TRKS307 Türkçenin Söz Varlığı

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod TRKS307
Ad Türkçenin Söz Varlığı
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FARUK YILDIRIM
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı sözcük kavramını izah etmek, Türkçenin söz varlığını, sözcüklerin anlam boyutunu incelemektir.

Dersin İçeriği

Sözcük Bilim ve Türkçenin söz varlığı hakkında ayrıntılı bilgiler.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ergin, Muharrem; Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, İstanbul, 1984. Eker, Süer; Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, Ankara, 2003. Deny, Jean; Türk Dili Gramerinin temel Kuralları, TDK Yayınları, Ankara, 2004. Aksan, Doğan; Türkçenin Sözvarlığı. Türk Dilinin Sözcükbilimiyle. İlgili Gözlemler, Saplamalar, Engin Yayınevi, Ankara, 1996.

Notlar

Ergin, Muharrem; Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yayınları, İstanbul, 1984. Eker, Süer; Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, Ankara, 2003. Deny, Jean; Türk Dili Gramerinin temel Kuralları, TDK Yayınları, Ankara, 2004


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sözcük bilimin içeriği ve diğer dil bilim konularıyla ilişkisi hakkında bilgi sahibi olabilir.
ÖÇ02 Bir dilin söz varlığı hakkında bilgi sahibi olabilir.
ÖÇ03 Söz varlığının içerdiği unsurları (temel söz varlığı, deyimler, atasözleri, terimler...) kavrayabilir.
ÖÇ04 Köktürkçe, Eski Uygur Türkçesi ve Karahanlı Türkçesi döneminde Türkçenin söz varlığı hakkında bilgi sahibi olabilir.
ÖÇ05 Eski Anadolu Türkçesi ve Türkiye Türkçesi döneminde Türkçenin söz varlığı hakkında bilgi sahibi olabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 4
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dil bilim ve konuları Aksan, D. (2015). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sözcük bilim 1. ünite Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Söz varlığı 2. Ünite Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Söz varlığının içerdiği temel öğeler 3. ünite Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Temel söz varlığı, deyimler, atasözleri 4 ünite Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 İlişki sözleri, kalıplaşmış sözler, terimler 5 ünite Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Çeviri sözcükler, yabancı sözcükler 6 ünite Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Köktürkçenin söz varlığı 7 ünite Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Eski Uygur Türkçesinin söz varlığı 8. ünite Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Karahanlı Türkçesinin söz varlığı 9. ünite Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Eski Anadolu Türkçesinin söz varlığı 10 ünite Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Eski Anadolu Türkçesinin söz varlığı 11 ünite Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Türkiye Türkçesinin söz varlığı 12 ünite Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Türkiye Türkçesinin söz varlığı 12 ünite Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 76
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,04
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.05.2025 09:24