Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
FELSEFE GRUBU ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | FELS317 |
Ad | Sosyal Hareketler Sosyolojisi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bir toplumda meydana gelen ekonomik, sosyal ve siyasi patlamalar, panikler ve bunalım dönemlerine özgü kitlevi hareketler gibi sosyal gerginlikler olmaktadır. İşte Türkiye’de ve dünyada tarihsel süreç içerisinde meydana gelmiş ve belirli sosyal normlara dayalı eylem kalıplarını anlamak önemlidir. Bu bağlamda öğrencilere sosyal hareketlerin tarihsel ve kuramsal temellerini kavratılacak; farklı sosyal hareket türlerini analiz edebilme yetisi kazandırılacak; sosyal hareketlerin toplumsal değişim üzerindeki etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmesi sağlanacak; küresel ve yerel bağlamda sosyal hareketlerin rolünü anlamaları sağlanacak; sosyal hareketlere katılım ve örgütlenme süreçlerini açıklayabilme becerileri geliştirilecektir.
Dersin İçeriği
Sosyal hareketin neliği. Sosyal hareket kavramıyla ilişkili kavramların farklılıkları. Sosyal hareketlerin bileşenleri: ideoloji; liderler ve takipçileri; strateji ve taktikler. Sosyal hareket olasılıkları ve sosyal hareket örgütü. Sosyal hareketlerde aşamalar ve sosyal hareketin kariyeri. Sosyal hareket türleri. Sosyal düzeni reddetmenin belli başlı tarzları. Sosyal hareket kuramları. Eski sosyal hareketlerden yeni sosyal hareketlere. Küreselleşme karşıtı sosyal hareketler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Çayır. Kenan. (1999). Yeni Sosyal Hareketler. İstanbul. Kaknüs Yayınları. Garner. Roberta (1996). “Social Movements Theories: Conttemporary Movements and Ideology”. New York: Mc Graw-Hill Inc.. s. 41-67. Gusfield. Joseph R. (1970). “Protest. Reform and Revolt: A Reader in Socila Movements. New York: Wiley. 576 pp.
Notlar
Swindler. Ann (1995). Cultural Power and Social Movements. Social Movements and Culture. Ed: Heank Johston and Bert Klandermans. University
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyal hareketlerin temel kavramlarını, kuramlarını ve tarihçesini açıklar. |
ÖÇ02 | Sosyal hareketleri farklı sosyolojik yaklaşımlar çerçevesinde analiz eder. |
ÖÇ03 | Toplumsal değişim ve sosyal hareketler arasındaki ilişkiyi değerlendirir. |
ÖÇ04 | Çeşitli sosyal hareketlerin dinamiklerini ve etkilerini örneklerle tartışır. |
ÖÇ05 | Güncel sosyal hareketleri inceleyip, eleştirel analizler yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, dersin amacı, kapsamı ve işleyişi. | Hazırbulunuşluk | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sosyal hareketlerin tanımı, önemi ve tarihsel bağlamı. Sosyal hareketlerle ilişkili kavramlar | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sosyal Hareketlerin Bileşenleri: İdeoloji; Lider-liderlik ve takipçileri; Strateji ve taktikler. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sosyal Hareketlerin Kuramsal Temelleri – 1: Marx, Weber ve Durkheim’ın sosyal hareketlere yaklaşımları. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Sosyal Hareketlerin Kuramsal Temelleri – 2: Kaynak mobilizasyonu teorisi, politik süreç teorisi, çerçeveleme teorisi. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Tarihsel Sosyal Hareketler: Sanayi devrimi sonrası sosyal hareketler: İşçi hareketleri, kadın hareketleri. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Yeni Sosyal Hareketler: Çevre, kimlik, insan hakları ve küresel adalet hareketleri. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yerel ve Küresel Sosyal Hareketler: Küresel hareketlerin yerel bağlamdaki etkileri ve yerelleşme süreçleri. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Şiddet ve Barışçıl Sosyal Hareketler: Sosyal hareketlerin şiddet içermeyen ve şiddet içeren türleri. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Dijitalleşme ve Sosyal Hareketler: Sosyal medyanın ve dijital platformların sosyal hareketlerdeki rolü. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Anlatım |
12 | Türkiye’de Sosyal Hareketler: Türkiye’deki tarihsel ve güncel sosyal hareketlerin analizi. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sosyal Hareketlerin Toplumsal Etkileri: Toplumsal değişim ve sosyal hareketler arasındaki ilişki. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Güncel Sosyal Hareketler: Son yıllarda öne çıkan sosyal hareketlerin tartışılması. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel Değerlendirme ve Tartışma: Öğrencilerin dönem boyunca öğrendiklerinin tartışılması. | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |