FELS318 Eleştirel Pedagoji

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
FELSEFE GRUBU ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod FELS318
Ad Eleştirel Pedagoji
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

İki ana amaç sayılabilir. Bunlardan birincisi geleneksel (tinsel) ve görgül (empirik) anlayışların ötesinde doğrudan eleştirel ve refleksif düşünme becerilerini geliştirmektir. İkincisi ise eğitimin amaç ve işlevlerini, eğitim kurumlarını, eğitim süreç, uygulama ve çıktılarını farklı boyutlarıyla ve farklı perspektiflerden irdeleyebilmek, değerlendirebilmek ve yeni görüş ve öneriler geliştirebilmektir.

Dersin İçeriği

Eleştirel düşünmenin oluşumu; eleştirel düşüncenin özellikleri; eleştirel pedagoji teori ve yaklaşımları; bilgi, bilim, eğitim ilişkileri; eğitim, uygarlık ve kültür ilişkileri; eğitim hakkı, eğitim olanağı ve fırsat eşitliğine yönelik tartışmalar; eğitimde özerklik tartışmaları, okulların zümre ve sınıflara göre durumu; eğitim ve üretim, eğitim ve sürdürüm, yazgı ve özgürlük tartışmaları; eğitim ve inovasyon, eğitim ve kalkınma; okulun finansmanı; eğitimde metalaşma, ticarileşme, piyasalaşma; eğitim, millet, devlet ilişkileri; eğitim ve iktidar; okul yönetimi ve demokrasi (çoğulculuk); denetim ve disiplin; eğitim ve okul türleri; okul türleri ve ayrışma, okul ve ayrımcılık; okulda rutinler ve şiddet; eğitim ve kimlik oluşumu; eğitim, entegrasyon ve ideoloji; müfredat ve örtük programlama; başarı, sınav, kademeler arası geçiş; alternatif eğitim teori ve uygulamaları gibi konular farklı perspektiflerden ve eleştirel bir yaklaşımla irdelenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır

Kaynaklar

Freire'nin ve Bourdieu'nün eğitim ile ilgili temel eserleri ile temel eleştirel pedagoji kitap ve makaleleri

Notlar

Mevcut eğitim sistemleri ile ilgili raporlar, eğitim eleştirileri ve alternatif eğitim modellerine dair her tür materyal


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eğitimle ilgili ana kavram ve teorileri bilir.
ÖÇ02 Eğitim ile kimlik, kültür, medeniyet, kalkınma ilişkilerini kurar.
ÖÇ03 Alternatif eğitim yaklaşımlarını sıralar.
ÖÇ04 Eğitim sorunları ve güncel tartışmaları izler.
ÖÇ05 Eğitim ve iktidar ilişkilerini irdeleyebilir, yorumlayabilir.
ÖÇ06 Eğitimin amaçlarını, programları, müfredatları farklı perspektiflerden değerlendirebilir.
ÖÇ07 Okul içi ilişkileri, rutinler, sınavlar ve disiplin süreçlerini irdeleyebilir.
ÖÇ08 Gerek eğitimdeki gerek yaşamdaki konu ve olaylara farklı perspektiflerden bakabilir, eleştirel düşünür.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel bakabilme becerisi kazanır 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Eleştirel düşünmenin oluşumu; eleştirel düşüncenin özellikleri Derse genel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Eleştirel pedagoji teori ve yaklaşımları İlgili kaynak okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bilgi, bilim, eğitim ilişkileri; eğitim, uygarlık ve kültür ilişkileri İlgili kaynak okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Eğitim hakkı, eğitim olanağı ve fırsat eşitliğine yönelik tartışmalar İlgili kaynak okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yazgı ve özgürlük; eğitimde özerklik tartışmaları, okulların zümre ve sınıflara göre durumu İlgili kaynak okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Eğitim ve üretim, eğitim ve sürdürüm tartışmaları; eğitim ve inovasyon, eğitim ve kalkınma İlgili kaynak okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Okulun finansmanı; eğitimde metalaşma, ticarileşme, piyasalaşma İlgili kaynak okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eğitim, millet, devlet ilişkileri İlgili kaynak okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Eğitim ve iktidar; okul yönetimi ve demokrasi (çoğulculuk); denetim ve disiplin İlgili kaynak okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Eğitim ve okul türleri; okul türleri ve ayrışma, okul ve ayrımcılık; okulda rutinler ve şiddet İlgili kaynak okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Eğitim ve kimlik oluşumu; eğitim, entegrasyon ve ideoloji; müfredat ve örtük programlama İlgili kaynak okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Başarı, sınav, kademeler arası geçiş İlgili kaynak okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Alternatif eğitim teori ve uygulamaları İlgili kaynak okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Öğrencilerin kendi alternatif eğitim görüşleri ve önerilerinin tartışılması İlgili kaynak okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl sonu sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl sonu sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 29 29
Toplam İş Yükü (Saat) 113
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,52
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2025 06:12