Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
FELSEFE GRUBU ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | FELS322 |
Ad | Varoluşçuluk ve Eğitim |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Ömer KIZILTAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Eğitimde varoluşçuluğun rolünü anlayarak, varoluşçu felsefenin temel kavram ve problemleri ile eğitimin ilişkisini kavramaktır. Böylelikle Eğitimde varoluşçuluğun rolünü kavrayarak varoluşçuluk ve eğitim ilişkisi çerçevesinde felsefi bir metin yazma süreci içerisinde somut bir metin koymaktır.
Dersin İçeriği
Varoluşçu felsefenin ortaya çıkışı ve temel kavramları; eğitim ve varoluşçuluk felsefesi; eğitim, varoluşsal tutum ve eleştirisi; varoluşçulukta gerçeklik ve özgürlük sorunu; insanın varoluşunu anlamlandırma tartışmaları; eğitimde varoluşçu meseleler; eğitimde varoluşçu uygulamalar; eğitimle ilişkili varoluşçu metinlerin incelenmesi
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
-Büyükdüvenci, S. (2001). Varoluşçuluk ve Eğitimi. Ankara: Siyasal. -Ünder, H. (2023). İlerlemecilik, Yeniden İnşacılık, Esasicilik ve Daimicilik Üzerine. M. A. Dombaycı, O. Bayraktar ve Ö. Kızıltan (Editör). Türkiye’de Felsefenin 100 Yıllık Eğitimi 2. Cilt içinde (9-28), Ankara: Nobel.
Notlar
-Gutek, Gerald. (2019). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar. (3.b.). Ankara: Ütopya. -Veysel, Sönmez. (2022). Felsefe ve Eğitim. (Adem Solak, Edt.). Ankara: Hegem. -Bakır, Kemal. (2021). Eğitim Felsefesi. (6.b.). Ankara: Pegem. -Günay, Mustafa. (2022). Antikçağdan Günümüze Eğitim Felsefesi Tartışmaları. (M. Günay, Edt.). Bursa: Sentez.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Varoluşçuluğun temel kavramlarını sıralar |
ÖÇ02 | Varoluşçuluğun ne olduğunu tanımlar |
ÖÇ03 | Eğitimde varoluşçuluğun önemini bilir |
ÖÇ04 | Eğitim ile varoluşçuluk ilişkisini tartışır |
ÖÇ05 | Eğitimde varoluşçu meseleleri tespit eder |
ÖÇ06 | Varoluşçu öğretmenin özelliklerini listeler |
ÖÇ07 | Varoluşçu filozofların eğitim görüşlerini karşılaştırır |
ÖÇ08 | Varoluşçuluk ve eğitim üzerine bir metin değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Varoluşçuluğun temel kavram ve problemleri | Derse genel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Varoluşçuluğun temel kavram ve problemleri 2 | Önerilen kaynağın ilgili kısmı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Varoluşçuluğun eğitime yansıması 3 | Önerilen kaynağın ilgili kısmı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Varoluşçuluğun eğitime yansıması 4 | Önerilen kaynağın ilgili kısmı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Eğitimde varoluşçu meseleler | Önerilen kaynağın ilgili kısmı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Eğitimde varoluşçu meseleler 2 | Önerilen kaynağın ilgili kısmı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Eğitimde varoluşçuluğun uygulamaları | Uygulamaya hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eğitimde varoluşçuluğun uygulamaları 2 | Uygulamaya hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Varoluşçuluk ve eğitim üzerine metin okuma | Uygulamaya hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Varoluşçuluk ve eğitim üzerine metin okuma 2 | Uygulamaya hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Varoluşçuluk ve eğitim üzerine metin okuma 3 | Uygulamaya hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Varoluşçuluk ve eğitim üzerine metin okumalarına eleştirel bakış | Uygulamaya hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Varoluşçuluk ve eğitim üzerine metin okumalarına eleştirel bakış 2 | Uygulamaya hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel değerlendirme | Genel hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 11 | 11 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,52 | ||
AKTS | 5 AKTS |