Genel Bilgi
Kod | Trans532 |
Ad | Translasyonel Araştırmalarda Hayvan Modelleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Translasyonel tıp araştırmalarında kullanılan çeşitli hayvan türlerine ait fizyolojik kavramları aktarmak, fizyolojik parametrelerini karşılaştırmalı olarak incelemek ve değerlendirmek, araştırmacının ihtiyacı doğrultusunda doğru deney hayvanı seçimi, in vivo çalışmalarda standardizasyon, güç analizi, deney hayvanı kullanımında etik ilkeleri ve kuralları öğretmek amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Translasyonel araştırmalarda kullanılan hayvan türleri ve fizyolojileri, çeşitli hayvan türlerine ait temel fizyolojik parametreleri ölçme ve değerlendirme, hayvanlarda biyoteknolojik tekniklerin kullanımı, hayvan çalışmalarındaki etik kavram ve kurallar.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
1. Animal Biotechnology Models in Discovery and Translation, Ed. Verma A.S, Singh A., 2nd ed., Academic Press, 2020. 2. Advances in Animal Biotechnology, Singh B., Mal G., Gautam S.K., Mukesh M., 1st ed., Springer, 2019. 3. Fundamentals of Laboratory Animal Science, Ed. Liu E., Fan J., 1st ed., CRC Press, 2018. 4. Principles of Cloning, Ed. Cibelli J., Gurdon J. et al., 2nd ed., Academic Press, 2014. 5. Transgenic Animal Technology, Ed. Pinkert, 3rd ed., Elsevier, 2014. 6. Ders notları
Notlar
İlgili literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal - Translasyonel araştırmalarda kullanılan çeşitli hayvan türlerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal - Translasyonel araştırmada kullanacağı hayvan türünün fizyolojisini öğrenir. |
ÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı - Çeşitli hayvan türlerine ait temel fizyolojik parametreleri ölçme ve değerlendirmeyi öğrenir. |
ÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Hayvan çalışmalarındaki etik prensipleri ve kuralları öğrenir. |
ÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik - Translasyonel araştırmalarda hayvan deneyleri kurgulamayı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Translasyonel Tıp alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Translasyonel Tıp alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Translasyonel Tıp alanıyla ilgili problemleri araştırma yöntemlerini kullanarak çözüme ulaştırır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Deneysel araştırma planlar, yapar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili uygulamalarda beklenmedik sorunları çözmek için bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve yeni stratejik çözüm önerileri getirir, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Translasyonel Tıp veya ilişkili alanlardaki bilimsel çalışmaları bağımsız veya ekip üyesi olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Translasyonel Tıp alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Translasyonel Tıp alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri ve etik ilkeler çerçevesinde değerlendirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Translasyonel tıpta kullanılan hayvan modelleri (genel kavramlar) | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Deney hayvanı kullanımında etik ilkeler (3R, 5R, 7R) ve hayvan refahı | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Laboratuvar hayvanları (fare, sıçan) ve translasyonel tıpta kullanım alanları | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
4 | Laboratuvar hayvanları (guinea pig, rabbit) ve translasyonel tıpta kullanım alanları | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
5 | Çiftlik hayvan modelleri | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
6 | Zebra balığının translasyonel tıp çalışmalarında kullanımı | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Sucul hayvanların translasyonel tıp araştırmalarında kullanımı (axolotl, alternatif balık türleri) | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınavlar | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi, Sözlü Sınav |
9 | Hayvanlarda kullanılan biyoteknolojik teknikler (üreme fizyolojisi, yardımcı üreme teknikleri, embriyo transferi teknikleri) | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Deney / Laboratuvar, Tartışma |
10 | Transgenik laboratuvar hayvanları modelleri | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
11 | Transgenik çiftlik hayvanları modelleri | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
12 | Transgenik sucul hayvan modelleri | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | Deney hayvanlarında insani sonlandırma noktaları ve nekropsi | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Deney / Laboratuvar, Tartışma |
14 | Alternatif metodlar (in silico, in vitro, 3D organoidler, mikrofizyolojik sistemler) | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Deney / Laboratuvar, Tartışma |
15 | Translasyonel tıp araştırmalarında hayvan deneylerinin tasarımı (doğru hayvan seçimi, PREPARE ilkeleri), standardizasyon, güç analizi, biyoistatistik | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |