Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
HEMŞİRELİK PR. | |
Kod | HMS390 |
Ad | Yara Bakımı ve Modern Yara Bakım Ürünleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere; cerrahi hastalarda görülen yara tiplerini ayırt edebilme, yara iyileşme süreçlerini değerlendirme ve modern yara bakım ürünlerini klinik karar süreçlerinde etkin kullanabilme becerilerini kazandırmak amaçlanır.
Dersin İçeriği
Akut ve kronik yaraların değerlendirilmesi, iyileşme süreçlerinin izlenmesi, enfeksiyonların önlenmesi ve yara özelliklerine uygun bakım ürünlerinin seçilmesi konularında bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlayan bir hemşirelik uzmanlık alanıdır.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu ya da yan koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Erkal İlhan S. Yara bakım hemşireliği. Alter Yayıncılık. Ankara, 2017. 9786059870184 Deniz Doğan S., Köse Tosunöz İ., Arslan S. Örnek Vakalarla Yara Yönetimi. Akademisyen Kitabevi. Ankara, 2024. 9786253750152
Notlar
İlgili alanda yapılmış tezler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farklı yara tiplerini sınıflandırarak, etiyolojik nedenlerini açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Yaranın değerlendirilmesinde kullanılan yöntem ve araçları sıralayabilir. |
ÖÇ03 | Cerrahi yara, basınç yarası, diyabetik ayak, venöz ülser gibi sık karşılaşılan yara türlerini tanımlayarak uygun tedavi yaklaşımlarını seçebilir. |
ÖÇ04 | Modern yara bakım ürünlerini (hidrokolloid, hidrojel, alginat, köpük vb.) endikasyonlarına göre ayırt ederek uygun ürün seçiminde karar verebilir. |
ÖÇ05 | Yara bakımında enfeksiyon riskini azaltmaya yönelik kanıta dayalı önlemleri açıklayabilir. |
ÖÇ06 | Klinik örnekler üzerinden vaka analizi yaparak, uygun yara bakım stratejilerini planlayabilir ve değerlendirebilir. |
ÖÇ07 | Yara bakımında interdisipliner ekip çalışmasının önemini açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Yara tipleri ve yara iyileşme evreleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Akut ve kronik yaraların hemşirelik açısından farkları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yara iyileşmesini etkileyen sistemik ve lokal faktörler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yara değerlendirme yöntemleri ve dokümantasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Yara sınıflamaları (Stage, NPUAP, PUSH, Bates-Jensen vb.) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Modern yara ürünlerine giriş: Ürün gruplarının tanıtımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Hidrokolloid, hidrojel ve alginat esaslı ürünler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Köpük pansumanlar ve film pansumanlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Antimikrobiyal içerikli pansumanlar (gümüş, bal vb.) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Negatif basınçlı yara tedavisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
12 | Ostomi bakımı ve özel yara durumları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Kanıta dayalı uygulamalar: Güncel kılavuzlar ve araştırmalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Yara bakım hemşireliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Yara bakım hemşireliği- devamı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 63 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,52 | ||
AKTS | 3 AKTS |