TRKS311 Türkçe Ders Kitabı İncelemeleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod TRKS311
Ad Türkçe Ders Kitabı İncelemeleri
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Ders kitabının bir dersin en önemli gereçlerinden biri olarak öğretimdeki yeri. Ders kitabını oluşturan dış koşullar (yasalar, yönetmelikler; okul türleri, piyasa koşulları vb.) ile iç koşulların (kullanılacak yöntemler, konu alanının özellikleri, fiziksel yapı koşulları vb.) tanıtılması ve bu konuda uygulamaların yapılması. Ders kitabı inceleme alanında dünyadaki birikimden yararlanma. Bir ders kitabında önemli olan dil, konusal bütünlük sınamayı ve sağlamlaştırmayı öngören alıştırma biçimleri ve zenginliği, Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği, sayfa düzeni ve grafik öğelerin kullanımı gibi öğelerin işlevi ve bunların farklı anlayışlara göre oluşturulmuş (eski-yeni) ders kitapları üzerinde uygulamalı olarak gösterilmesi. Her öğretmen adayının, kendi alanıyla ilgili bir ders kitabını çok açılı bir anlayışla kuşatabilmesi ve bir değerlendirme raporu yazması için gereken çalışmaların yapılması. Bu çalışma için Cumhuriyetin ilk yıllarından günümüze kadar uygulanan farklı öğretim programları için hazırlanmış farklı anlayışlardaki ders kitapları uygulama örneği olarak kullanılmalı.

Dersin İçeriği

Ders kitapları eğitim öğretim etkinliklerinin en temel değişkenlerinden birisidir. Bu nedenle ders kitabının niteliği bir dersin başarıya ulaşmasında önemli etkenlerden birisi olarak görülür. Bu dersi alan öğrenciler Türkçe ders kitaplarını biçim ve içerik açısından değerlendirme becerisini kazanı Türkçe ders kitabının biçimsel ve içerik ögelerini tanıyıp nasıl olması gerektiği konusunda bilgi ve beceri edinirler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Memiş. M. (2024). Türkçe ders kitabı inceleme kılavuzu, Ankara: Nobel Yayınları.

Notlar

Memiş. M. (2024). Türkçe ders kitabı inceleme kılavuzu, Ankara: Nobel Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ders kitaplarının eğitim sürecindeki önemini bilir.
ÖÇ02 Ders kitaplarının dayandığı yasal temelleri ve bu konudaki sınırlıkları bilir.
ÖÇ03 Ders kitaplarında iç ve dış koşulları ya da belirleyenleri tanır.
ÖÇ04 Türkçe ders kitaplarında kullanılması gereken dil özelliklerini bilir.
ÖÇ05 Türkçe ders kitaplarında metinlerin kullanma gerekçelerini bilir.
ÖÇ06 Türkçe ders kitaplarında kullanılan metinleri eleştirel olarak değerlendirir.
ÖÇ07 Türkçe ders kitaplarındaki dış yapı özelliklerini bilir ve eleştirel olarak değerlendirir.
ÖÇ08 Türkçe ders kitaplarının hazırlanması ile öğretim programının amaç ve ilkeleri arasındaki ilişkiyi bilir ve değerlendirir.
ÖÇ09 Türkçe ders kitaplarında dilbilgisi öğretiminin nasıl olması gerektiğini bilir.
ÖÇ10 Türkçe ders kitaplarının dört temel beceriyi ele alış yöntemlerini eleştirel bir bakış açısıyla inceler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 2
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. 4
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 2
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 2
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders Kitaplarının Tanımı ve Gerekliliği Ders Notu (1. Bölüm) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Ders Kitabının Hazırlanmasındaki Eğitsel ve Yasal Dayanaklar Ders Notu (2. Bölüm) Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Ders Kitaplarının Temel Özellikleri Ders Notu (3. Bölüm) Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
4 Türkçe Ders Kitaplarında Dil Kullanımı Ders Notu (4. Bölüm) Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Türkçe Ders Kitaplarında Dış Yapı Özellikleri Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
6 Türkçe Ders Kitaplarında Metinlerin Kullanım Nedeni ve Özellikleri Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerde İçerik Çözümlemesi: İnsan Tipolojisi Ders Notu (5. Bölüm) Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Sınav Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerde İçerik Çözümlemesi: Toplumsal Yaşam Ders Notu (6. Bölüm) Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Türkçe Ders Kitaplarında Dil Bilgisi Öğretimi Ders Notu (7. Bölüm) Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Türkçe Ders Kitaplarında Okuma Eğitimi Ders Notu (8. Bölüm) Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Türkçe Ders Kitaplarında Yazma Eğitimi Ders Notu (9. Bölüm) Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Türkçe Ders Kitaplarında Dinleme Eğitimi Ders Notu (10. Bölüm) Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Türkçe Ders Kitaplarında Konuşma Eğitimi Ders Notu (11. Bölüm) Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Sonuç Raporları ve Değerlendirme Literatür Taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 1 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 3 4 12
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2025 12:59