Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
KİMYA (YL) | |
Kod | YLKM502 |
Ad | Bor Bileşikleri ve Endüstriyel Uygulamaları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BURAK AY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere bor ve bileşikleri hakkında bilgi vermek, bu bileşiklerin kullanıldığı alanları tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste bor kimyasına giriş ve borun önemi, ülkemizdeki bor rezervleri, organoboranlar ve inorganik bor bileşiklerinin önemi, üretilecek bor bileşiklerinin yapısal karakterizasyonları ve bor bileşiklerinin endüstriyel uygulamaları anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Organometallic Compounds of Boron, K. Smith.
Notlar
Rare Earths-Transition Metals-Boron Compounds, E. Burzo.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Borun önemini öğrenir. |
ÖÇ02 | Bor bileşiklerini tanır. |
ÖÇ03 | Ülkemizdeki bor rezervleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Organoboron bileşiklerinin önemini anlar. |
ÖÇ05 | İnorganik bor bileşiklerini öğrenir. |
ÖÇ06 | Üretilecek bor malzemelerinin karakterizasyonunu belirler. |
ÖÇ07 | Üretilen bileşiklerin kullanım alanlarını öğrenir. |
ÖÇ08 | Konu ile ilgili literatür çalışmaları yapmayı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında araştırma yaparak bilgiye ulaşır, bilgiyi değerlendirir ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında uygulanan teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olur, inceleme, öğrenme ve uygulama yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kurumsal modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve karşılaşılan sorunları çözümler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında bilimsel gelişmeleri takip eder. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir çalışmayı planlar ve sürdürebilir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni durumlara uyum ve sorun çözebilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında yeni teknolojiye ulaşır. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında bağımsız ve takımlarda çalışma ve sorumluluk alma yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında yönlenmeleri izler, karmaşık durumlarda çözümlenme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarının sonuçlarını yazılı ve sözlü olarak sunar. Çevre sorunlarına bilimsel yaklaşır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel ve etik değerleri gözetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam alanları ve koşullarını ilgilendiren sorunlara bilimsel yaklaşımlarda bulunarak çözüm üretir, bulunduğu çevreyi bilgilendirerek bilinçlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bor kimyasına giriş | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Borun önemi | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Borun Doğada Bulunuşu ve Türkiye’deki Bor Rezervleri | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Bor Bileşikleri | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Organoboron Bileşiklerinin Önemi ve Kullanım Alanları | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Organoboron Bileşiklerinin Yapısal Karakterizasyonları | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Organoboron Bileşikleri ile Yapılan Literatür Çalışmaları | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | İnorganik Bor Bileşikleri ve Kullanım Alanları | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bor-Oksijen Bileşikleri ve Bor-Halojenürler | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Bor-Azot ve Bor-Karbon Bileşikleri | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Bor Hidrürler ve Sınıflandırılmaları | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İnorganik Bor Bileşiklerinin Yapısal Karakterizasyonları | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Literatürde Bor Bileşikleri ve Endüstriyel Uygulamaları I | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Literatürde Bor Bileşikleri ve Endüstriyel Uygulamaları II | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konular ilgili kitap ve internetten çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,64 | ||
AKTS | 6 AKTS |