Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
TOPRAK BİLİMİ VE BİTKİ BESLEME (DR) | |
Kod | TBB605 |
Ad | İleri Toprak Genesisi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Yakup Kenan KOCA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Taksonomik olarak en alt kategorik düzeyde topraklarının taksonomik sınıflamaları yapmak. Çeşitli raporlarda yer alan taksonomik sınıfları irdelemek
Dersin İçeriği
Toprak Bilimi ve Bitki Besleme programında toprakların taksonomik sınıflamaları ordo düzeyinde verilmektedir. Doktora düzeyinde ise bu sınıflama detaylandırılarak alt ordo, büyük grup, alt grup düzeyine indirgenerek verilmektedir. Ders kapsamında etüdleri yapılmış arazilerden örnekler verilerek, tüm kategorik düzeylerde sınıflamalar yapılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Toprak Taksonomisi 15th Basım
Notlar
Önceki Toprak Taksonomik Sınıflamalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak taksonomisindeki ordo sınıflamalarını yapar |
ÖÇ02 | Taksonomik taksonomisindeki alt grup düzeyinde sınıflama yapar |
ÖÇ03 | İklim verilerinin sınıflamadaki önemini yorumlar |
ÖÇ04 | Önceki taksonomik sınıflar ile yeni sınıfları karşılaştır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı disiplinlerdeki ve diğer mühendislik alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere de başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında özgün düşünce ve araştırmayla entellektüel düzeyde bilgi sahibi olur | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kaliteli ve ekonomik, çevresel ve sosyal anlamda sürdürülebilir bitkisel üretim için bitkilerin doğru beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda bilimsel yaklaşımlarda bulunarak yeni tekniklerin uygulanması, geliştirilmesi için gerekli bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek yeni bir yöntem geliştirir, bilinen bir yöntemi farklı bir alanda uygular | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde araştırma yapabilme, proje tasarlayabilme ve uygulayabilme yetisi kazanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yeniliklerin tasarlanması, araştırılması ve uyarlanması noktasında yetkinlik kazanır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde yeni bir bilimsel yöntem geliştirerek ya da bilinen bir yöntemi uygulayarak yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda liderlik yapar | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanıyla ilgili yeni fikirler ve yöntemler geliştirir; edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe'nin yanında İngilizce'yi de C1 düzeyinde kullanarak, uzman bir topluluk önünde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için gerektiğinde değişime yönelik eylemleri yönetir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akademik ve profesyonel bağlamda alanındaki teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında ve iş hayatında mevcut olan toplumsal, bilimsel ve etik sorunlarda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimine katkı sağlar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Disiplininde özel konularda uzmanlaşırken, karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Taksonomik sınıflama nedir? | Bulunmamakta | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toprak sınıflamasında kategorik sınıflar nelerdir? | Bulunmamakta | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toprak sınıflamada tanımlanan epipedonlar nelerdir? | Lisans düzeyinde genesis kitabından araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toprak sınıflamada tanımlanan alt horizonlar nelerdir? | Lisans düzeyinde genesis kitabından araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toprak taksonomisinde kullanılan nem ve sıcaklık rejimleri nelerdir? | Lisans düzeyinde genesis kitabından araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toprak taksonomisinde ordo düzeyinde sınıflama nasıl yapılır? | Bulunmamakta | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Toprak taksonomisinde alt ordo düzeyinde sınıflama nasıl yapılır? | Bulunmamakta | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Entisol ve Inceptisol ordolarının taksonomik sınıflamaları | Toprak taksonomisi kitabından ilgili ordolar çalışarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Vertisol ve Alfisol ordolarının taksonomik sınıflamaları | Toprak taksonomisi kitabından ilgili ordolar çalışarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ultisol ve Spodosol ordolarının taksonomik sınıflamaları | Toprak taksonomisi kitabından ilgili ordolar çalışarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Mollisol ve Histosol ordolarının taksonomik sınıflamaları | Toprak taksonomisi kitabından ilgili ordolar çalışarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Aridisol ve Andisol ordolarının taksonomik sınıflamaları | Toprak taksonomisi kitabından ilgili ordolar çalışarak gelinir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Önceden yapılmış olan etüd raporlarının incelenmesi | Bulunmamakta | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Toprak etüdü yapılan topraklara ait raporların alt kategoride sınıflandırılmaları | Bulunmamakta | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,84 | ||
AKTS | 6 AKTS |