Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
BİYOİSTATİSTİK (YL) (TEZLİ) | |
Kod | BİS521 |
Ad | Temel Epidemiyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin, sağlık araştırmalarında bir yöntem bilimi olarak epidemiyoloji prensipleri konusunda bilgi kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Epidemiyoloji dersi, hastalıkların toplum içindeki dağılımını, nedenlerini ve kontrol yöntemlerini inceleyen temel kavramlarla başlar. Tanımlayıcı, analitik ve deneysel epidemiyoloji yaklaşımları ile hastalıkların görülme sıklığı, risk faktörleri ve etkenleri değerlendirilir. Epidemiyolojik araştırmalarda kullanılan veri toplama yöntemleri, oranlar ve istatistiksel analizler öğretilerek sağlık olaylarının bilimsel olarak incelenmesi sağlanır. Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların izlenmesi, tarama testlerinin değerlendirilmesi ve halk sağlığı müdahaleleri dersin temel konuları arasındadır. Salgın araştırmaları, aşılama programları ve koruyucu sağlık hizmetleri gibi uygulamalarla epidemiyolojinin halk sağlığı politikalarındaki önemi vurgulanır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Öğretim üyesi ders notları Tezcan S. Temel Epidemiyoloji. Hipokrat Kitapevi, Ankara. 2017. ISBN: 978-605-9160-54-4.
Notlar
Rothman KJ, Greenland S. Modern Epidemiology. 2nd ed. Lippincot-Raven Publishers, Philadelphia, PA, 1998. Hennekens, C.H., Buring, J.E. Epidemiology in Medicine. ISBN 0-316-35636-0. Little, Brown and Company, USA, 1987.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tanımlayıcı, analitik ve deneysel epidemiyolojik araştırma türlerini ayırt eder. |
ÖÇ02 | Epidemiyolojinin temel kavramlarını ve önemini açıklar. |
ÖÇ03 | Hastalıkların toplum içindeki dağılımını ve risk faktörlerini değerlendirir. |
ÖÇ04 | Epidemiyolojik veri toplama ve analiz yöntemlerini kullanır. |
ÖÇ05 | Epidemiyolojik bilgiyi yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Epidemiyolojinin tanımı; Epidemiyolojinin tarihsel gelişimi | Gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Epidemiyolojinin stratejileri, epidemiyolojinin kullanım alanları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Epidemiyolojik araştırmaların sınıflandırılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tanımlayıcı Araştırmalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Analitik Araştırmalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Deneysel Araştırmalar I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Deneysel Araştırmalar II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
|
9 | Metodolojik (Geçerlik, Güvenilirlik) Araştırmalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Epidemiyolojik veri kaynakları, özellikleri ve hataları kontrol yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Epidemiyolojik ölçütler I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Epidemiyolojik ölçütler II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Epidemiyolojik verileri sunum teknikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Epidemiyolojik araştırma planlama I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Epidemiyolojik araştırma planlama II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 166 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,64 | ||
AKTS | 7 AKTS |