Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ZOOTEKNİ (DR) | |
Kod | ZO684 |
Ad | Epigenetik Mekanizmalar |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mervan BAYRAKTAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Epigenetik mekanizmaları kavramsal ve deneysel açıdan derinlemesine açıklayabilmek. Gelişmiş epigenomik teknolojileri kullanarak deney tasarlayabilmek ve üretilen verileri analiz edebilmek. Epigenetik değişiklikleri hayvan verimliliği, sağlık durumu ve çevresel adaptasyonla ilişkilendirerek yorumlayabilmek. Epigenomik bulguları sürdürülebilir hayvancılık uygulamalarına entegre ederken etik ve yasal boyutları değerlendirebilmek.
Dersin İçeriği
Bu doktora dersi, epigenetik düzenleme süreçlerini moleküler düzeyde inceleyerek epigenomun hayvan sağlığı, verimliliği, çevresel adaptasyon ve sürdürülebilir yetiştirme stratejileri üzerindeki etkisini ele alır. Öğrenciler; DNA metilasyonu, histon modifikasyonları, kromatin yeniden düzenlenmesi, nükleozom dinamikleri, kodlamayan RNA’lar ve epigenetik ağların işleyişini ayrıntılı biçimde öğrenir. Program; modern epigenomik teknolojiler (WGBS, ChIP-seq, ATAC-seq, Hi-C), biyoinformatik analiz, deneysel tasarım, literatür incelemesi ve epigenetik verilerin hayvan ıslahı programlarına entegrasyonuna odaklanır. Laboratuvar uygulamaları ve vaka çalışmaları sayesinde öğrenciler, epigenetik verileri yorumlayarak üretim, sağlık ve refah iyileştirmeleri için somut öneriler geliştirebilecek yetkinliğe ulaşır.
Dersin Ön Koşulu
Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması
Kaynaklar
Tollefsbol, T. O. (Ed.). (2017). Handbook of epigenetics: the new molecular and medical genetics. Academic Press.
Notlar
Tollefsbol, T. O. (Ed.). (2017). Handbook of epigenetics: the new molecular and medical genetics. Academic Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çiftlik hayvanlarında genom ve epigenom arasındaki işlevsel farkları açıklayabilir. |
ÖÇ02 | DNA metilasyonu, histon modifikasyonları ve kromatin yeniden düzenlenmesinin moleküler mekanizmalarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Çevresel ve beslenmeye bağlı epigenetik değişikliklerin hayvan performansı üzerindeki etkilerini analiz eder. |
ÖÇ04 | Gelişimsel ve transjenerasyonel epigenetik kalıtımı örnek vaka çalışmalarıyla tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitimi sonrası, hayvan yetiştirme ve ıslahı, yemler ve hayvan besleme, biyometri ve genetik bilim dallarından birinde bilgi birikimini artırır | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanı için stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve bölgesel, ulusal ya da uluslararası çözüm üreteilme becerisini kazanır | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilimindeki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile bu bilgileri kullanabilme becerisini kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile bilişim teknolejilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisini kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi çalışmalarını ya da Zootekni bilim alanındaki güncel gelişmeleri alanındaki veya diğer bilim alanlarındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme becerisini kazanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünlerin kalite süreçlerini değerlendirme becerisini kazanır | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal üretimin, değişen ekonomik ve toplumsal koşullara uygun şekilde dinamik kalmasını sağlayacak yeteneği kazanır | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme, yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri hayvansal üretime aktarabilme becerisini kazanır | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünler ile insan sağlığı ve toplum refahı arasındaki ilişkiyi özümser |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Epigenetiğe Giriş ve Tarihçe | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | DNA Metilasyonu I | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | DNA Metilasyonu II | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Histon Modifikasyonları I | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Histon Modifikasyonları II | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kromatin Remodelasyonu ve Nükleozom Dinamiği | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kodlamayan RNA’lar (ncRNA) ve Regülasyon | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Çevresel ve Beslenme Epigenetiği | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Çiftlik Hayvanlarında Epigenetik Uygulamalar | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Epigenom Düzenlemede Yeni Teknolojiler | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Genom İmprintingi ve Transgenerasyonel Programlama | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | RNA-Tabanlı Gen Susturma Mekanizmaları | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Advanced DNA Modifications & Demethylation Dynamics | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Etik, Regülasyon ve Gelecek Perspektifleri | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersle ilgili kaynakların internet üzerinden taranması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |