Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
MİMARLIK PR. | |
Kod | MTH023 |
Ad | Çevresel Gürültü Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi KASIM ÇELİK
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çevresel gürültü hakkında teorik bilgiler edinmek, çevresel gürültünün çevre ve insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkileri konusunda bilinç geliştirmek, çevresel gürültünün önlenmesi amacıyla ülkemizde ve dünyadaki yönetmelikler kapsamında önlemler almak, stratejik gürültü haritaları ve gürültü eylem planları hazırlama aşamalarını öğrenmek, çevresel gürültünün azaltılması için gürültü kontrol tedbirlerinin uygulanması hakkında bilgi edinmek, çevresel gürültü modellemeleri yapmak
Dersin İçeriği
Çevresel gürültü ve akustik kavramlarla ilgili temel bilgiler, ulusal ve uluslararası ilgili standartlar, gürültü ölçümü, modellemeleri, haritalaması ve raporlanması, gürültü eylem planlarının hazırlanması konularında temel bilgiler ve uygulamalar
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Kurra, S. (2009). Çevre Gürültüsü ve Yönetimi – I, II, III. Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, Özgüven, H. N. (2008). Gürültü Kontrolü. Türk Akustik Derneği Teknik Yayınları
Notlar
İnternet kaynakları, ilgili yasa ve yönetmelikler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Akustik ile ilgili genel bilgilere sahip olur |
ÖÇ02 | Çevresel gürültü yönetimi çalışmaları hakkında teorik ve pratik bilgiler edinir |
ÖÇ03 | Stratejik gürültü haritalarının hazırlanması hakkında temel bilgilere sahip olur |
ÖÇ04 | Çevresel gürültünün azaltılması için gürültü kontrol tedbirlerini uygular |
ÖÇ05 | Temel düzeyde gürültü ölçümü/ses gücü ve çevresel gürültü düzeyini hesaplar |
ÖÇ06 | Çevresel gürültü modellemeleri yapar |
ÖÇ07 | Karayolu, Havayolu ve demiryolu gürültü modellemeleri yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında sürdürülebilirlik ilkelerini kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri ve üç boyutlu modelleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak tasarım üretir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders işleyişi ve akustik ile ilgili genel bilgilendirme | Ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Çevresel gürültü/titreşim tanımı ve kavramları | Ders notları ve ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Çevresel gürültünün sağlık etkileri ve sağlık riski değerlendirmesi hesaplamaları | Ders notları ve ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
4 | Gürültü ölçümü/ses gücü ve çevresel gürültü düzeyinin hesaplanması | Ders notları ve ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Gürültü yönetiminde coğrafi bilgi sistemlerinin kullanılması | Ders notları ve ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Stratejik gürültü haritalarının hazırlanması hakkında genel bilgiler | Ders notları ve ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Stratejik gürültü haritalarının hazırlanması | Ders notları ve ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Karayolu ve demiryolu gürültüsü modellemesi | Ders notları ve ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Havayolu gürültüsü modellemesi | Ders notları ve ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Endüstri tesisleri gürültüsü modellemesi | Ders notları ve ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | Model validasyon teknikleri | Ders notları ve ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Gürültü eylem planları hakkında genel bilgiler | Ders notları ve ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sıcak nokta analizi yöntemleri | Ders notları ve ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Gürültü kontrol tedbirleri ve gürültü bariyeri tasarımı | Ders notları ve ders kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 1 | 13 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 71 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,84 | ||
AKTS | 3 AKTS |