojik Etkileri, İlaç Olarak Kullanılan Protaglandinler Nelerdir? Lökotrienler Ve DiğerLipooksijenaz Ürünleri. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Eikozanoid Sentez İnhibitörleri Ve Reseptör Bloke Eden İlaçlar. Diğer Otakoidler | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
15 | Genel değerlendirme | Sunumlara çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitapları ve sunumlara çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitapları ve sunumlara çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |