Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | MATS318 |
Ad | Matematik Eğitiminde Proje Geliştirmeye Giriş |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, matematik öğretmeni adaylarının araştırma temelli düşünme becerilerini geliştirmeleri, matematik eğitimiyle ilgili bir problem belirlemeleri, bu probleme yönelik bir araştırma süreci planlamaları ve proje yazma becerilerini kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, bilimsel etik çerçevesinde veri toplama, analiz etme, yorumlama ve raporlama süreçlerini temel düzeyde öğrenirler.
Dersin İçeriği
Bu ders, öğretmen adaylarının matematik eğitimi alanında akademik araştırma süreçlerini tanımalarını, bilimsel proje geliştirme becerisi kazanmalarını ve uygulamalı olarak bir proje önerisi hazırlamalarını amaçlar. Ders kapsamında öğrenciler, bir araştırma probleminin nasıl belirleneceğini, araştırma sorusu ve alt amaçların nasıl formüle edileceğini, literatür taramasının nasıl yapılacağını ve veri toplama araçlarının nasıl seçileceğini öğrenirler. Ayrıca etik ilkeler doğrultusunda proje hazırlama, raporlama ve sunma süreçleri uygulamalı biçimde ele alınır. Ders süresince her öğrenci (veya grup), kendi proje önerisini geliştirir, yazılı olarak raporlar ve sözlü sunumunu gerçekleştirir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Çepni, S. (2021). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş.Palme Yayınevi
Notlar
Taştan, M. vd. (2025). Eğitimde Proje Geliştirme ve Yönetme.Pegem Yayınevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematik eğitimi alanında proje üretimi sürecini açıklar. |
ÖÇ02 | Proje fikri oluşturma sürecinde problem belirleme yollarını uygular. |
ÖÇ03 | Araştırma sorusu ve alt problemleri formüle eder. |
ÖÇ04 | Literatür taraması yaparak araştırma konusunu temellendirir. |
ÖÇ05 | Veri toplama yöntemlerini tanır ve uygun olanı seçer. |
ÖÇ06 | Etik kurallar çerçevesinde proje taslağı oluşturur. |
ÖÇ07 | Proje raporu yazım kurallarına uygun bir şekilde proje önerisi hazırlar. |
ÖÇ08 | Hazırladığı proje fikrini etkili bir şekilde sözlü olarak sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, proje kavramı, matematik eğitiminde proje örnekleri. | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Matematik Eğitiminde Güncel Sorunlar | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Problem Belirleme ve Problem Cümlesi Yazma | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Doğru şekilde araştırma sorusu yazma teknikleri. Grup çalışması. | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Google Scholar, YÖK Ulusal Tez Merkezi, ERIC gibi veri tabanlarının tanıtımı ve uygulama. | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Araştırma Türleri ve Yöntemleri | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Anket, görüşme formu, gözlem vb. araçların tanıtımı. Etik kurallar. | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Problem sorusu tasarlama ve raporlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | TÜBİTAK 2209A – Proje önerisi şablonu üzerinden açıklamalar. | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Öğrencilerin bireysel ya da grup halinde proje taslağı hazırlamaları. | Proje konularının araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Hazırlanan taslaklara dönüt verilmesi ve geliştirilmesi. | Proje raporlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
12 | Etkili sunum hazırlama ve sözlü sunum stratejileri. | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Öğrencilerin projelerini sunmaları. Geri bildirim ve değerlendirme. | Proje raporlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | Öğrencilerin projelerini sunmaları. Geri bildirim ve değerlendirme-2 | Proje raporlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
15 | Sunumların tamamlanması. Dersin genel değerlendirmesi ve öz değerlendirme. | Sunumların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje raporlarının ve sunumların değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje raporlarının ve sunumların değerlendirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |