FELS317 Sosyal Hareketler Sosyolojisi

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
FELSEFE GRUBU ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod FELS317
Ad Sosyal Hareketler Sosyolojisi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CAHİT ASLAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bir toplumda meydana gelen ekonomik, sosyal ve siyasi patlamalar, panikler ve bunalım dönemlerine özgü kitlevi hareketler gibi sosyal gerginlikler olmaktadır. İşte Türkiye’de ve dünyada tarihsel süreç içerisinde meydana gelmiş ve belirli sosyal normlara dayalı eylem kalıplarını anlamak önemlidir. Bu bağlamda öğrencilere sosyal hareketlerin tarihsel ve kuramsal temellerini kavratılacak; farklı sosyal hareket türlerini analiz edebilme yetisi kazandırılacak; sosyal hareketlerin toplumsal değişim üzerindeki etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmesi sağlanacak; küresel ve yerel bağlamda sosyal hareketlerin rolünü anlamaları sağlanacak; sosyal hareketlere katılım ve örgütlenme süreçlerini açıklayabilme becerileri geliştirilecektir.

Dersin İçeriği

Sosyal hareketin neliği. Sosyal hareket kavramıyla ilişkili kavramların farklılıkları. Sosyal hareketlerin bileşenleri: ideoloji; liderler ve takipçileri; strateji ve taktikler. Sosyal hareket olasılıkları ve sosyal hareket örgütü. Sosyal hareketlerde aşamalar ve sosyal hareketin kariyeri. Sosyal hareket türleri. Sosyal düzeni reddetmenin belli başlı tarzları. Sosyal hareket kuramları. Eski sosyal hareketlerden yeni sosyal hareketlere. Küreselleşme karşıtı sosyal hareketler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Çayır. Kenan. (1999). Yeni Sosyal Hareketler. İstanbul. Kaknüs Yayınları. Garner. Roberta (1996). “Social Movements Theories: Conttemporary Movements and Ideology”. New York: Mc Graw-Hill Inc.. s. 41-67. Gusfield. Joseph R. (1970). “Protest. Reform and Revolt: A Reader in Socila Movements. New York: Wiley. 576 pp.

Notlar

Swindler. Ann (1995). Cultural Power and Social Movements. Social Movements and Culture. Ed: Heank Johston and Bert Klandermans. University


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyal hareketlerin temel kavramlarını, kuramlarını ve tarihçesini açıklar.
ÖÇ02 Sosyal hareketleri farklı sosyolojik yaklaşımlar çerçevesinde analiz eder.
ÖÇ03 Toplumsal değişim ve sosyal hareketler arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
ÖÇ04 Çeşitli sosyal hareketlerin dinamiklerini ve etkilerini örneklerle tartışır.
ÖÇ05 Güncel sosyal hareketleri inceleyip, eleştirel analizler yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel bakabilme becerisi kazanır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Tanıtımı, dersin amacı, kapsamı ve işleyişi. Hazırbulunuşluk Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sosyal hareketlerin tanımı, önemi ve tarihsel bağlamı. Sosyal hareketlerle ilişkili kavramlar Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sosyal Hareketlerin Bileşenleri: İdeoloji; Lider-liderlik ve takipçileri; Strateji ve taktikler. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Sosyal Hareketlerin Kuramsal Temelleri – 1: Marx, Weber ve Durkheim’ın sosyal hareketlere yaklaşımları. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Sosyal Hareketlerin Kuramsal Temelleri – 2: Kaynak mobilizasyonu teorisi, politik süreç teorisi, çerçeveleme teorisi. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Tarihsel Sosyal Hareketler: Sanayi devrimi sonrası sosyal hareketler: İşçi hareketleri, kadın hareketleri. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Yeni Sosyal Hareketler: Çevre, kimlik, insan hakları ve küresel adalet hareketleri. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yerel ve Küresel Sosyal Hareketler: Küresel hareketlerin yerel bağlamdaki etkileri ve yerelleşme süreçleri. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Şiddet ve Barışçıl Sosyal Hareketler: Sosyal hareketlerin şiddet içermeyen ve şiddet içeren türleri. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Dijitalleşme ve Sosyal Hareketler: Sosyal medyanın ve dijital platformların sosyal hareketlerdeki rolü. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Anlatım
12 Türkiye’de Sosyal Hareketler: Türkiye’deki tarihsel ve güncel sosyal hareketlerin analizi. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Sosyal Hareketlerin Toplumsal Etkileri: Toplumsal değişim ve sosyal hareketler arasındaki ilişki. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Güncel Sosyal Hareketler: Son yıllarda öne çıkan sosyal hareketlerin tartışılması. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Genel Değerlendirme ve Tartışma: Öğrencilerin dönem boyunca öğrendiklerinin tartışılması. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 40 40
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 29.04.2025 11:55