Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
HEMŞİRELİK (DR) | |
Kod | HEM713 |
Ad | Bakımda Model Kullanımı |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ZEHRA ESKİMEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, eleştirel düşünme ve bilimsel sorun çözme yaklaşımı ile hemşirelik model ve kuramlarının analiz edilmesi; bu kuramların ileri hemşirelik uygulamaları için bakım, araştırma, eğitim boyutlarında kullanılmasına yönelik bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Kuramlar ve kuram geliştirme aşamaları, hemşirelik kavram ve kuramlarının temel bileşenleri, kuramsal yeterliliğin değerlendirilmesi, hemşirelik kuramlarının kullanımı ve sınıflandırılması, farklı felsefi görüşleri benimseyen hemşire kuramcıların bakım model / kuramlar analizi, yorumu ve değerlendirmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Meleis A.İ. (2012). Theoretical Nursing: Development and Progress. 5th Ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins. 2. Craven, R.F., Hirnle CJ. (2009). Fundamentals of Nursing. Human Health and Function. Philadelphia:Lippincott Williams and Willkins. 3. Aştı, T.A., Karadağ, A. (2019). Hemşirelik Esasları: Bilgiden Uygulamaya,Kavramlar, İlkeler, Beceriler, İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık 4. Harkreader, H, Hogan, M.A. (2004). Fundamentals of Nursing, Caring and Clinical Judgement. St.Louis: Saunders. 5. Roper, N, Logan, W, Tierney, A (1998). The elements of nursing. A model for nursing based on a model of living. Churcill Livingstone. 6. Potter,S., Perry, H. (2017). Fundamentals of Nursing. 9 th Edition. Missouri: Mosby Elsevier.
Notlar
ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hemşirelik kuramlarını oluşturan temel hemşirelik metaparadigmalarını açıklar. |
ÖÇ02 | Hemşirelik kuram ve modellerinin kuramsal yeterliliğini analiz eder. |
ÖÇ03 | İleri hemşirelik uygulamaları için bilimsel bilgi üretmede kuramların kullanımını açıklar. |
ÖÇ04 | Hemşirelik kuram ve modellerinin bakım, eğitim ve yönetimi alanlarına uygulanmasına yönelik öneriler geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kuramsal Çalışmaların Terminolojisi | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
2 | Kuram Geliştirme Süreci ve Kuramsal Yeterliliğin Değerlendirilmesi 1 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Kuram Geliştirme Süreci ve Kuramsal Yeterliliğin Değerlendirilmesi 2 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Hemşirelikte Kuram Geliştirme ve Araştırma | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Hemşirelikte Kuram Geliştirme Tarihsel Süreci | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Hemşirelik Kuramlarının Sınıflandırılması 1 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Hemşirelik Kuramlarının Sınıflandırılması 2 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | literatür taraması ve ders notlarının çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Hemşirelik Kuramlarının Analizi 1 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Hemşirelik Kuramlarının Analizi 2 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Hemşirelik Kuramlarının Analizi 3 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Hemşirelik Kuramlarının Analizi 4 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Hemşirelik Kuramlarının Analizi 5 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Hemşirelik Kuramlarının Analizi 6 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Hemşirelik Kuramlarının Analizi 7 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | literatür taraması ve ders notlarının çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | literatür taraması ve ders notlarının çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
AKTS | 6 AKTS |