HMS390 Yara Bakımı ve Modern Yara Bakım Ürünleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
HEMŞİRELİK PR.
Kod HMS390
Ad Yara Bakımı ve Modern Yara Bakım Ürünleri
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere; cerrahi hastalarda görülen yara tiplerini ayırt edebilme, yara iyileşme süreçlerini değerlendirme ve modern yara bakım ürünlerini klinik karar süreçlerinde etkin kullanabilme becerilerini kazandırmak amaçlanır.

Dersin İçeriği

Akut ve kronik yaraların değerlendirilmesi, iyileşme süreçlerinin izlenmesi, enfeksiyonların önlenmesi ve yara özelliklerine uygun bakım ürünlerinin seçilmesi konularında bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlayan bir hemşirelik uzmanlık alanıdır.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu ya da yan koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Erkal İlhan S. Yara bakım hemşireliği. Alter Yayıncılık. Ankara, 2017. 9786059870184 Deniz Doğan S., Köse Tosunöz İ., Arslan S. Örnek Vakalarla Yara Yönetimi. Akademisyen Kitabevi. Ankara, 2024. 9786253750152

Notlar

İlgili alanda yapılmış tezler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Farklı yara tiplerini sınıflandırarak, etiyolojik nedenlerini açıklayabilir.
ÖÇ02 Yaranın değerlendirilmesinde kullanılan yöntem ve araçları sıralayabilir.
ÖÇ03 Cerrahi yara, basınç yarası, diyabetik ayak, venöz ülser gibi sık karşılaşılan yara türlerini tanımlayarak uygun tedavi yaklaşımlarını seçebilir.
ÖÇ04 Modern yara bakım ürünlerini (hidrokolloid, hidrojel, alginat, köpük vb.) endikasyonlarına göre ayırt ederek uygun ürün seçiminde karar verebilir.
ÖÇ05 Yara bakımında enfeksiyon riskini azaltmaya yönelik kanıta dayalı önlemleri açıklayabilir.
ÖÇ06 Klinik örnekler üzerinden vaka analizi yaparak, uygun yara bakım stratejilerini planlayabilir ve değerlendirebilir.
ÖÇ07 Yara bakımında interdisipliner ekip çalışmasının önemini açıklayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 2
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Yara tipleri ve yara iyileşme evreleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Akut ve kronik yaraların hemşirelik açısından farkları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Yara iyileşmesini etkileyen sistemik ve lokal faktörler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Yara değerlendirme yöntemleri ve dokümantasyon Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Yara sınıflamaları (Stage, NPUAP, PUSH, Bates-Jensen vb.) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
6 Modern yara ürünlerine giriş: Ürün gruplarının tanıtımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Hidrokolloid, hidrojel ve alginat esaslı ürünler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
8 Ara Sınavlar Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Köpük pansumanlar ve film pansumanlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
10 Antimikrobiyal içerikli pansumanlar (gümüş, bal vb.) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Negatif basınçlı yara tedavisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Tartışma
12 Ostomi bakımı ve özel yara durumları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Kanıta dayalı uygulamalar: Güncel kılavuzlar ve araştırmalar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Yara bakım hemşireliği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Yara bakım hemşireliği- devamı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 63
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,52
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.04.2025 08:33