Genel Bilgi
Birim | İLETİŞİM FAKÜLTESİ |
RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA PR. | |
Kod | AIS439 |
Ad | Sinema ve Psikoloji |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. İbrahim ZATERİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sinema ve Psikoloji dersi ile öğrencilerin film ve psikoloji eksenindeki temel teorileri anlamlandırarak ilişkilendirebilmeleri, imgeler hakkında farklı bakış açıları kazandırarak bilgi ve becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Sinema ve Psikoloji dersinin içeriğini, filmlerle ilişkilendirilebilen ve psikoloji alanına dair önemli teori yapılarından olan psikanalitik kuram, psikolojinin ve sinemanın kişilik/karakter ekseninde şekillenebilen normal/anormal davranış biçimleri oluşturmaktadır. Bu doğrultuda söz konusu dersin dayandığı teorilerin temsilcileri de ders içeriğinde yer edinir. Böylelikle Sigmund Freud, Carl Gustav Jung, Erich Fromm, Karen Horney, Erik Erikson, Alfred Adler gibi önemli kuramcıların geliştirdikleri teoriler ve sinema bağlamsal olarak dikkate alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Öncelikli Kaynaklar: Burger, J. M. (2021). Kişilik. (Çev: İ. D. Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayıncılık. Çapri, B. (2021). Geçmişten Günümüze Kişilik Kuramları. B. Çapri (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Geçtan, E. (2020). Psikanaliz ve Sonrası. İstanbul: Metis Yayınları. -Köşkdere, A. A. (2011). Psikanalitik Psikoterapiler, Temel Kavramlar, Kuramlar ve Yöntemler. A. A. Köşkdere (Ed.). Ankara: Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları. -Wedding, D. ve Niemiec, R. M. (2016). Sinema ve Akıl Sağlığı, Psikopatolojileri Anlamak İçin Filmlerden Yararlanmak. (Çev: R. A. Aratan). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
Notlar
Diğer Önemli Kaynaklar: -Akkaya, S. N. (2013). Türk Sinemasında Psikanalitik Yolculuk. İstanbul: Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. -Becerikli, R. (2020). Türk Sinemasında Anlatı ve Karakter Açısından Birey. İstanbul: Kriter Yayınevi. -Botz-Bornstein, T. (2014). Filmler ve Rüyalar, Tarkovski, Bergman, Sokurov, Kubrick ve Wong Kar-wai. (Çev: C. Soydemir). İstanbul: Metis Yayıncılık. -Freud, A. (2011). Ben ve Savunma Mekanizmaları. (Çev: Y. Erim). İstanbul: Metis Yayınları. -Freud, S. (1998). Espriler ve Bilinçdışı ile İlişkileri. (Çev: E. Kapkın). İstanbul: Payel Yayınları. -Hockley, L. (2004). Film Çözümlemesinde Jungcu Yaklaşım. (Çev: S. Gündeş). İstanbul: Es Yayınları. -Karakütük, Y. (2010). Türk Sinemasında Psikanalitik Arayışlar. Yüksek Lisans Tezi. -Ruppert, F. (2014). Ruhtaki Bölünmeler, Aile Diziminden Travma Konstelasyonlarına. (Çev: F. Zengin). İstanbul: Kaknus Yayınları. -Ruppert, F. (2014). Travma, Bağlanma ve Aile Konstelasyonları, Ruhun Yaralarını Anlamak ve İyileştirmek. (Çev: F. Zengin). İstanbul: Kaknus Yayınları. -Solmuş, T. (2018). Türk Sinemasında Psikoloji ve Anormal Davranışlar. İstanbul: Es Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sinema ve psikoloji alanlarının tarihsel perspektifteki gelişimlerini birbiriyle olan ilişkileri bakımından açıklar. |
ÖÇ02 | Sinemayı psikoloji alanının teorileriyle (psikanaliz, vd.) ilişkilendirerek açıklar. |
ÖÇ03 | Filmlerde ele alınan konu yada kavramları (travma vb.), psikolojik bakış açılarından faydalanarak analiz eder. |
ÖÇ04 | Duyguların neler olduklarını ve ilgili filmlerde ele alınış şekillerini açıklar. |
ÖÇ05 | Filmlerdeki karakterlerin davranış yapılarını psikoloji alanındaki kişilik kuramlarıyla ilişkilendirerek analiz eder. |
ÖÇ06 | Filmlerdeki karakterlerin davranışlarını normal/anormal davranış yapıları olarak dikkate alarak değerlendirir. |
ÖÇ07 | Film çalışmaları ve psikoloji arasındaki teorik bağıntılar hakkındaki güncel tartışmaları eleştirel bir anlayışla değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair temel kavramları bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma: Giriş, Yöntem | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sinema ve psikoloji ilişkisi, tarihsel perspektif, psikanalitik kuram. | Öğrenci, ilgili haftanın konusu için kaynakçada belirtilen okumaları yaparak ön hazırlığını gerçekleştirmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | S. Freud, psikanalitik kuram ve sinema ilişkisi. | Öğrenci, ilgili haftanın konusu için kaynakçada belirtilen okumaları yaparak ön hazırlığını gerçekleştirmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | A. Freud, ego savunma mekanizmaları ve filmlerdeki örnekleri. | Öğrenci, ilgili haftanın konusu için kaynakçada belirtilen okumaları yaparak ön hazırlığını gerçekleştirmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Carl Gustav Jung, Erich Fromm, Karen Horney, Erik Erikson, Alfred Adler vd. kuramcılar. | Öğrenci, ilgili haftanın konusu için kaynakçada belirtilen okumaları yaparak ön hazırlığını gerçekleştirmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sinemada karakter, psikolojide kişilik kuramları. | Öğrenci, ilgili haftanın konusu için kaynakçada belirtilen okumaları yaparak ön hazırlığını gerçekleştirmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sinemada karakter, psikolojide kişilik kuramları. Kavramlar; Kişilik, tip, duygular vd. | Öğrenci, ilgili haftanın konusu için kaynakçada belirtilen okumaları yaparak ön hazırlığını gerçekleştirmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav + Ara Sınav Ödevi (%40 Puan olarak hesaplanır.) | Öğrenci, haftalık derslerde işlenen tüm konulardan sorumludur. Ayrıca vize ödevini, vize sınavı sırasında ilgili öğretim elemanına imza karşılığı teslim eder. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Filmlerde karakter, Nörogelişimsel bozukluklar (zihinsel engel, otistik spektrum, vb.) ve filmler. | Öğrenci, ilgili haftanın konusu için kaynakçada belirtilen okumaları yaparak ön hazırlığını gerçekleştirmelidir. Filmler: Ben de (Me Too, 2009), Monika and David (2009), Rory O’Shea Buradaydı (Roy OSea Was Here, 2004) Adam (2009), At Çocuk (The Horse Boy, 2009), Siyah Balon (The Black Ballon, 2008) Ondan Uzakta (Away From Her, 2006), Aşk (Amour, 2012) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Madde kullanımı ile ilişkili bozukluklar ve filmler. Şizofreni spektrumu, psikotik bozukluklar ve filmler. | Öğrenci, ilgili haftanın konusu için kaynakçada belirtilen okumaları yaparak ön hazırlığını gerçekleştirmelidir. Filmler: Tepetaklak Nelson (Half Nelson, 2006),Sınırları Aşmak (Walk the Line, 2005), Dövüşçü (The Fighter, 2010), Bob ve Canavar (Bob and the Monster, 2013), Kumar Tutkusu (Owning Mahowny 2002), Paramparça (Smashed, 2012) Akıl Oyunları (A Beautiful Mind, 2001), Sığınak (Take Shelter, 2011), Zindan Adası (Shutter Island, 2010) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Depresif bozukluklar ve filmler, Bipolar bozukluklar ve filmler, Kaygı bozuklukları ve filmler. | Öğrenci, ilgili haftanın konusu için kaynakçada belirtilen okumaları yaparak ön hazırlığını gerçekleştirmelidir. Filmler: Tek Başına Bir Adam (A Single Man, 2009), Melankoli (Melancholia, 2011) Umut Işığım (Silver Linings Playbook, 2012), Avukat (Michael Clayton, 2007) Saksı Olmanın Faydaları (The Perks of Being a Wallflower, 2012) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Obsesif kompulsif bozukluklar ve filmler, Travma ve tetikleyici etkenle ilişkili bozukluklar ve filmler, Somatik belirti bozuklukları ve filmler, Disosiyatif bozukluklar ve filmler. | Öğrenci, ilgili haftanın konusu için kaynakçada belirtilen okumaları yaparak ön hazırlığını gerçekleştirmelidir. Filmler: Phoebe Harikalar Diyarında (Phoebe in Wonderland, 2008), Üçkağıtçılar, Matchstick Men, 2003) Ölümcül Tuzak (The Hurt Locker, 2008), Çorak Topraklar (The Dry Land, 2010), Therese (2004), Hollywoodvari Bir Son (Hollywood Ending, 2002), Kasabadaki Sır (Peacock, 2010) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Cinsel nesne seçim bozuklukları, cinsiyet hoşnutsuzluğu ve filmler. Beslenme, yeme bozuklukları ve filmler. Uyku-uyanma bozuklukları ve filmler. | Öğrenci, ilgili haftanın konusu için kaynakçada belirtilen okumaları yaparak ön hazırlığını gerçekleştirmelidir. Filmler: Oduncu (The Woodsman, 2004), Sekreter (Secretary, 2002), Transamerika (2005), Nomal (2003), İlk Aşk (Primo Amore, 2004), Şöhret Yolu (Center Stage, 2000), Siyah Kuğu (Black Swan, 2010), Başlangıç (Inception, 2010), Makinist (The Machinist, 2004), Uykusuz (Insomnia, 2002) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Yıkıcı davranış, dürtü kontrol ve davranım bozuklukları ve filmler. Uyum bozuklukları ve filmler. | Öğrenci, ilgili haftanın konusu için kaynakçada belirtilen okumaları yaparak ön hazırlığını gerçekleştirmelidir. Filmler: Paris’te 2 Gün (2 Days in Paris, 2007), Klepto (2003), Öfkeli Aşıklar (The Upside of Anger, 2005), En Güzel Köpek (Best in Show, 2000) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Kişilik bozuklukları ve filmler. Genel dönem değerlendirme. | Öğrenci, ilgili haftanın konusu için kaynakçada belirtilen okumaları yaparak ön hazırlığını gerçekleştirmelidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları - 1 + Final Sınavı Ödevi (%40 Puan olarak hesaplanır.) | Öğrenci, haftalık derslerde işlenen tüm konulardan sorumludur. Ayrıca final ödevini, vize sınavı sırasında ilgili öğretim elemanına imza karşılığı teslim eder. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci, haftalık derslerde işlenen tüm konulardan sorumludur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,48 | ||
AKTS | 5 AKTS |