Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
HEMŞİRELİK (DR) | |
Kod | HEM711 |
Ad | Hemşirelik Felsefesi ve Kuramsal Temelleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ZEHRA ESKİMEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin hemşirelik felsefesinin dayanaklarını, mesleğin kuramsal temellerini tartışabilmesi ve eleştirel olarak değerlendirebilmesini sağlamaktır. .
Dersin İçeriği
Felsefe ve Bilim, Hemşirelik Felsefesi, hemşirelik bilgisinin gelişimi Hemşirelikte Temel Kavramlar ve ilişkileri, Hemşirelikte Kuramsal Çalışmaların Tarihsel Gelişimi, Model/Kuram geliştirmede terminoloji, Kavram, model, kuram nedir? Hemşirelikte kullanıla temel kuram ve modeller
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Pektekin,Ç. (2013) Hemşirelik Felsefesi Kuram-Bakım Modelleri ve Politik yaklaşımlar. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. 2. Potter, A.P., Perry, A.G., Stockert, P.A., Hall, A.M. (2013). Fundamentals of Nursing, 8 th Edition, Mosby, Canada. 3. Birol, L. (2007). Hemşirelik Süreci. İzmir: Etki Matbaacılık Yayıncılık 4. Karadağ A, Çalışkan N, Baykara ZG. (2017). Hemşirelik Teorileri ve Modelleri, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul 5. Nightingale, F (1969)Notes on Nursing. What it is and what it is not. Dover Publications. USA. 6. Pektekin,Ç. (2013) HEMŞİRELİK FELSEFESİ Kuram-Bakım Modelleri ve Politik yaklaşımlar. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. 7. NelsonS.,RaffertyA.M.(2016)FLORENCE NIGHTINGALE HAKKINDA DÜŞÜNCELER. (Çev Ed.)Neriman A., Özdem, A. Nobel Tıp Kitabevler İstanbul 8. Tomey MA, Alligood MR. (2006).Nursing Theorist and Their Work. 8 th Edition, Mosby,USA
Notlar
ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel hemşirelik felsefesini kavrar. |
ÖÇ02 | Hemşireliğin bilimsel alt yapısını yorumlar. |
ÖÇ03 | Hemşirelik kuram ve modellerini yorumlar. |
ÖÇ04 | Hemşirelik kuram ve modellerinin bakımda yer alma biçimini analiz eder |
ÖÇ05 | Farklı modellerin kullanımını sentez eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Felsefe, bilim, hemşirelik felsefesi | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Hemşirelik bilgisinin gelişimi | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Bilim, felsefe ve bakımın esasları | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Hemşirelik ve temel kavramları Hemşirelikte Kuramsal Çalışmaların Tarihsel Gelişimi, Model/Kuram geliştirmede terminoloji | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Hemşirelikte Kuramsal Çalışmaların Tarihsel Gelişimi, Model/Kuram geliştirmede terminoloji | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Hemşirelik kuramlarına giriş | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Kuramdan uygulamaya bakım | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | ders notları ve literatür çalışması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Temel Hemşirelik Kuramları ve ülkemizdeki durumu | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Temel Hemşirelik Kuramları 1 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Temel Hemşirelik Kuramları 2 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Temel Hemşirelik Kuramları 3 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Temel Hemşirelik Kuramları 4 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Temel Hemşirelik Kuramları 5 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Temel Hemşirelik Kuramları 6 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları ve literatür çalışması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları ve literatür çalışması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,96 | ||
AKTS | 6 AKTS |