Genel Bilgi
Kod | MTH021 |
Ad | Yalın Dönüşüm ve Yönetimi (Samsun Model Fabrika) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YUSUF KUVVETLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Müfide NARLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yalın üretim sistemi ile ilgili temel kavram, teknik, yöntem ve araçlarını tanıtmaktır. Böyleye öğrencilerin uygulamalı olarak; yalın üretim felsefesinin, yalın üretim temel prensiplerinin, israf ve çeşitlerinin, değer akışı haritalandırma, OEE, sürekli iyileştirme, 5S, SMED, TPM, JIT, kanban vb. teknikleri öğrenerek üretimde verimlilik artışının nasıl sağlanacağını öğrenmeleridir.
Dersin İçeriği
Ders içeriğinde; • Üretim ve üretim tipleri, • Üretim sistemlerinin sınıflandırılması, • Yalın üretim düşüncesinin temelleri, • Yalın üretimin tanımı, • Yalın üretimin tarihsel gelişimi, temel prensipleri ve karakteristikleri, • İsraf tanımı ve çeşitleri, • Toplam ekipman verimliliği (OEE) • Değer akış haritalama • Tam zamanında üretim, • Kanban ve çekme sistemi, • Tek parça akışı, • Dengeli üretim, • SMED (Bir Dakikada Kalıp Değiştirme), • İş istasyonu tasarımı, ergonomi, 5S • Sürekli iyileştirme
Dersin Ön Koşulu
Ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Samsun Model Fabrika “Öğren Dönüş Eğitim Notları”
Notlar
J.P. Womack, D.T. Jones, “Yalın Düşünce” J.P. Womack, D.T. Jones, “Yalın Çözümler” M.Rother, J.Shook, “Görmeyi Öğrenmek” M.Rother, R.Harris, “Sürekli Akış Yaratmak”
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Değer ve israf kavramlarını öğrenir ve üretim sahasında israfları görebilir |
ÖÇ02 | Geleneksel üretim ile yalın üretim arasındaki farkı bilir |
ÖÇ03 | Yalın üretim felsefesi içerisindeki ögeleri tanır |
ÖÇ04 | Bir üretimde hangi aktivitelerin katma değer sağladığını hangilerinin sağlamadığını belirleyebilir |
ÖÇ05 | Mevcut durumun değer akış analizini yaparak yeni bir değer akış haritası çıkarabilir |
ÖÇ06 | Yalın teknikleri kullanarak işletmelerde problemleri çözebilir |
ÖÇ07 | Yalın üretim araçlarının üretim sahasında hangi alanlarda kullanılacağını öğrenir |
ÖÇ08 | Sürekli iyileştirmeyi kültürünün fabrikalarda nasıl oluşturulacağını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yalın Üretim Yaklaşımı | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yalın Üretim Temel Kavramlar ve İsraf Türleri | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İş Etüdü | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Toplam Ekipman Verimliliği (OEE) | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Değer Akış Haritalama (Mevcut Durum) | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Değer Akış Haritalama (Mevcut Durum ve Gelecek Durum) | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Gemba ve Problem Çözme Teknikleri | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sürekli İyileştirme | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Yerinde Kalite ve FMEA | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İş İstasyonu Tasarımı, Ergonomi, 5S ve Görsel Yönetim | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | MRP, Kanban, Kapasite Planlama, Heijunka | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sürekli Akış | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | SMED Yöntemi | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Yalın Felsefeye Genel Bakış | Ders notlarında ilgili bölümü okur, internet araştırması yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |