HMS133 Girişimcilik

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
HEMŞİRELİK PR.
Kod HMS133
Ad Girişimcilik
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MÜJDE KERKEZ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi MÜJDE KERKEZ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersle öğrencilerin girişimciliğin temelleri ile tanışması ve girişimcilik öz yeterliliklerinin olumlu yönde etkilenmesi amaçlanmaktadır. Girişimcilik eğitimi ile kariyer yolculuklarında girişimciliği nasıl kullanabilecekleri konusunda bakış açılarının oluşması hedeflenmektedir. Aynı zamanda finans planlama, iş fikri geliştirme, yönetim planı oluşturma gibi konularda fikir sahibi olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin odağı girişimciliğin temelleridir. Öğrenciler girişimcinin özelliklerini, girişimcilik süreçlerini, uygulamalarını, iş planı kavramını, iş planının temel ögelerini bilir. Girişimcilik kültürü hakkında fikir sahibi olur ve girişimcilik için gereken bakış açısı, tutum ve becerileri edinir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1. SEVİL, Ü., & Demirel Bozkurt, Ö. (2018). HEMŞİRELİK VE İNOVASYON. Baskı, İstanbul: Güven Plus Grup Danışmanlık AŞ Yayınları. 2. Erçelik, M. A. (2021). Girişimcilik eğitimi. Ankara: İksad Yayınevi. 3. Orhan, F. (2022). Sağlık hizmetlerinde inovasyon. Ankara: İksad Yayıncılık. ISBN: 978-625-8377-09-5 (https://share.google/Dn53zJDQ7NRwQHp9n) 4. ATASOY, I., & ÖZDEMİR, S. Ç. (2021). Hemşireliğin Geleceği: İnovasyon. Akademisyen Kitabevi. 5. Erkin Ö, Kocatepe V, Duman T. Türkiye’de hemşirelerin tescilli buluşlarının incelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2024;11(1):39-65. 6. Merih, Y. D., Alioğulları, A., Kocabey, M. Y., Gülşen, Ç., & Sezer, A. (2019). Hemşirelikte İnovasyon Kültürü Oluşturma; Bir Başari Öyküsü. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 50(3), 175-181. 7. Dinç, H., & Doğan, E. (2023). Ebelikte ve hemşirelikte inovatif düşünme ve patent. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 58-64. 8. Özdemir, C., Aksoy, N., & Düzgün, M. V. (2022). İnovasyon ve Bilişimin Hemşirelikteki Yeri. Akdeniz Hemşirelik Dergisi, 1(2), 55-62.

Notlar

9. Google Akademik veritabanında yayımlanmış hemşirelik girişimcilik ve inovasyon konulu güncel makaleler. 10. PubMed veritabanında yayımlanmış hemşirelik girişimcilik ve inovasyon ile ilgili araştırmalar. 11. Ulusal Tez Merkezi’nde yer alan hemşirelik alanında girişimcilik ve inovasyon konulu yüksek lisans ve doktora tezleri.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İnovasyonu tanımlar ve önemini açıklar.
ÖÇ02 Girişimciliği tanımlar ve önemini açıklar.
ÖÇ03 İnovasyon ve girişimcilik arasındaki bağlantıları açıklar.
ÖÇ04 Türkiyede ve dünyada sağlık sektörüne özgü inovasyon çalışma konuları ile ilgili uygulamaları/programları takip eder.
ÖÇ05 Hemşirelikte inovasyon ile ilgili uygulamaları takip eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı, girişimcilik ve inovasyon kavramlarına giriş Girişimcilik ve inovasyon” ile ilgili kısa bir makale ya da video inceleyiniz. Not alarak sınıfta paylaşmaya hazır olunuz. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
2 İnovasyon nedir? Temel kavramlar, hemşirelik ile ilişkisi Sağlıkta veya hemşirelikte inovasyona dair kısa bir makale, haber ya da video bulunuz Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Altı Şapka, Anlatım, Soru-Cevap
3 Hemşirelikte girişimcilik ve inovatif uygulama örnekleri, Girişimcilikte Etik Hemşireler için etik ilke ve sorumlulukların okunması. Sağlık Bakanlığı Hasta Haklarına Dair Yönetmeliğin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka
4 Türkiye'de girişimcilik, girişim finansmanı popüler girişimcilik hareketleri araştırılıp notlar alınır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yenilikçilik, yaratıcılık ve girişimcilik kavramlarının ilişkisi Ders notları gözden geçirilir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
6 Yaratıcı Düşünme Teknikleri ve Uygulamaları Davetli konuşmacı (Psikoloji/Eğitim Fakültesinden akademisyen) Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Ödev / proje konularının belirlenmesi Ders notları gözden geçirilir Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Genel tarama şeklinde işlenen konular taranır Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İnovatif fikir oluşturma süreci (fikirden ürüne) Girişimcilikle ilgili makaleler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 İnovatif ürünlerde koruma ve yasal süreçler (Fikri mülkiyet, patent, etik boyut) Türk Patent ve Marka Kurumu’nun “Patent nedir?” kısa bilgilendirme sayfasını okuyunuz Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
11 İş Fikri Geliştirme ve İnovatif Düşünce Atölyesi Davetli konuşmacı (Teknoloji Transfer Ofisi) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka
12 Hemşirelikte inovatif ürünlerin uygulamaya geçirilmesi ve tanıtımı pubmed Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 İş planı hazırlama ve ticarileştirme süreci TÜBİTAK BİGG programı tanıtım videosunu izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Girişimcilik örnekleri pubmed Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Hemşirelikte inovasyon örnekleri pubmed Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav soruları tekrardan gözden geçirilir. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav soruları tekrar gözden geçirilir. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 6 12
Toplam İş Yükü (Saat) 74
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,96
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.10.2025 03:34