FELS322 Varoluşçuluk ve Eğitim

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
FELSEFE GRUBU ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod FELS322
Ad Varoluşçuluk ve Eğitim
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Ömer KIZILTAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Eğitimde varoluşçuluğun rolünü anlayarak, varoluşçu felsefenin temel kavram ve problemleri ile eğitimin ilişkisini kavramaktır. Böylelikle Eğitimde varoluşçuluğun rolünü kavrayarak varoluşçuluk ve eğitim ilişkisi çerçevesinde felsefi bir metin yazma süreci içerisinde somut bir metin koymaktır.

Dersin İçeriği

Varoluşçu felsefenin ortaya çıkışı ve temel kavramları; eğitim ve varoluşçuluk felsefesi; eğitim, varoluşsal tutum ve eleştirisi; varoluşçulukta gerçeklik ve özgürlük sorunu; insanın varoluşunu anlamlandırma tartışmaları; eğitimde varoluşçu meseleler; eğitimde varoluşçu uygulamalar; eğitimle ilişkili varoluşçu metinlerin incelenmesi

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

-Büyükdüvenci, S. (2001). Varoluşçuluk ve Eğitimi. Ankara: Siyasal. -Ünder, H. (2023). İlerlemecilik, Yeniden İnşacılık, Esasicilik ve Daimicilik Üzerine. M. A. Dombaycı, O. Bayraktar ve Ö. Kızıltan (Editör). Türkiye’de Felsefenin 100 Yıllık Eğitimi 2. Cilt içinde (9-28), Ankara: Nobel.

Notlar

-Gutek, Gerald. (2019). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar. (3.b.). Ankara: Ütopya. -Veysel, Sönmez. (2022). Felsefe ve Eğitim. (Adem Solak, Edt.). Ankara: Hegem. -Bakır, Kemal. (2021). Eğitim Felsefesi. (6.b.). Ankara: Pegem. -Günay, Mustafa. (2022). Antikçağdan Günümüze Eğitim Felsefesi Tartışmaları. (M. Günay, Edt.). Bursa: Sentez.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Varoluşçuluğun temel kavramlarını sıralar
ÖÇ02 Varoluşçuluğun ne olduğunu tanımlar
ÖÇ03 Eğitimde varoluşçuluğun önemini bilir
ÖÇ04 Eğitim ile varoluşçuluk ilişkisini tartışır
ÖÇ05 Eğitimde varoluşçu meseleleri tespit eder
ÖÇ06 Varoluşçu öğretmenin özelliklerini listeler
ÖÇ07 Varoluşçu filozofların eğitim görüşlerini karşılaştırır
ÖÇ08 Varoluşçuluk ve eğitim üzerine bir metin değerlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel bakabilme becerisi kazanır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Varoluşçuluğun temel kavram ve problemleri Derse genel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Varoluşçuluğun temel kavram ve problemleri 2 Önerilen kaynağın ilgili kısmı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Varoluşçuluğun eğitime yansıması 3 Önerilen kaynağın ilgili kısmı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Varoluşçuluğun eğitime yansıması 4 Önerilen kaynağın ilgili kısmı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Eğitimde varoluşçu meseleler Önerilen kaynağın ilgili kısmı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Eğitimde varoluşçu meseleler 2 Önerilen kaynağın ilgili kısmı okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Eğitimde varoluşçuluğun uygulamaları Uygulamaya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eğitimde varoluşçuluğun uygulamaları 2 Uygulamaya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Varoluşçuluk ve eğitim üzerine metin okuma Uygulamaya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Varoluşçuluk ve eğitim üzerine metin okuma 2 Uygulamaya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Varoluşçuluk ve eğitim üzerine metin okuma 3 Uygulamaya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Varoluşçuluk ve eğitim üzerine metin okumalarına eleştirel bakış Uygulamaya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Varoluşçuluk ve eğitim üzerine metin okumalarına eleştirel bakış 2 Uygulamaya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Genel değerlendirme Genel hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 11 11
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 113
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,52
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.04.2025 12:28