Genel Bilgi
Kod | BAG639 |
Ad | İlaç Suistimali ve İlaç Bağımlılığı II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Doktora öğrencilerine madde bağımlılığı ve kötüye kullanımının biyolojik, psikolojik ve toplumsal yönleri hakkında derin bir anlayış kazandırmak, onları halk sağlığının bu kritik alanında araştırma, politika ve klinik müdahalelere katkıda bulunmaya hazırlamak.
Dersin İçeriği
Madde kullanım bozukluklarının derinlemesine incelenmesi, temel kavramları, nörobiyolojiyi ve yaygın olarak kötüye kullanılan maddelerin farmakolojisini kapsar. Risk faktörlerini, tanı kriterlerini ve uyuşturucu kötüye kullanımının bireyler ve toplum üzerindeki sonuçlarını inceler. Ders, önleme stratejilerini, tedavi yaklaşımlarını, nüksetme mekanizmalarını ve iyileşme desteğini ele alır. Özel konular arasında etik hususlar, savunmasız nüfusların karşılaştığı zorluklar, küresel perspektifler ve bağımlılık biliminde ortaya çıkan araştırmalar yer alır ve önleme, tedavi ve politika için gelecekteki yönler üzerine tartışmalarla sonuçlamak.
Dersin Ön Koşulu
Farmakoloji, nörobilim veya psikoloji alanında temel düzey bilgi İlgili bir alanda yüksek lisans derecesinin tamamlanması Araştırma metodolojileri hakkında temel anlayış geliştirmek.
Kaynaklar
Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji Oğuz kayaalp (14. Baskı) Katzung's Basic & Clinical Pharmacology
Notlar
İnternet ve akademik veritabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uyuşturucu bağımlılığının altında yatan nörobiyolojik mekanizmaları analiz etmek. |
ÖÇ02 | Mevcut tedavi yaklaşımlarını değerlendirin ve bağımlılık terapisindeki boşlukları belirleyebilmek. |
ÖÇ03 | Önleme ve müdahale için disiplinler arası stratejiler geliştirebilmek |
ÖÇ04 | En son bağımlılık araştırmalarını eleştirel bir şekilde değerlendirin ve bunlara katkıda bulunabilmek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini kavrar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında çalışan uzmanlara ve topluma eğitim verir ve bu eğitimin etkinliğini değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma verilerini değerlendirme ve bilimsel makale yazma becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Bağımlılık alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bağımlılık alanlarıyla ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanır. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Bağımlılık alanına giren konularda iletişim kurar, bilgi aktarır ve alır. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uyuşturucu, Madde İstismarı ve Bağımlılığa Giriş | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bağımlılığın Nörobiyolojisi I | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Bağımlılığın Nörobiyolojisi II | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yaygın Olarak İstismar Edilen İlaçların Farmakolojisi | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Risk Faktörleri ve Zayıflıklar | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Tanı ve Sınıflandırma | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Uyuşturucu Madde İstismarının Sonuçları | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | textbooks and up-to-date literature | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Önleme Stratejileri | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Tedavi Modaliteleri 1 | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Tedavi Modaliteleri 2 | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Nüksetme ve İyileşme | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Bağımlılıkta Etik ve Kültürel Hususlar | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Bağımlılık Biliminde Gelecekteki Yönler 1 | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Bağımlılık Biliminde Gelecekteki Yönler 2 | ders kitapları ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders kitapları ve güncel literatür | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders kitapları ve güncel literatür | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |