BSB633 Bilim Tarihi ve Felsefesi

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BSB633
Ad Bilim Tarihi ve Felsefesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı genelde geçmişten günümüze insanın merakı ile evreni anlama ve öğrenme duygusu ile başlayan, bugüne kadarki süreci bilimsel yöntem anlayışı ile işlemektir. İnsanın bilim ile olan ilişkileri ve günümüze kadar bilimdeki gelişmeler ve bunların insan yaşamına olan etkileri günümüzdeki yapısı ile bir bütünlük içinde felsefi boyutta öğrenciler ile tartışmak ve öğrencilerin çalıştıkları konunun bir bütünlük içinde kavranması ve bundan yararlanarak yüksek lisans ve doktora çalışmasına farklı bir boyut kazandırmaktır. Ayrıca kişinin bilimsel yaşama ve olaylara bilimsel bakış açısını kavratmaktır.

Dersin İçeriği

İnsanın insan olma sürecinden günümüze kadar doğayı anlama ile doğada meydana gelen değişmeler sistematik bir bakış açısı içerisinde işlenmektedir. İlk çağlardaki tarım aletlerinden günümüzdeki bilgi toplumuna kadarki gelişmeleri, değişik dönemlerde ve kültürlerde bilimde meydana gelen ilerlemeler ve bunların dinamikleri işlenmektedir. İlkçağ, Ortaçağ, Rönansas, İslam ve Osmanlı döneminde bilimsel gelişmeler ve bilim-insan ilişkisinin Cumhuriyet dönemine ve günümüze yansımaları işlenmektedir. İnsanlığın bilim ve teknolojide gelişmesi beraberinde bilim felsefesinin ve bilim tarihinin anlaşılması ve günümüze kadar kat ettiği aşamayı işlenmesini ortaya çıkarmıştır. Bilim tarihinin geçmişini ve felsefesini bilgiye ulaşma ve bilimsel düşünmeye öğrenmesi önemlidir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

George Sarton. 1948. Introduction to the History of Science Colin A. Ronan. 1983. The Cambridge Illustrated History of the World’s Science. Cambridge University Press, Roberts, John Morris, 1997. A short history of the world: Oxford University Press, USA.

Notlar

Arda, Berna. Kâhya, E. Gül, T.B. 2004. Bilim Etiği ve Bilim Tarihi. Ankara Üniversitesi Yayını. Tekeli Sevim, Esin Kâhya, Melek Dosay, Remzi Demir, Hüseyin G. Tiodemir, Yavuz Unat, Ayten Koç Aydın. 2001. Bilim Tarihine Giriş Nobel yayın dağıtım. Saraç Celal, 1983. Bilim Tarihi. Milli Eğitim Bakanlığı. Bilim ve Kültür Eserleri Dizisi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilim tarihi ve felsefenin temel kavramlarını bir bütün olarak kavramak.
ÖÇ02 Geçmişten günümüze insanın tarihi süreçte bilme isteğini öğrenmek.
ÖÇ03 Bilim yapan ilk toplumların gelişim evrimlerini kavramak.
ÖÇ04 Bilimsel devrimler ve toplumlardaki dönüşümleri bilim tarihine etkilerini kavramak.
ÖÇ05 Bilim felsefesi ve tarihini diyalektik bir bakış açısı ile öğrenmesi.
ÖÇ06 Bilim felsefesinin önemi, olaylara bakış açısı, felsefi düşünme tarzını kavramak.
ÖÇ07 Bilimsel düşünme konseptini kazanmak.
ÖÇ08 Bilim tarihinin dönemsel gelişimlerinin günümüzdeki bilimsel gelişmişliğe etkilerini kavramak.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır.
PÖÇ02 Belirsiz Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. 2
PÖÇ03 Belirsiz Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır.
PÖÇ04 Belirsiz Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır.
PÖÇ05 Belirsiz Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. 5
PÖÇ06 Belirsiz Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır.
PÖÇ07 Belirsiz Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. 3
PÖÇ08 Belirsiz Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir.
PÖÇ09 Belirsiz Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir.
PÖÇ10 Belirsiz Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. 1
PÖÇ11 Belirsiz Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir.
PÖÇ12 Belirsiz Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim tarihi ve felsefesindeki gelişmeler ve günümüze kadar geçirilen aşamalar Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 Bilim felsefesindeki kavram ve tartışmaların bilimsel gelişmeye katkısı Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Bilimsel bilgiye ulaşma yöntemler, Tümevarım ve Tümdengelim Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Bilimsel Düşünme yöntemleri, bilim mantığı Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
5 İlkçağ, Ortaçağ, Rönansas, İslam ve Osmanlı dönemindeki bilimsel gelişmeler Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Sümerlerin bilime katkısı hangi alanda ön plana çıkmaktadır? Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Dinlerin bilimin gelişmesi üzerinde ne tür bir etkisi olmuştur? Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
9 İslam dünyası bir zamanlar bilimsel alanda öncüyken sonradan bilim dünyasının gerisine düştü. Neden? Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 İstanbulun Fethi ve Akdenizin kontrollünün Osmanlının eline geçmesinin bilim tarihi üzerinde ne tür etkileri olmuştur? Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Baharat ve ipek yolu araştırmasının bilimsel gelişmelerin gelişmesine ne orada etkili olmuştur? Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Rönesansın batıda başlamış olmasının bilimin gelişime ne orada katkıda bulunmuştur? Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Sanayi devrimi hangi bilimsel gelişmelerin etkisi ile gelişmiştir? Sanayi 4.0 a kadar ki süreci kronolojik olarak belirleyiniz. Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
14 Kopernik fiziği ve Gaileliye fiziği bilimin hangi gelişmesinin önünü açmıştır? Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
15 Türkiyede bilim felsefesi ve tarihi konusundaki gelişmeler. Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Derse yönelik kaynak kitap, makale ve ders notlarının gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.10.2024 11:46