Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
HEMŞİRELİK PR. | |
Kod | HMS133 |
Ad | Girişimcilik |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MÜJDE KERKEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MÜJDE KERKEZ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersle öğrencilerin girişimciliğin temelleri ile tanışması ve girişimcilik öz yeterliliklerinin olumlu yönde etkilenmesi amaçlanmaktadır. Girişimcilik eğitimi ile kariyer yolculuklarında girişimciliği nasıl kullanabilecekleri konusunda bakış açılarının oluşması hedeflenmektedir. Aynı zamanda finans planlama, iş fikri geliştirme, yönetim planı oluşturma gibi konularda fikir sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin odağı girişimciliğin temelleridir. Öğrenciler girişimcinin özelliklerini, girişimcilik süreçlerini, uygulamalarını, iş planı kavramını, iş planının temel ögelerini bilir. Girişimcilik kültürü hakkında fikir sahibi olur ve girişimcilik için gereken bakış açısı, tutum ve becerileri edinir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. SEVİL, Ü., & Demirel Bozkurt, Ö. (2018). HEMŞİRELİK VE İNOVASYON. Baskı, İstanbul: Güven Plus Grup Danışmanlık AŞ Yayınları. 2. Erçelik, M. A. (2021). Girişimcilik eğitimi. Ankara: İksad Yayınevi. 3. Orhan, F. (2022). Sağlık hizmetlerinde inovasyon. Ankara: İksad Yayıncılık. ISBN: 978-625-8377-09-5 (https://share.google/Dn53zJDQ7NRwQHp9n) 4. ATASOY, I., & ÖZDEMİR, S. Ç. (2021). Hemşireliğin Geleceği: İnovasyon. Akademisyen Kitabevi. 5. Erkin Ö, Kocatepe V, Duman T. Türkiye’de hemşirelerin tescilli buluşlarının incelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2024;11(1):39-65. 6. Merih, Y. D., Alioğulları, A., Kocabey, M. Y., Gülşen, Ç., & Sezer, A. (2019). Hemşirelikte İnovasyon Kültürü Oluşturma; Bir Başari Öyküsü. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 50(3), 175-181. 7. Dinç, H., & Doğan, E. (2023). Ebelikte ve hemşirelikte inovatif düşünme ve patent. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 58-64. 8. Özdemir, C., Aksoy, N., & Düzgün, M. V. (2022). İnovasyon ve Bilişimin Hemşirelikteki Yeri. Akdeniz Hemşirelik Dergisi, 1(2), 55-62.
Notlar
9. Google Akademik veritabanında yayımlanmış hemşirelik girişimcilik ve inovasyon konulu güncel makaleler. 10. PubMed veritabanında yayımlanmış hemşirelik girişimcilik ve inovasyon ile ilgili araştırmalar. 11. Ulusal Tez Merkezi’nde yer alan hemşirelik alanında girişimcilik ve inovasyon konulu yüksek lisans ve doktora tezleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnovasyonu tanımlar ve önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Girişimciliği tanımlar ve önemini açıklar. |
ÖÇ03 | İnovasyon ve girişimcilik arasındaki bağlantıları açıklar. |
ÖÇ04 | Türkiyede ve dünyada sağlık sektörüne özgü inovasyon çalışma konuları ile ilgili uygulamaları/programları takip eder. |
ÖÇ05 | Hemşirelikte inovasyon ile ilgili uygulamaları takip eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, girişimcilik ve inovasyon kavramlarına giriş | Girişimcilik ve inovasyon” ile ilgili kısa bir makale ya da video inceleyiniz. Not alarak sınıfta paylaşmaya hazır olunuz. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
2 | İnovasyon nedir? Temel kavramlar, hemşirelik ile ilişkisi | Sağlıkta veya hemşirelikte inovasyona dair kısa bir makale, haber ya da video bulunuz | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Altı Şapka, Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Hemşirelikte girişimcilik ve inovatif uygulama örnekleri, Girişimcilikte Etik | Hemşireler için etik ilke ve sorumlulukların okunması. Sağlık Bakanlığı Hasta Haklarına Dair Yönetmeliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka |
4 | Türkiye'de girişimcilik, girişim finansmanı | popüler girişimcilik hareketleri araştırılıp notlar alınır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yenilikçilik, yaratıcılık ve girişimcilik kavramlarının ilişkisi | Ders notları gözden geçirilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Yaratıcı Düşünme Teknikleri ve Uygulamaları | Davetli konuşmacı (Psikoloji/Eğitim Fakültesinden akademisyen) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Ödev / proje konularının belirlenmesi | Ders notları gözden geçirilir | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Genel tarama şeklinde işlenen konular taranır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İnovatif fikir oluşturma süreci (fikirden ürüne) | Girişimcilikle ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | İnovatif ürünlerde koruma ve yasal süreçler (Fikri mülkiyet, patent, etik boyut) | Türk Patent ve Marka Kurumu’nun “Patent nedir?” kısa bilgilendirme sayfasını okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
11 | İş Fikri Geliştirme ve İnovatif Düşünce Atölyesi | Davetli konuşmacı (Teknoloji Transfer Ofisi) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka |
12 | Hemşirelikte inovatif ürünlerin uygulamaya geçirilmesi ve tanıtımı | pubmed | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İş planı hazırlama ve ticarileştirme süreci | TÜBİTAK BİGG programı tanıtım videosunu izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Girişimcilik örnekleri | pubmed | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Hemşirelikte inovasyon örnekleri | pubmed | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav soruları tekrardan gözden geçirilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav soruları tekrar gözden geçirilir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 2 | 6 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,96 | ||
AKTS | 3 AKTS |